Terug

viaBOVAG.nl viert lustrum: "We zijn op competitief niveau met de andere grote portals"

Sales en marketing
Leestijd: 7 min

Wanneer klanten nog maar een keer in plaats van drie keer in de showroom komen voordat zij een occasion kopen en je weet dat hun zoektocht voor­namelijk online plaatsvindt, dan wil je als ondernemer daar zijn. Veel BOVAG-­leden vonden in de afgelopen jaren hun weg naar online adverteren. Toenemende ontevredenheid over bestaande auto-portals legde de basis voor een eigen portal; in 2018 ging viaBOVAG.nl online. Deze joint-venture van BOVAG en Bovemij krijgt nu zo'n anderhalf tot twee miljoen bezoeken per maand en biedt alle producten op wielen van onze BOVAG-leden.

De zoektocht naar een occasion startte eind 2017 voor een groot deel van de Nederlanders al digitaal. BOVAG-leden zochten hun weg naar deze consument via diverse populaire websites die met het stijgende succes ook stijgende tarieven hanteerden. Het verdienmodel zat deels in de advertenties rondom de aangeboden auto’s. Hans Bresser, directeur Strategie en Innovatie bij BOVAG: “Die extra advertenties gaan vaak over financieringen en verzekeringen. Zaken die onze leden zelf liever aan hun klanten verkopen. Maar die raakten ze op deze manier kwijt. Logisch dat ze bij BOVAG de vraag neerlegden of we niet een eigen portal konden starten.”

“De sterke basis is en blijft: met leden via een eigen portal consumenten aantrekken die op zoek zijn naar een betrouwbaar aanbod”
Hans Bresser | Directeur Strategie en Innovatie bij BOVAG

Betrouwbaar

De online-consument zocht en zoekt nog altijd zekerheid. Zeker bij de aanschaf van een auto. Geen kleine lettertjes, geen verborgen extra kosten, maar betrouwbaarheid en transparantie. “Het gebruik van de naam BOVAG geeft al zekerheid. Tel daarbij op de BOVAG Garantie, all-in-prijzen, omruilgarantie en ruim baan voor transparantie zoals 100% onderhouden en je hebt een mooi antwoord op de vraag van de naar zekerheid zoekende consument. En dat de consument dit waardeert, blijkt uit de hogere conversies: met name het aantal keren dat een lead wordt omgezet in een verkoop.” Zoveel zekerheid bieden, vooral nu de wettelijke garantieperiode van zes naar twaalf maanden is verhoogd, legt druk op de schouders van BOVAG-leden. Die moeten dit allemaal wel waarmaken. Om leden hierbij te helpen, heeft Bovemij recent heel bewust de garantieverzekeringsmaatschappij Autotrust overgenomen. Via Autotrust kunnen BOVAG-leden zich als aanbieder indekken tegen onvoorziene garantiekosten.

Gelukt

Dit jaar bestaat viaBOVAG.nl alweer vijf jaar. De website is in de afgelopen jaren steeds verder verbeterd en uitgebreid. De keuzehulp kwam erbij, met de online aankoopservice kunnen bezoekers nu ook van hun oude auto af, zoekfuncties werden verbeterd en ook fietsen, motoren, caravans en campers zijn op viaBOVAG.nl te vinden. De naamsbekendheid nam een vlucht, zeker ook door de vele promotie die is gemaakt op onder andere radio, tv en online. De oorspronkelijke doelstelling om een portal te hebben die BOVAG-leden minder afhankelijk maakt van andere auto-websites, is gelukt. “We zijn op competitief niveau met de andere grote portals, zowel in consumentenbezoek als in kwaliteit van leads. Dat willen we vasthouden en verder gaan uitbreiden in de komende vijf jaar.”

Van de consumenten die viaBOVAG.nl kennen, geeft ruim de helft aan dat viaBOVAG.nl de eerste keus is als zij op zoek gaan naar een auto. 

Bron: viaBOVAG.nl

“Voor ons is viaBOVAG.nl de ideale portal om ons als kwaliteitsgarage te onderscheiden van de concurrentie”
Niels van Herpen | Eigenaar Autopunt Van Herpen

Sterke basis

Over de koers van viaBOVAG.nl in de komende vijf jaar zegt Bresser: “We blijven een portal van en voor leden en gaan ze helpen waar we kunnen. We geloven erin dat we goede en unieke data en inzichten aan leden kun­nen leveren waardoor ze nog beter online presteren. We hebben in Neder­land klimaatdoelen te halen en de inzet van gebruikte elektrische voertuigen en alles wat daarbij hoort, is van belang. Met viaBOVAG.nl gaan we daar onze rol innemen. Niet voor niets biedt Autotrust nu al als enige partij een garantiedekking op de batterij van EV. Maar de sterke basis is en blijft waarvoor we ooit zijn gestart: met leden via een eigen portal con­sumenten aantrekken die op zoek zijn naar een betrouwbaar aanbod.”

“Plaats je hele voorraad”

Niels van Herpen (Autopunt Van Herpen, Berlicum) ziet viaBOVAG.nl mede als zijn ‘kindje’ en adviseert BOVAG-leden met een sales-afdeling om hun hele voorraad op viaBOVAG.nl te plaatsen. Niels: “Samen met andere BOVAG-leden heb ik hard geknokt voor een eigen online mobiliteitsplatform. We betalen veel geld aan de bekende autoportals van deze wereld. Je wordt gedwongen tot een gestaffelde abonnementsprijs voor het aantal auto’s dat je online plaatst, zonder enige garantie dat je iets verkoopt of verdere support van de site. Dat veel onafhankelijke BOVAG-autobedrijven maar een klein deel van hun voorraad op viaBOVAG.nl plaatsen, heeft denk ik te maken met angst en oude gewoontes. Auto’s in het goedkopere segment, tussen de 5.000 en 10.000 euro, worden vaak zo scherp mogelijk geprijsd online. Via de commerciële portals doe je verder geen enkel belofte. Hapt de klant, gaat het om een kale prijs, hooguit inclusief apk, maar verder niets en zeker geen BOVAG Garantie. Vergeet niet dat er wel sprake is van een jaar wettelijke garantie. Wat daar wel of niet onder valt, is stukken minder duidelijk dan de BOVAG Garantie waarin alle voorwaarden en bepalingen helder zijn omschreven. Ik publiceer nu nog maar op twee commerciële portals, daarnaast staat mijn gehele voorraad op viaBOVAG.nl. Auto’s die wij inruilen en niet aan onze kwaliteitsnormen voldoen, stoten we meteen door naar de opkopers. Daarnaast behouden we inruilauto’s die er goed uitzien, maar waar misschien toch een verborgen risico aan vastzit. Deze gaan in de verzekering bij Autotrust en worden door ons te allen tijde met een jaar BOVAG Garantie aangeboden, ongeacht de prijsklasse. Op dit moment spendeert viaBOVAG.nl veel geld aan naamsbekendheid en de proposities betrouwbaarheid, zekerheid en kwaliteit. Dit trekt ook consumenten met een kleine beurs aan. Voor ons is viaBOVAG.nl de ideale portal om ons als kwaliteitsgarage te onderscheiden van de concurrentie.”

Meer weten over adverteren op viaBOVAG.nl? Ga dan snel naar mijn.bovag.nl/viabovag.

Tijdlijn viaBOVAG.nl


2016

BOVAG-leden spreken de behoefte uit voor een eigen occasionportal, om zelf meer de regie te kunnen voeren.


2018

In februari de eerste presentatie over viaBOVAG.nl aan leden. In tweede kwartaal gaat occasionportal viaBOVAG.nl live en start een grote marketingcampagne. Bedrijfswagens worden toegevoegd.


2019

viaBOVAG.nl is eerste keuze van de consument en één op de drie Nederland kent viaBOVAG.nl inmiddels, blijkt uit onderzoek. 


2020

In januari worden motoren toegevoegd, in mei volgen fietsen. ViaBOVAG.nl heeft inmiddels zo’n anderhalf miljoen bezoeken per maand. Bedrijfsreviews worden toegevoegd. Vanwege corona stellen BOVAG en Bovemij viaBOVAG.nl zeven maanden kosteloos open voor alle BOVAG-leden. 


2021

Nieuwe look viaBOVAG.nl: transitie naar mobiliteitsplatform is in volle gang. Nieuwe tv-spot: de helpende hand van rijdend Nederland. Introductie autoverkoopservice en lancering viaBOVAG.nl-app. Nieuw op viaBOVAG.nl: auto huren, kampeermiddelen en keuzecoaches. Record gehaald: 2,5 miljoen websitebezoeken per maand! 


2022

Start met Marketing Automation, om meer herhaalbezoeken en transacties voor viaBOVAG.nl te krijgen. 


2023

In maart landelijke radiocampagne. Nieuwe functionaliteiten op komst: adviestool voor verbetering advertenties, autoverzekering of -financieringsoplossing afsluiten bij autobedrijven. 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 04-2023
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring