* Het onderscheid dat de wet maakte tussen een student (hbo of wo) en een leerling (mbo) komt te vervallen. Mbo’ers zijn dan niet meer leerlingen maar student. Deze status doet meer recht aan hun inzet. Innovam, OOMT en BOVAG hanteren met ingang van komend studiejaar dan ook niet meer de term leerling maar student. In deze BOVAGkrant nemen we daar alvast een voorschot op.
Arbeidsmarktonderzoek automotive
Consultancybureau vibber verricht deze zomer een arbeidsmarktonderzoek in de automotivesector. Diverse BOVAG-leden zoals Kia (importeur), Mazda (importeur), Content Autogroep, Porsche Centrum Gelderland en Vaneman doen hieraan mee. Volgens Joël van den Doel van vibber, zelf ooit werkzaam als automonteur, sturen autobedrijven hun medewerkers nog traditioneel aan. Dat heeft gevolgen voor behoud van jong talent, zoals het onderzoek van Youngworks laat zien. “Met ons onderzoek willen we dat hard maken met cijfers, want veel werkgevers denken het allemaal op orde te hebben. Ik verwacht echter dat we ze een spiegel gaan voorhouden.” Het onderzoek, waaraan ook grote onderwijsinstellingen meewerken, wordt na de zomer gepubliceerd.
Oostendorp Autogroep zet niet de KPI’s maar medewerker centraal
Bij de Oostendorp Autogroep, dealer van Toyota, Mazda, Hyundai, Suzuki, Mitsubishi en Nissan in Oost-Brabant, Zuid-Gelderland en Noord-Limburg, hebben ze het HR-beleid over een andere boeg gegooid. “Niet de KPI’s maar de mensen staan centraal in onze organisatie”, vertelt HR-adviseur Karin Kanters, verantwoordelijk voor vijf van de 22 vestigingen.
“Wij geloven dat medewerkers die op het werk én thuis lekker in hun vel zitten beter renderen en loyaler zijn.” Kern van het beleid is dat er aandacht is voor de behoefte van de individuele medewerker. Er is bij jongeren veel aandacht voor begeleiding, scholing en doorgroeimogelijkheden. “Door het jaar heen voeren we daar gesprekken over, dan is duidelijk wat ze van ons kunnen verwachten en wij van hen.” Samen met een onderwijsinstelling werkt de autogroep aan nog betere begeleiding van BBL’ers. “Onze leermeesters krijgen bijvoorbeeld meer uitleg over hoe ze studenten theoretisch beter kunnen ondersteunen.” Jongeren hebben andere behoeften dan ouderen, merkt Kanters. “Salaris bijvoorbeeld is belangrijk voor hen, dus zit ons salarishuis boven de cao-norm”, geeft Kanters als voorbeeld. “Een werkweek van 32 uur behoort tot de opties, wat voor medewerkers die kinderen hebben als prettig wordt ervaren.” De resultaten zijn al merkbaar. “De sfeer is beter en medewerkers zijn tevreden. Wij ook, maar het kan nog beter.”
Zo helpt BOVAG u om technisch talent te vinden en binden
BOVAG zet zich via politiek en samenwerking met andere sectoren in voor een hogere instroom en behoud van technisch talent. Daarnaast ondersteunt BOVAG ondernemers met advies. Een overzicht:
BOVAG is aangesloten bij het Nationaal Techniekpact, de afspraak van overheid, scholen en bedrijven om samen het aantal technici te vergroten en de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt te verbeteren. Het Nationaal Techniekpact is ondertekend door meer dan zestig partijen. Meer informatie: techniekpact.nl.
- Het brede kwalificatiedossier
De techniek in mobiliteit verandert snel door verduurzaming. Om het onderwijs daar beter op aan te sluiten, hebben BOVAG, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsbewijs Bedrijfsleven (SBB) en de scholen het brede kwalificatiedossier ‘Voertuigen en mobiele werktuigen’ ontwikkeld. In een artikel in BOVAGkrant 04-2021 leest u hier meer over.
- Werken aan werkgeverschap
Goed werkgeverschap draagt bij aan de werving en het behoud van jongeren. Werkgeverscoaches kunnen u
specifiek helpen met vragen over het omgaan met jonge medewerkers. Meer informatie: werkenaanwerkgeverschap.nl.
Dit verhaal is eerder verschenen in BOVAGkrant 05-06-2021.