Terug

ViaBOVAG.nl: motor voor de motorvakhandel

Sales en marketing
Leestijd: 8 min

Ook motorondernemers kunnen nu adverteren op viaBOVAG.nl.nl, het occasionportal voor BOVAG-ondernemers. Daarmee komt een lang gekoesterde wens van veel GT-ondernemers uit: een plek voor gegarandeerde kwaliteit sluit perfect aan bij wat de meeste consumenten zoeken.   

Een eigen occasionportal voor de motorvakhandel. Dat was zeven jaar geleden de droom van het bestuur van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. Berry Goedhart, eigenaar van Goedhart Motoren uit Bodegraven en toenmalig bestuurslid, vertelt graag nog eens over de gedachte erachter. “Tien jaar terug werd 60 procent van de motoroccasions verkocht via de vakhandel. We zagen dat percentage snel teruglopen, want Marktplaats werd groot. Nu zitten we op 35 procent. We waren op zoek naar een manier om onze meerwaarde aan te tonen als vakhandel. Een eigen platform voor occasions zou kwaliteit garanderen voor consumenten en rentabiliteit garanderen voor ondernemers. We zouden het kaf van het koren scheiden in het aanbod.” 

Betrouwbaar

Christa Grootveld was in die tijd net aangetreden als branchemanager van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven. “Motorrijden is geen eerste of tweede levensbehoefte. Vaak moeten motorrijders eerst hun partner overtuigen voor een grote uitgave als de aankoop van een motorfiets, die mogelijk ten koste gaat van uitgaven aan bijvoorbeeld vakantie of kinderen. Uit onderzoek weten we dat mensen, als ze op zoek zijn naar een motor, willen voorkomen een miskoop te doen. Ze willen een motorfiets die bij hen past, maar zeker ook een die betrouwbaar is, waarvan de technische staat inzichtelijk is en waar garantie op zit.” Allemaal argumenten voor de vakhandel dus. “Zelf koop ik mijn motorfiets niet op Marktplaats”, beaamt Grootveld. “Ik ben niet technisch genoeg om te beoordelen wat ik daar tegenkom. Ons mooie retailapparaat kan dat wel. Dus wat mij betreft is het zaak om al die kopers naar de professionele vakhandel te leiden.”  

Juist platform

Sinds het begin van de droom hebben Grootveld, Goedhart en anderen hard gewerkt om de wens voor een eigen occasionportal te verwezenlijken. Helaas strandden hun pogingen zo’n vier jaar geleden: het ontwikkelen van een eigen portal was te duur, andere afdelingen binnen BOVAG zagen toen geen urgentie. Goedhart: “Ik vond dat verschrikkelijk jammer. We hebben de afgelopen jaren een wildgroei aan platforms gezien. Het kost ons nu veel geld en tijd om de juiste motor op het juiste platform te krijgen. Ook hebben we aardig wat marktaandeel verloren.”  

Maar inmiddels is het tij gekeerd. In 2018 ging viaBOVAG.nl live, toen alleen voor auto’s. Sinds januari van dit jaar draait de bètaversie voor motoren. Op het moment van schrijven staan er ruim 2.000 advertenties op viaBOVAG.nl. Rond de MOTORbeurs, van 20 tot en met 23 februari, is viaBOVAG.nl voor motoren aan consumenten gepresenteerd.  

header-image
“We haken aan bij een volwassen platform dat is ontwikkeld voor en door de branche”
Christa Grootveld | branchemanager BOVAG Gemotoriseerde Tweewielers

Vliegende start

Goedhart: “Ik ben blij dat het er nu is, en het is mooi om te zien dat er zo veel publiciteit omheen wordt gemaakt. Het is nu zaak om door te pakken en het platform met elkaar groot te maken. Als we veel bezoekers krijgen, kunnen we andere platforms achter ons laten. Wanneer we met elkaar ons eigen platform groot maken, besparen we ons de tijd en het geld die we in al die andere staken.” 

“We haken nu aan bij een volwassen platform dat is ontwikkeld voor en door de branche”, zegt Christa Grootveld. “Omdat het al twee jaar in de lucht is, zijn de kinderziektes eruit en heeft het team ervaring in marketing en communicatie. De aansluiting verliep soepel, we maken een vliegende start.”  

Sneeuwbaleffect

“Ik vind het supermooi dat we nu een betrouwbare occasionsite hebben”, zegt Bart Pols van Pols Motoren uit Waalwijk. Pols is huidig bestuurslid en als lid van de klankbordgroep de afgelopen jaren nauw betrokken bij de ontwikkeling van viaBOVAG.nl voor motoren. “We hebben hard gewerkt om een plek te creëren waar alleen kwalitatief goede motorfietsen te vinden zijn. De verplichte 40-puntencheck zorgt daar wel voor, samen met de zes maanden garantie. Gerenommeerde motorzaken krijgen nu de kans om zich te profileren met goede waar tegen een prijs zonder verrassingen. En wie zich niet aan de afspraken houdt, kan sancties verwachten. Zo garanderen we de kwaliteit en betrouwbaarheid van het aanbod, onze belangrijkste troef. Wat ik verder zo goed vind aan het platform, is dat het hoogwaardige leads geeft. Dus niet de zoveelste Marktplaats-koper die belt om de helft te bieden. Bovendien kan ik die leads heel goed monitoren, zodat ik precies weet wat het platform oplevert. Natuurlijk is het in het begin nog even aftasten hoeveel leads van viaBOVAG.nl binnenkomen omdat we net begonnen zijn. Als we met elkaar zorgen dat er veel aanbod komt, dan krijgen we een sneeuwbaleffect. De profilering van de website belooft in elk geval een fantastische start.” 

Uitbreiding

“Het toevoegen van motoren is een mooie volgende stap om van viaBOVAG.nl hét mobiliteitsportaal voor de consument te maken, voegt Wouter van Kesteren, directeur viaBOVAG.nl, daaraan toe. “Stap voor stap ontsluiten we daar alle producten en diensten van ons eigen BOVAG-kwaliteitsnetwerk. De consument kan straks voor elke mobiliteitsvraag op viaBOVAG.nl terecht. Voor deze zomer worden ook fietsen eraan toegevoegd. Inmiddels zijn er zo’n miljoen websitebezoeken per maand, en dat gaan er nog veel meer worden door dankzij de landelijke reclamecampagnes.”

Voordelig instappen 
“Het is belangrijk dat zoveel mogelijk ondernemers meedoen”, zegt Bart Pols. “Daarom is adverteren tot 1 juli 2020 gratis.” Voor meer informatie of aanmelden kunt u bellen naar viaBOVAG.nl.nl: (030) 202 82 02 of kijken op mijn.bovag.nl/viabovagmotor

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 2-2020.

 

 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring