Garantie

Laatste update 18 mei 2022 Leestijd: 4 min

02 BOVAG Garantie

Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop en vaak ook op de reparatie en het onderhoud van een voertuig. Onder de BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.

De termijn van de 'wettelijke garantie', van de zogenoemde 'omgekeerde bewijslast', is op 27 april verlengd van 6 naar 12 maanden. Deze vorm van garantie kunt u niet uitsluiten. De termijn van de BOVAG Garantie is per 1 juni ook twaalf maanden. Invoering is NIET gebeurd met terugwerkende kracht. Klik hier voor de meest gestelde vragen over garantie

Over BOVAG Garantie op aankoop

  • U bent niet verplicht BOVAG Garantie te geven op alle auto's boven de €4500. Behalve voor de auto's waarmee u adverteert op viaBOVAG.nl. Het is wel aan te raden dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions, omdat dat past bij uw BOVAG-lidmaatschap en omdat klanten het ook verwachten.
  • Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven nu minimaal zes maanden garantie voor. En vanaf 1 juni 2022 twaalf maanden.
  • Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken en dan kunt u niet van alles behalve motor en bak uitzonderen van de garantie.
  • Het voordeel van BOVAG Garantie ten opzicht van wettelijke garantie: Wie een defect krijgt aan een auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf, heeft laagdrempelige toegang tot bemiddeling via BOVAG Hulp bij Klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG. De klant hoeft dan dus niet zijn gelijk te halen bij de rechter. Dat is vaak duur en langdurig.
Als BOVAG-lid kunt u zelf te rade gaan bij BOVAG Ledenadvies. Uw klant kan aankloppen bij BOVAG Hulp bij klachten op bovag.nl. De bemiddelaars zijn onafhankelijk, deskundig en proberen met een oplossing te komen die voor beiden aanvaardbaar is. De bemiddelaars adviseren in geschillen rond BOVAG Garantie, non-conformiteit en de Algemene Voorwaarden van BOVAG. Voor klanten en BOVAG-leden is BOVAG Bemiddeling op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur bereikbaar op 030-65 95 395 (lokaal tarief).

Algemene voorwaarden BOVAG Garantie op aankoop

Over BOVAG Garantie op reparatie en onderhoud

Voor de BOVAG Garantie op reparatie en onderhoud wordt gegarandeerd dat opdrachten met goed vakmanschap zijn gedaan met goede materialen. Uitzonderingen op deze garantie kunnen aan de orde zijn als een consument zelf te versleutelen onderdelen of te gebruiken werkmethodes heeft geleverd. Noodreparaties zijn uitgezonderd. Net als problemen die wel waren ontdekt maar te laat zijn gemeld, of bepaalde gevallen waarin de reparateur niet zelf de kans had gekregen om een probleem op te lossen (bijvoorbeeld wanneer een derde aan het gerepareerde/ onderhouden product heeft gesleuteld zonder directe noodzaak). 

Download de voorwaarden voor reparatie en onderhoud hier

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring