Innoveren met BOVAG lanceert

Laatste update 17 augustus 2018 Leestijd: 6 min

01 Innoveren met BOVAG lanceert

BOVAG tilt zijn bemoeienis met innovatie in de mobiliteitssector naar een hoger niveau en gaat via de BOVAG Lanceert daadwerkelijk faciliteren bij en participeren in innovaties. Via het BOVAG Innovatielab werden BOVAG-leden al sinds 2014 geïnformeerd over en verbonden aan innovaties.

BOVAG lanceert heeft als doel om BOVAG-leden te laten innoveren. Het programma stelt de leden in staat hun retailproces te verbeteren door middel van het gebruik van de nieuwste technologieën. BOVAG wil een bemiddelende rol spelen in het maken van juiste matches tussen innovatieve bedrijven en leden. Hiervoor werkt BOVAG samen met Utrecht Inc, een community van ondernemers, mentoren, wetenschappers, experts en jong talent. Uit de start-ups van Utrecht Inc zijn een aantal bedrijven geselecteerd die met hun product of dienst passen of toepasbaar zijn binnen de mobiliteitsbranche. Gekeken wordt naar een match tussen bij BOVAG aangesloten mobiliteitsondernemers en start-ups die producten of diensten bieden op de volgende gebieden: 
  1. Verkoopproces (sales en after sales optimalisatie)
  2. Customer journey tracking 
  3. Interne procesoptimalisatie

1. Verkoopproces

Wat is er aan de hand?
  • Dalende klantloyaliteit: klanten worden minder loyaal en stappen voor kleine prijsverschillen al snel over naar een andere dealer. Retailers hebben moeite om klanten voor langere tijd aan zich te binden.
  • Van product naar service: de vraag naar een bredere waardepropositie met de focus op aftersales groeit, maar retailers vinden het lastig om hun aanbod hierop aan te passen.
  • Lagere marges: retailers ervaren veel druk op hun marges, wat er voor zorgt dat ze geen grote innovatiegerichte investeringen kunnen doen.
  • Voorwaartse integratie fabrikanten: er ontstaat nieuwe concurrentie voor retailers, gezien fabrikanten steeds meer in staat zijn om voorwaarts te integreren door zelf verkooppunten op te zetten via winkels of internet.
Waar hebben mobiliteitsondernemers behoefte aan?
Bij retailers is behoefte aan hulp bij het gebruik van online verkoopmethodes die het retailproces versterken. Voorbeelden van bestaande en implementeerbare systemen:
  • Klantretentieprogramma’s:  datagedreven IT-oplossingen die helpen bij het personaliseren van aanbod.
  • CRM-systemen: Managementsystemen die helpen bij het voorspellen van service- en aftersales momenten. Hierin kan klantinformatie, transacties, reparaties en voertuigdata gekoppeld worden. 
  • Oplossingen die bijdragen aan het vormgeven van een online strategie.
  • Oplossingen die het verkoopproces van retailers meer om service laat draaien dan het product.

Welke start-ups voorzien in deze behoefte?
  • Channable, een managementtool waarmee je je producten uit je webshop/voorraad kan doorsturen naar duizenden vergelijkingswebsites, marktplaatsen en netwerken (wereldwijd)
  • Notificare, een mobiel marketing platform om op een slimme en persoonlijk manier in contact te zijn met je klanten
  • Mopinion, een feedback-analyse-tool waarmee je inzicht krijgt in het gedrag en de mening van bezoekers van je website om vervolgens processen te verbeteren
  • Crossyn, een bedrijf dat data uit connected voertuigen analyseert en verwerkt tot informatie tbv het versterken van sales- en aftersales processen

2. Customer journey tracking

Wat is er aan de hand?
  • Online aanwezigheid: een significant deel van de customer journey vindt online plaats, zowel in de oriënterende als de verdiepende fase. Klanten zijn steeds vaker en beter geïnformeerd voordat ze de showroom of winkel binnen stappen. De conversie van klanten die zich online begeven en in de winkel een product aanschaffen is erg laag.
  • Verschuiving in loyaliteit: klanten worden hierdoor minder loyaal en zijn bij kleinere prijsverschillen sneller geneigd om over te stappen naar een ander.
  • Gelimiteerd aanbod: de retailer is gelimiteerd aan de huidige collectie, en kan niet altijd bieden wat de klant wilt.
  • Contact timing: retailers komen pas aan het eind van de customer journey in contact met potentiële klanten. Hierdoor hebben ze gedurende de customer journey weinig invloed op de klant.
Waar hebben mobiliteitsondernemers behoefte aan?
Voor retailers is er een behoefte voor een betaalbaar en direct implementeerbaar Customer Relationship Management (CRM) systeem om het contact met de klant beter te onderhouden. Hier zijn enkele specifieke toepassingen:
  • Oriënterende klanten vroegtijdig identificeren en behoeftes inzichtelijk maken.
  • Retailers ondersteunen om gepersonaliseerde berichten te creëren op basis van data uit het CRM.
  • Hot leads identificeren en prioriteren in het CRM.
  • Online contact met de klant automatiseren, bijvoorbeeld in de vorm van automatische chatbots voor veelgestelde vragen.
Welke start-ups voorzien in deze behoefte?
  • Leadboxer, een bedrijf dat o.a. via data van je website, mailverkeer en social media concrete sales leads genereert (let op = B2B)
  • Salestack, een bedrijf dat zich bezig houdt met het verzamelen van prospects en leads en ook al geautomatiseerd het eerste contact legt (let op = B2B)
  • InBeacon, een bedrijf dat gespecialiseerd is in location based technologies (beacons) en op een slimme manier inzicht in koopgedrag en -profielen van klanten te krijgen
 

3. Bedrijfsproces optimaliseren

Wat is er aan de hand?
  • Weinig investeringskracht: retailers hebben te weinig investeringskracht om mee te gaan met trends of om te investeren in het optimaliseren van de interne bedrijfsprocessen, zoals personeelsmanagement en bevoorradingsprocessen.
  • Inefficiënte werkprocessen: de werkprocessen van retailers, welke vaak simpel zijn, zijn nog te vaak tijdrovend en nemen te veel resources in beslag. Voor fietsretailers gaat het vooral om de werkplaatsprocessen die onvoldoende georganiseerd en geoptimaliseerd zijn; vaak is de werkplaats een verliesgevend onderdeel van het bedrijf
  • Korte termijn visie: de dealers ervaren veel druk op hun marges, wat er voor zorgt dat ze slechts op een zeer korte termijn kunnen plannen. De retailer heeft vaak alleen maar oog voor de winst- en verliesrekening en de korte(re) termijn. Hierbij worden andere kostenposten (indirecte en overhead kosten) vaak minder belicht. 
Waar hebben mobiliteitsondernemers behoefte aan?
Voor retailers valt er veel te halen op het gebied van interne processen en indirecte kosten. Doordat de retailers niet kunnen investeren in het professionaliseren en optimaliseren van interne werkprocessen en er een korte termijn visie wordt aangehouden is er behoefte aan automatiseringssystemen voor het verbeteren van deze processen (administratieve processen, werkplaats processen, bevoorrading) het koppelen van de verschillende systemen die er op dit moment zijn.



 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring