Hoe zag de aanpak bij het programma eruit?
“Al tijdens het eerste gesprek met consulent Gijs ter Bruggen pakte hij de zaken goed op. Hij heeft ons zelf het werk laten doen. In de dagelijkse drukte heb of maak je weinig tijd voor deze manier van kijken naar je bedrijf. Gijs heeft ons laten inzien dat je niet moet wachten tot de kwartjes de goede kant op vallen, maar dat je ze zelf de goede kant op moet duwen. Met iedere aftersales-medewerker heeft Gijs een persoonlijk gesprek gevoerd. Die gesprekken gingen over hoe het ging en wat anders, beter, zou kunnen. Hij liet bijvoorbeeld collega’s in het magazijn inzien dat ze te veel taken hadden, dat we werkzaamheden beter konden verdelen. Eigenlijk heeft hij alles binnenstebuiten gekeerd door ons een spiegel voor te houden. Hij liet ons inzien dat we als team geen eenheid waren. Zo kon de routing van de werkorders beter, waardoor we meer rust kregen. En uit onze testverslagen konden we makkelijk herleiden waar we meer aandacht aan moesten schenken. Alle feedback is gebundeld in één rapport, dat hebben we samen doorgenomen. Natuurlijk zijn veranderingen lastig door te voeren, zeker als mensen er al heel lang werken. Het grote voordeel van deze aanpak is dat wij het zelf hebben gedaan.”