Terug

“Zonder fullservice is het moeilijk overleven”

Ondernemerschap
Leestijd: 5 min

Antoine Meijer (49) runt in Doetinchem Fokko Meijer: een fullservice tankstation met shop, autoverhuur en wasstraat. Het ‘beste Shell-tankstation ter wereld’ doet er alles aan om onderscheidend te blijven.

“Mijn vader en oprichter Fokko Meijer begon zijn loopbaan als rijschoolhouder. Al snel verwierf hij een pompstation. In de weekenden verhuurde hij of gebruikte hij zijn lesauto voor taxivervoer. Zo ontwikkelde het bedrijf zich steeds meer tot allround autobedrijf. Toen ik er in 1994 actief werd, konden klanten er inmiddels ook terecht voor verkoop, onderhoud en reparatie van Honda’s. Het Honda-dealerschap hebben we enkele jaren later ingeruild voor MG en Rover. Maar toen de vooruitzichten voor die merken somberder werden, zijn we gestopt als merkdealer en garagist. We hebben toen volop geïnvesteerd in de wasstraat, verhuur en in het tankstation.”

Vakkenvuller

“Toen ik het roer in 2011 volledig van mijn vader overnam, ben ik de weg blijven volgen die hij was ingeslagen. Fokko Meijer bestaat nu uit een Shell-tankstation met een gloednieuwe luifelrand, een fullserviceshop met onder meer verse broodjes en stomerijservice, een autoverhuurbedrijf voor personenauto’s en vrachtwagens en een onlangs gemoderniseerde wasstraat. Mijn vader (76, red.) helpt me nog dagelijks een handje in de shop, waar hij onder meer de schappen bijvult. Hij zegt altijd gekscherend: vroeger was ik zakkenvuller, nu ben ik vakkenvuller. Onder het mom van ‘onbemande prijzen, bemande service’ zijn we halverwege de jaren nul hard gegroeid. In vijf jaar tijd moesten we zes keer het voorterrein vergroten. En we breidden uit van vier naar veertien pompen. Vrijdagen waren topdagen, dan deden we snelwegvolumes. Ons succes werd ook opgemerkt door Shell. In 2011 wonnen we de prijs voor ‘beste Shell-station ter wereld’. De herinneringen aan de uitverkiezing in Rome bezorgen mij iedere keer weer kippenvel.” 

Grensstreek

“Dat waren wel andere tijden; de prijzen tussen onbemand en bemand tanken waren destijds veel groter. Als tankstation in de grensstreek ervaren we sinds 2012 de gevolgen van de groeiende prijsverschillen met tankstations in Duitsland. Mede door belasting- en accijnsverhogingen in Nederland zijn de prijzen aan Duitse pompen lager geworden en dat zie ik terug in een dalende omzet. Klagen erover doe ik niet graag, maar ik pleit wel voor een eerlijk speelveld, met name in de grensregio’s. Het is van groot belang dat BOVAG dit geluid in Den Haag en in Brussel laat horen.” 

““De gemakstrend, het eten buitenshuis, bieden grote kansen””

Laadzuil

“De overgang van fossiele naar hernieuwbare brandstoffen kost me ook geld. Het brandstofverbruik daalt, dat zie ik wel bij de auto’s die we verhuren. Zeker de hybride auto’s zijn veel zuiniger. Voor mij is het wel duidelijk dat we ook moeten investeren in een laadstation voor elektrische auto’s. Een rijk belegde boterham zal ik er niet direct van eten. Een laadzuil met twee kabels kost algauw zo’n ton, met laden alleen haal je die er niet uit. De broodjes en drankjes, een wasbeurt tijdens het laden – dat moeten de krenten in de pap worden. Niet voor niets serveren we sinds twee jaar vers belegde broodjes volgens de formule Deli by Shell. En koffieliefhebbers kunnen bij ons terecht voor Starbuckskoffie. De gemakstrend, het eten buitenshuis, bieden grote kansen. En ik denk ook dat je wel moet, want zonder fullserviceconcept is het moeilijk overleven.”  

Ledenraad 

Antoine Meijer is voorgedragen voor de Ledenraad van BOVAG, het hoogste bestuursorgaan binnen de vereniging dat voor een groot deel de koers van BOVAG bepaalt. Meijer is geen onbekende bij BOVAG; hij vervulde er al eerder bestuursfuncties. Hij volgt met interesse dossiers voor tankondernemers, maar houdt ook met een schuin oog de belangen van verhuurleden in de gaten. 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 25-09-2020.

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring