Garantie

Laatste update 14 september 2021 Leestijd: 3 min

02 BOVAG Garantie

Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop en vaak ook op de reparatie en het onderhoud van een voertuig. Onder de garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.

Let op: per 1 januari 2022 wijzigt (naar verwachting) de garantietermijn. Deze termijn wordt verlengd van 6 naar 12 maanden. Dit betekent dat u conform de wet 12 maanden garantie moet geven. Deze garantie kunt u niet uitsluiten. Klik hier voor de meest gestelde vragen over garantie.

Over BOVAG Garantie

  • U bent niet verplicht BOVAG Garantie te geven op alle auto's boven de €4500. Behalve voor de auto's waarmee u adverteert op viaBOVAG.nl. Het is wel aan te raden dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions, omdat dat past bij uw BOVAG-lidmaatschap en omdat klanten het ook verwachten.
  • Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven nu minimaal zes maanden garantie voor. En vanaf 1 januari 2022 waarschijnlijk twaalf maanden.
  • Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken en dan kunt u niet van alles behalve motor en bak uitzonderen van de garantie.
  • Het voordeel van BOVAG Garantie ten opzicht van wettelijke garantie: Wie een defect krijgt aan een auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf, heeft laagdrempelige toegang tot bemiddeling via BOVAG Hulp bij Klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG. De klant hoeft dan dus niet zijn gelijk te halen bij de rechter. Dat is vaak duur en langdurig.
Als BOVAG-lid kunt u zelf te rade gaan bij BOVAG Ledenadvies. Uw klant kan aankloppen bij BOVAG Hulp bij klachten op bovag.nl. De bemiddelaars zijn onafhankelijk, deskundig en proberen met een oplossing te komen die voor beiden aanvaardbaar is. De bemiddelaars adviseren in geschillen rond BOVAG Garantie, non-conformiteit en de Algemene Voorwaarden van BOVAG. Voor klanten en BOVAG-leden is BOVAG Bemiddeling op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur bereikbaar op 030-65 95 395 (lokaal tarief).

Algemene voorwaarden BOVAG Garantie op aankoop


Download de voorwaarden voor reparatie en onderhoud hier

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring