Lastig parket
Monteurs die nu de werkplaatskaart moeten gebruiken, hebben naast de regels van de RDW ook te maken met voorschriften van de fabrikant. Die schrijft in sommige gevallen het gebruik van de kaart voor waar de RDW het niet toelaat. Bijvoorbeeld bij een software-update of wanneer de spanning eraf is geweest door het vervangen van een accu. Tachograafsystemen zijn veel meer dan vroeger volledig geïntegreerd in het voertuig waardoor het gebruik van de werkplaatskaart eerder nodig is. Tegenstijdigheden in de voorschriften van de RDW en de fabrikant brengen monteurs in een lastig parket. Zo lastig zelfs dat sommige nieuwe, jonge monteurs aangeven liever niet te willen ijken en keuren uit angst voor beschuldigingen van onjuist gebruik van de werkplaatskaart. De oplossing hiervoor wordt gezien in meer duidelijkheid door betere communicatie en betere scholing. BOVAG pleit voor standaard scholing voor de digitale tachograaf en voor een aparte module voor de analoge variant. Scholing voor de analoge kaart neemt nu nog veel tijd in beslag, terwijl nog maar tien procent van de kalibratiemeldingen bij de RDW gerelateerd zijn aan een analoge tachograaf. De RDW heeft toegezegd dit te bespreken.
Onredelijke gestraft
Ook is het sanctiebeleid aan bod gekomen. Marktpartijen geven aan dat grotere werkplaatsen onredelijk worden gestraft bij overtreding van de RDW-voorschriften. Overtredingen in kleinere werkplaatsen met bijvoorbeeld één monteur beperken zich tot de betreffende monteur. In grote werkplaatsen met bijvoorbeeld twintig monteurs wordt de hele werkplaats, dus alle twintig monteurs, gesanctioneerd bij overtredingen. De RDW geeft aan dat over dit onderwerp al is gesproken en dat verdere bespreking hiervan volgt in het MERK-overleg, waarin de branche de RDW helpt bij de modernisering van de RDW-processen.