BOVAG Garantie

Laatste update 21 oktober 2022 Leestijd: 10 min

02 BOVAG Garantie op aankoop Camper, Caravan, Fiets, Motor en Scooter

Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop en vaak ook op de reparatie en het onderhoud van een voertuig. Onder de BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven.

LET OP! Heeft u moeite om uit te leggen wat het verschil is tussen ‘wettelijke garantie en de BOVAG Garantie? In bijgaande flyer staat het helder op een rij. Print hem uit, druk hem af of verstrek hem digitaal aan uw klanten.



Uitzondering bij caravan of vouwwagen zijn bijvoorbeeld: voortent, luifel, banden, ramen en los bijgeleverde accessoires. Wel is er gegarandeerd een BOVAG onderhoudsbeurt op de caravan of vouwwagen uitgevoerd. 
 
De garantieperiode op een camperoccasion eindigt soms eerder dan na twaalf maanden, namelijk wanneer er al eerder 20.000 km mee is gereden. Op de opbouw is een BOVAG camper onderhoudsbeurt uitgevoerd en het autotechnische deel van een camper is met een beurt daarop gegarandeerd zes maanden onderhoudsvrij. Verder zijn bij een camper uitgezonderd: banden, ramen, niet tot de standaard uitrusting behorende accessoires zoals bijvoorbeeld cruise control, achteruitrijradar, alarminstallaties zonder certificaat, navigatiesystemen, verklikkers en autoradio of tv-apparaten.  

Bij fiets, e-bike en high speed e-bike en bij motorfiets, bromfiets, scooter en snorfiets zijn uitgezonderd: accessoires, banden, ketting- en tandwielen, remblokken en -voeringen, zadels en lampen. 

12 maanden BOVAG Garantie

Met ingang van 27 april 2022 is de BOVAG-garantietermijn twaalf maanden. Aanleiding is de gewijzigde Europese wetgeving van de omkering van de bewijslast bij wettelijke garantie die sinds april 2022 twaalf maanden is. BOVAG Garantie op reparatie en onderhoud is zes maanden. Uw klanten hebben dus een extra reden om voor u als BOVAG-bedrijf te kiezen als u ze één jaar BOVAG Garantie aanbiedt.

BOVAG Garantie verplicht

U bent verplicht om ieder vervoermiddel te verkopen met BOVAG Garantie (vanaf een bepaald minimumbedrag dat per soort voertuig verschilt) tenzij de klant aangeeft hiervan af te willen zien. De BOVAG-koopovereenkomst voor particulieren is er op ingerucht dat u dit goed afspreekt. U kunt de aangepaste BOVAG-koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel.

Bij caravans is het minimumbedrag € 3.500,-, bij vouwwagens € 2.000,-, bij campers € 30.000,- en bij gebruikte fietsen € 250,-. Bij de bromfiets, scooter en snorfiets geldt: het verkoopbedrag van het gebruikte voertuig moet tenminste de helft bedragen van de oorspronkelijke catalogusprijs. Bij een gebruikte motorfiets moet het aankoopbedrag minstens 35% van de eerste cataloguswaarde en minimaal € 3.000,- zijn.  

Kansen en uitdagingen

BOVAG Garantie biedt volop commerciële kansen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Klanten kunnen immers na aankoop één jaar lang een beroep doen op garantie. Zorg daarom dat u inzicht heeft in uw bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld uw inkoop- en verkoopbeleid en uw bedrijfsrendement onder de loep. Weet bijvoorbeeld hoeveel garantiekosten u gemiddeld heeft per voertuig en waar u winst op maakt. Wilt u zich indekken tegen onvoorspelbare kosten, dan behoort het verhogen van uw financiële buffer wellicht tot de mogelijkheden, bijvoorbeeld door het aanleggen van een ‘garantiepotje’. Uw boekhouder/accountant kan u meer vertellen over de fiscale mogelijkheden. Maar bovenal is BOVAG Garantie vooral een commerciële kans: het BOVAG-keurmerk staat per slot van rekening voor betrouwbaarheid, een ideaal uitgangspunt voor klantenbinding. Een groot vast klantenbestand geeft u meer zekerheid voor de toekomst.

Belangrijk om te weten

  • Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven minimaal twaalf maanden garantie voor. Let op! Bij een camper kan de garantie al eerder eindigen wanneer er 20.000 km mee is gereden. Daarnaast kunt u niet van alles behalve bijvoorbeeld de accu uitzonderen van de garantie.
  • U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen. Die redelijke verwachtingen kunt u wel proberen bij te stellen door het opnemen van specifiek voor die auto bedoelde teksten. Het is nuttig om op voorhand nadrukkelijk op de koopovereenkomst te vermelden welke specifieke afwijkende kenmerken er zijn aan de auto ten tijde van de aankoop. Bijvoorbeeld dat de airco het niet meer doet of dat er iets anders aan de hand is waar de consument anders niet op bedacht hoeft te zijn. Met de nieuwe regels zijn er nieuwe voorwaarden aan verbonden over hoe die tekst op de overeenkomst er uit moet zien. Dat heet de dubbele uitdrukkelijkheidstoets. De consument moet namelijk van die bijzonderheden weten én hij moet ze hebben aanvaard. Maak hier dus ruimte voor op uw koopovereenkomst. De BOVAG-koopovereenkomst is hier al op ingericht. U kunt de BOVAG koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel. Een papieren versie is te bestellen via bovagledenwinkel.nl.
  • Ook kunt u het wettelijk recht van de consument op het uitvoeren van updates door uw bedrijf uitsluiten. De consument moet hier wél uitdrukkelijk mee instemmen anwege de zogeheten dubbele uitdrukkelijkheidstoets: een nieuwe regel in de wet). Vermeld dit dus op de koopovereenkomst. De vernieuwde koopovereenkomst van BOVAG is er al op ingericht. De nieuwe regels gaan er wel van uit dat u dus later kunt aantonen wat u bent overeengekomen over die updates. En als u het recht op updates niet (of niet op de goede  manier) uitsluit, moet u de consument dus ook informeren over nieuwe updates die bij of via u te verkrijgen zijn. Als u dat per email doet, moet dat gelet op de privacy wetgeving wel mogen (toestemming bijvoorbeeld). U kunt de BOVAG-koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel. Een papieren versie is te bestellen via bovagledenwinkel.nl.
  • Het voordeel van uw BOVAG-lidmaatschap is dat uw klant aanspraak kan maken op BOVAG Hulp bij klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG bij (wettelijke) garantie. Het kan gebeuren dat uw klant niet tevreden is over uw bedrijf en dat u er samen niet uitkomt. Hulp bij klachten op bovag.nl biedt dan uitkomst, uw klant kan in zo’n geval daar contact mee opnemen. De BOVAG Bemiddelaars van Hulp bij klachten zijn onafhankelijk, deskundig en proberen met een oplossing te komen die voor u beiden aanvaardbaar is. De BOVAG bemiddelaars adviseren in geschillen bij BOVAG Garantie, non-conformiteit (oftewel wettelijke garantie) en de Algemene Voorwaarden van BOVAG. Dat bespaart u tijd en mogelijke escalatie van het geschil. Voor klanten en BOVAG-leden is BOVAG Bemiddeling op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur bereikbaar op 030-65 95 395 (lokaal tarief).
Algemene voorwaarden BOVAG Garantie op aankoop

Veelgestelde vragen

Mag ik geld vragen voor BOVAG Garantie?
Mag ik garantie uitsluiten?
Kan en mag ik pakketten maken met verschillende opties voor de klant met daarbij een bedrag voor pakket 1, 2 of 3?

Klik hier voor alle veelgestelde vragen over garantie

Dowload hier de flyer over 12 maanden BOVAG Garantie en de flyer voor uw klanten waarin het verschil tussen de wettelijke garantie en de BOVAG Garantie is uitgelegd:

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring