Autobelasting

Laatste update 22 augustus 2018 Leestijd: 3 min

01 Toekomst autobelastingen

Autobelastingen veranderen vaak. De overheid stimuleert energiezuinige en groene mobiliteit met fiscale maatregelen. BOVAG houdt u op de hoogte van de veranderingen en wat die betekenen voor uw bedrijf.

Waarom aanpassingen?

Vaak wordt gedacht dat de overheid de autobelastingen verandert om meer inkomsten te krijgen. De belastingdruk op auto’s is de afgelopen jaren echter niet verhoogd. De belangrijkste aanleiding voor de overheid om de autobelastingen aan te passen is ‘fiscale vergroening’. Dat wil zeggen dat de tarieven en de grondslagen worden gekoppeld aan hoe schoon en/of zuinig een auto is.

Doorgeschoten beleid

In de afgelopen jaren bleek die fiscale vergroening te ver door te schieten. De enorme populariteit van auto's zonder belasting (bpm en mrb) en/of bijtelling zorgde voor daling van de overheidsinkomsten en grote marktverstoringen in de sector. Ook waren er zoveel ondoorzichtige maatregelen dat branche en consument het niet meer gemakkelijk begrepen.

Standpunt BOVAG

BOVAG vindt het op zich prima dat autobelastingen worden gebruikt om koop en gebruik van schone en/of zuinige auto’s te stimuleren. Dat lijkt ook te werken, zo blijkt uit onderzoek naar effecten van stimulering via belastingmaatregelen.

Maar dat is wel gekoppeld aan deze voorwaarden:
  • De totale belastingdruk op auto’s in Nederland behoort al tot de hoogste van Europa. Die mag zeker niet verder omhoog en moet eerder omlaag richting 2020.
  • De belastingen moeten effect hebben op het doel dat ze dienen, zoals belastingopbrengst, bereikbaarheid en/of duurzaamheid.
  • Autobelastingen moeten geen overbodige administratieve lastendruk en marktverstoringen veroorzaken.
  • De autobelastingen moeten draagvlak hebben en goed aan mensen uit te leggen zijn.
  • Autobelastingen moeten voorspelbaar en robuust zijn – en dus niet te vaak en zeker niet in één keer veranderen.
  • Autobelastingen moeten uiteindelijk technologieneutraal zijn. Dat houdt in dat de overheid stuurt op doelen en niet op technieken.

Autobrief II

Staatssecretaris Wiebes heeft de autobelastingen beschreven in de zogenaamde Autobrief. Voor de periode 2017 tot 2020 gaat Autobrief II gelden. In april 2016 is het wetsvoorstel voor Autobrief II door de Tweede Kamer aangenomen. Na akkoord van de Eerste Kamer treedt de wet in werking op 1 januari 2017. BOVAG heeft samen met een brede coalite van maatschappelijke partijen een stevige lobby gevoerd om de marktverstoring, die de afgelopen jaren is opgetreden, te stoppen. Die lobby is gelukt; de maatregelen in Autobrief II zullen een eerlijker speelveld voor autobedrijven tot gevolg hebben.

Een samenvatting van het wetsvoorstel Autobrief II en de tabellen met belastingtarieven voor 2017-2020 leest u hier.



Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring