01
Inspiratie voor een aantrekkelijke showroom
Maximaal online, maximaal lokaal of maximaal cross-sell: ziehier drie showroom concepten voor universele autobedrijven uit de koker van directeur Thomas Edens van Tincan Automotive, een organisatie die autobedrijven helpt toekomstbestendig te worden. Ze dienen ter inspiratie, voegt Edens er aan toe.
,,Autobedrijven die toekomstbestendig willen zijn, raad ik sowieso aan duidelijke keuzes te maken. Kies eventueel voor een aparte doelgroep. Jonge mensen bijvoorbeeld. Of vrouwen. En pas je showroom daar op aan. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken.’’
Bij maximaal online gaat het dus om volledig focussen op online. Met goede foto’s, duidelijke omschrijvingen, video’s en uitleg. Zorg voor een goede vindbaarheid en online marketing, onder meer via Google, Bing, social media (Facebook, Instagram, twitter) en emailmarketing. Experimenteer met het online inplannen voor proefritten, zorg voor ruime online openingstijden en ondersteuning via chat en app. De locatie van de garage is hierbij van minder belang.
Wie wil focussen op de regio, zou moeten kiezen voor maximaal lokaal, voor ondernemers die – qua netwerk en sponsoring – graag midden in de samenleving staan. Verbinding met andere lokale ondernemers is belangrijk. Gebruik je showroom voor events en markten, zorg dat je goed bereikbaar bent voor lokale doelgroepen. En, niet in de laatste plaats, stel je voorraad af op lokale doelgroepen.
Derde concept is maximaal cross-sell, zoals Edens het noemt. ,,Daarbij gaat het om meer dan louter het verkopen van een auto, zoals het regelen van financiering voor de klant en de verkoop van verzekeringen.’’ Maar denk ook aan de verkoop van laadpalen voor elektrische auto’s, kinderzitjes, dakdragers of trekhaken, om een paar voorbeelden te noemen. Edens: ,,Wie voor dit concept kiest, zal de showroom iets creatiever moeten inrichten, zoals een wand met kinderzitjes en een hoek met laadpalen. Klanten willen voorbeelden zien.’’
Welk concept -of een mix hiervan – je ook kiest, probeer als ondernemer vooral ook jouw unieke verhaal te vertellen. Edens: ,,Elk autobedrijf heeft een geschiedenis, laat dat zien in de showroom. Een showroom moet passen bij wie je bent, wat je hebt en wat je wil uitstralen. Wees herkenbaar, wees trots op goede reviews en laat dat zien. Het complete plaatje moet kloppen.’’
Wie een upgrade van de showroom ambieert, moet sowieso de basis op orde hebben, aldus Edens. De showroom moet netjes zijn: het is immers je visitekaartje. Het terrein en de panden moeten ook schoon zijn, bovendien moet de voorraad er goed bijstaan. Ook belangrijk zijn een nette ontvangstmogelijkheid, de looproute en vindbaarheid in de showroom. En, niet in de laatste plaats, de combinatie van offline en online. Edens: ,,Geef online en offline dezelfde uitstraling. Een prachtige foto op de website is pas zinvol als het plaatje overeenkomt met de realiteit.’’
Als de basis goed is, kunnen ondernemers meer dingen doen om de showroom aantrekkelijker te maken. Een gezellige zithoek inrichten bijvoorbeeld, al dan niet met (koffie)bar. Goede (LED) verlichting doet ook wonderen.
Edens stelt ondernemers vaak de vraag wat de showroom in hún ogen nodig heeft. De één wil een makeover (met minimale middelen een frisse start), de ander wil een facelift (ingrijpende verbouwing), weer een ander wil nieuwbouw. Edens: ,,Het hoeft niet veel te kosten om je showroom te upgraden. Mijn tip: denk na, praat met anderen, kijk rond en laat je inspireren.’’
Meer informatie
Lees de
vijf tips van Thomas Edens over 'een aantrekkelijke showroom'
Bekijk de
volledige presentatie van Thomas Edens