BOVAG Garantie

Laatste update 31 mei 2022 Leestijd: 5 min

02 BOVAG Garantie Aanhangwagen, Camper, Caravan, Fiets, Motor en Scooter

Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop en vaak ook op de reparatie en het onderhoud van een voertuig. Onder de BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.

Met ingang van 1 juni 2022 heeft BOVAG de garantietermijn naar 12 maanden verlengt. Aanleiding is de gewijzigde Europese wetgeving van de omkering van de bewijslast bij wettelijke garantie die van zes naar 12 maanden is gegaan. Uw klanten hebben dus een extra reden om voor u als BOVAG-bedrijf te kiezen, want ze kunnen nu één jaar lang een beroep doen op BOVAG Garantie en op de bemiddeling van BOVAG Hulp bij Klachten. BOVAG Garantie op reparatie blijft ongewijzigd zes maanden. 

Klik hier voor de meest gestelde vragen over garantie

Extra risico

Door de verdubbeling van de garantietermijn loopt u zes maanden langer risico op garantieclaims. U bent verplicht om het vervoermiddel te verkopen met BOVAG Garantie (vanaf een bepaald minimumbedrag dat per soort voertuig verschilt), tenzij de klant aangeeft hiervan af te willen zien. Het minimumbedrag voor campers is verhoogd naar € 30.000,-. 

Hoe u zich kunt voorbereiden op de veranderende garantieregels leest u in onderstaande flyer:

Over BOVAG Garantie op aankoop

  • Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven nu minimaal twaalf maanden garantie voor. 
  • Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken en dan kunt u niet van alles behalve bijvoorbeeld de accu uitzonderen van de garantie.
  • Er is geen sprake van gebrek als u uitdrukkelijk op de koopovereenkomst vermeldt dat een specifiek kenmerk van het product afwijkt. Dit is een aanscherping van het huidige recht. Zorg dus dat u eventuele gebreken altijd op de koopovereenkomst vermeldt en maak hier ruimte voor op uw koopovereenkomst. U kunt de aangepaste BOVAG-koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel.
  • U kunt het recht op updates uitsluiten. De consument moet hier wel uitdrukkelijk mee instemmen, dus schriftelijk via de koopovereenkomst. Maak hiervoor ruimte op uw koopovereenkomst. U kunt de aangepaste BOVAG-koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel.
  • Het voordeel van BOVAG Garantie ten opzicht van wettelijke garantie: Wie een defect krijgt aan een auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf, heeft laagdrempelige toegang tot bemiddeling via BOVAG Hulp bij Klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG. De klant hoeft dan dus niet zijn gelijk te halen bij de rechter. Dat is vaak duur en langdurig.
Als BOVAG-lid kunt u zelf te rade gaan bij BOVAG Ledenadvies. Uw klant kan aankloppen bij BOVAG Hulp bij klachten op bovag.nl. De bemiddelaars zijn onafhankelijk, deskundig en proberen met een oplossing te komen die voor beiden aanvaardbaar is. De bemiddelaars adviseren in geschillen rond BOVAG Garantie, non-conformiteit en de Algemene Voorwaarden van BOVAG. Voor klanten en BOVAG-leden is BOVAG Bemiddeling op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur bereikbaar op 030-65 95 395 (lokaal tarief).

Algemene voorwaarden BOVAG Garantie op aankoop

Over BOVAG Garantie op reparatie en onderhoud

BOVAG Garantie op reparatie en onderhoud blijft ongewijzigd zes maanden. Voor deze vorm van garantie wordt gegarandeerd dat opdrachten met goed vakmanschap zijn gedaan met goede materialen. Uitzonderingen op deze garantie kunnen aan de orde zijn als een consument zelf te versleutelen onderdelen of te gebruiken werkmethodes heeft geleverd. Noodreparaties zijn uitgezonderd. Net als problemen die wel waren ontdekt maar te laat zijn gemeld, of bepaalde gevallen waarin de reparateur niet zelf de kans had gekregen om een probleem op te lossen (bijvoorbeeld wanneer een derde aan het gerepareerde/ onderhouden product heeft gesleuteld zonder directe noodzaak). 

Download de voorwaarden voor reparatie en onderhoud hier

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring