Klantreis

Laatste update 13 augustus 2019 Leestijd: 2 min

03 Klantreis in de werkplaats

Ze kosten tijd en geld in de werkplaats: uren die niet gefactureerd kunnen worden. Hoe houd je grip op deze ’weglekuren’. BOVAG heeft de klantreis voor de werkplaats in kaart gebracht en een quickscan ontwikkeld.

Beiden kunnen helpen om de efficiency, klanttevredenheid en het rendement te vergroten. Zo kunnen slimmere werkplaatsprocessen niet-factureerbare uren verminderen. Zo is bijvoorbeeld op het gebied van communicatie, planning, technische informatie en samenwerking winst te behalen.

Een greep uit de oplossingen

  1. Stel de diagnose pas in de werkplaats en niet aan de telefoon. Receptionisten proberen soms door de telefoon diagnose te stellen. Die tijd kan je niet op de factuur zetten. Een goede omschrijving van een storing is zinvol, maar diagnose hoort thuis in de werkplaats, niet bij de receptie.
  2. Schakel tijdig een diagnosespecialist of collega in. Bedenk elke stap in de klantreis: uitbesteden of zelf doen. Zelf doen betekent investeren in vakkennis, informatie en apparatuur. Bepaal wel voor de monteur een maximum tijd hoeveel deze mag besteden. Uitbesteden betekent samenwerken met een diagnosespecialist, een collega of een dealer. Dat is soms beter dan zelf het wiel uitvinden.
  3. Communiceer tussendoor met de klant. Dat kan via de telefoon of e-mail en natuurlijk via WhatsApp als de klant daar prijs op stelt.

Lees meer over de knelpunten en oplossingen in het artikel Stop de lekkage! in BOVAGkrant 11

Quickscan

Wat kan er beter in uw werkplaats? Check het met de gratis online quickscan voor BOVAG-leden. Deze tool brengt knelpunten in kaart en geeft praktische tips om het rendement te vergroten.

Naar de quickscan

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring