Elektrisch vervoer en de impact op auto-, truck-, en busbedrijf

Laatste update 13 mei 2019 Leestijd: 2 min

03 Wat kunt u nu doen?

Door de elektrificatie van het wagenpark worden BOVAG-leden genoodzaakt om keuzes te maken. Autotechniek wordt steeds meer hightech en het vak zal wezenlijk gaan veranderen. Daarom staat investering in opleiding en werkplaatsinrichting gericht op elektrisch vervoer nu voorop.

Bedrijven die de impact snel zullen voelen, zoals dealers van merken die de komende jaren veel elektrische auto’s op de markt brengen, adviseert BOVAG om snel te starten met investeren in het bijscholen van hun personeel zodat het bevoegd is om aan elektrische voertuigen te werken. Fabrikanten zullen technische producttrainingen geven, maar ook Innovam heeft al hybride en EV-techniek in het opleidingsaanbod opgenomen.

Bedrijven die zich nu voornamelijk richten op het onderhoud van oudere auto’s zullen de impact pas later gaan voelen. Maar ook zij ontkomen niet aan de gevolgen van de elektrificatie van het wagenpark, dus ook voor hen geldt dat de werkplaats en het technisch personeel daar op enig moment op moet worden voorbereid.

Rond 2050 zal het volledige wagenpark naar verwachting elektrisch aangedreven zijn. Op dat moment zal de complete onderhoudsbehoefte van het wagenpark met vijftig procent zijn teruggelopen ten opzichte van 2017. Bij dat percentage is geen rekening gehouden met langere onderhoudsintervallen, service over the air en bijvoorbeeld vermindering van het aantal auto’s door een mogelijke toename van deelauto’s.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring