Advies ministerie: Digitaal Opkopers Register niet voor gekentekende voertuigen

Laatste update 24 november 2017 Leestijd: 4 min

Goed nieuws voor BOVAG-leden: het ministerie van Justitie en Veiligheid adviseert gemeenten om ondernemers niet te verplichten hun gekentekende occasions te registreren in het Digitaal Opkopers Register (DOR), maar in plaats daarvan het RDW-kentekenregister aan te wijzen als gewaarmerkt inkoopregister. Het Kentekenregister van de RDW werkt afdoende om heling van gestolen voertuigen tegen te gaan. Nemen gemeenten dit advies over, dan scheelt dit de branche veel tijd, geld en dubbele registratielasten.

Opkopers van tweedehands voertuigen zijn wettelijk verplicht een door de gemeente gewaarmerkt inkoopregister bij te houden. Steeds meer gemeenten wijzen hiervoor het DOR aan, een digitaal inkoopregister dat heling van gestolen goederen moet tegengaan.

Begin dit jaar werd BOVAG benaderd door de politie met de vraag gezamenlijk de mogelijkheden te verkennen voor de ontwikkeling van een DOR-webservice voor de voertuigbranche. Zo’n webservice maakt het mogelijk dat de opkoper kan blijven werken met zijn eigen digitale administratiesysteem, omdat de voor DOR verplichte gegevens automatisch uit de administratie worden gehaald.

Overleg tussen BOVAG, het ministerie van Justitie en Veiligheid, Stichting AVc, RDW, Focwa en Stiba bracht echter aan het licht dat gestolen voertuigen en gekentekende tweewielers niet te helen zijn vanwege goede en eveneens verplichte registratie in het kentekenregister van de RDW. Omdat enkele gemeenten de mobiliteitsbranche op het DOR willen laten aansluiten, adviseert het ministerie deze gemeenten voor Nederlands gekentekende voertuigen en tweewielers het RDW-kentekenregister aan te wijzen als gewaarmerkt register. Op een later tijdstip wil het ministerie dit advies in een wetsvoorstel verankeren.  

Wat betekent dit advies van het ministerie? 

In heldere taal: als je gemeente het advies overneemt, hoef je Nederlands gekentekende voertuigen en gekentekende tweewielers die je tweedehands inkoopt, niet apart te registreren in DOR. Voor buitenlandse import, de handel in voertuigonderdelen en ongekentekende voertuigen zoals fietsen, is DOR-registratie wél van kracht. De fietsbranche is echter al langer bekend met DOR en de softwarepakketten in de tweewielerwereld zijn hierop aangepast doordat ze voorzien zijn van een DOR-webservice.

Milieu- en veiligheidsspecialist Jan Bessembinders is blij met dit advies van Justitie en Veiligheid. "Na een paar overleggen begrepen zowel politie als justitie dat de branche heling van gekentekende voertuigen al zo goed als onmogelijk maakt via het kentekenregister. DOR levert onze leden bovendien een forse lastenverzwaring op, omdat ze hun bedrijfsprocessen op DOR moeten aanpassen. Denk aan garagesoftware. Daarom zijn we blij dat het ministerie gemeenten adviseert het RDW-kentekenregister voor de genoemde voertuigcategorieën als inkoopregister aan te wijzen. Het geeft ook aan dat Justitie vertrouwen heeft in de professionaliteit van de branche."

Opletten geblazen

Hoe nu verder? Het ministerie kan gemeenten een advies geven, maar uiteindelijk zijn het de gemeenten zelf die hierover mogen beslissen via de gemeenteraad. En de voorgenomen wetswijziging is voorlopig nog niet van kracht. Bessembinders hoopt dan ook dat gemeenten het advies ter harte nemen. Daarnaast gaat BOVAG om tafel met gemeenten die inmiddels wel al met DOR werken in de mobiliteitsbranche, zoals Rotterdam. "Als leden vernemen dat hun gemeente de APV gaat wijzigen of het DOR wil aanwijzen met een zogenaamd Aanwijzingsbesluit en de mobiliteitsbranche wil aansluiten op het DOR, is het opletten geblazen. Dan is het zaak dat leden dat meteen aan BOVAG melden", zegt Bessembinders.

Daarnaast gaat de branche opnieuw in overleg met het ministerie en de politie om te bezien op welke gebieden DOR wél van nut kan zijn. "Denk hierbij aan onderdeleninkoop en aan de registratie van ongekentekende of buitenlandse voertuigen. Voor die categorieën draagt de registratieplicht wel bij aan de helingbestrijding en wellicht is DOR daar juist wel van meerwaarde." 

> Download de brief van het ministerie met het antwoord over DOR

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring