Netwerkstudie: het automotive retailnetwerk in 2030

Laatste update 28 juni 2022 Leestijd: 2 min

02 Impact op de autoretail in 2030

De opkomst van superretailers en leasemaatschappijen heeft grote gevolgen voor de autoretail. Van nieuwverkoop, lease- en occasionhandel tot reparatie en onderhoud. Het BOVAG-onderzoek ‘Automotive retail in 2030’ voorziet de volgende marktbewegingen:

  1. In totaal krimpt de bruto omzet van de autoretail met 14% tot aan 2030. 40% van de nieuwverkoop is direct van fabrikant naar eindklant.
  2. Verkoop nieuw groeit naar 590.000 auto’s in 2030, maar de bruto omzet in deze markt krimpt voor autodealers door nieuwe distributievormen met 36%. Er ontstaat een overcapaciteit van 45%, uitgedrukt in vestigingen.
  3. Ondanks groei van het verkoopvolume naar 3,6 miljoen krimpt de occasionmarkt voor autobedrijven licht met 4%, vooral door normaliserende marges en fabrikanten die, weliswaar beperkt nog, occasions gaan verkopen.
  4. De leasemarkt zal in volume groeien, deels door grotere populariteit en door groei occasionlease (op EV). Het aandeel van de retail in de leasemarkt krimpt met 2%, vooral door consolidatie en toenemende concurrentie.
  5. Hoewel het aantal contactmomenten door de groei van het wagenpark zal stijgen, krimpt de aftersales-omzet (reparatie en onderhoud) voor retail met 11% met een verwachte overcapaciteit van 36% aan vestigingen/werkplaatsen, vooral door lage marges op EV’s
  6. En schadeherstel neemt af in volume van werkzaamheden en krimpt voor retail met 15% door dalend schadevolume (tegen iets hogere prijs). Dit leidt tot een overcapaciteit van 25%.
Veranderingen-in-cijfers.png

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring