Terug

Het geschil: Vals alarm

Wet- en regelgeving
Leestijd: 5 min

Bij een nieuwe auto gaan de waarschuwingssignalen ineens af en hij remt automatisch bij het naderen van een boog over weg. De consument vindt dat de auto niet deugt en wil herstel of ontbinding van het koopcontract. Kan dat? 

De zaak

Een consument ruilt zijn auto in voor een nieuwe Nissan Quashqai. Na anderhalve week klaagt hij bij de ondernemer over het veiligheidssysteem. In één specifieke situatie in de buurt van waar de klant woont, doet zich iets voor: bij het naderen en passeren van een ijzeren boog over de weg geeft de auto een waarschuwingssignaal met geluid en knipperlicht, en de auto remt automatisch af. Deze ongewenste ingreep doet zich alleen op die plek voor. De consument vindt dat de auto onbetrouwbaar is en wil herstel of ontbinding van de koopovereenkomst. 

Het onderzoek van de ondernemer

De Nissan Quashqai is voorzien van een Intelligent Emergency Braking-systeem (IEB), dat constant de verkeerssituatie interpreteert en daarbij waarschuwt en/of ingrijpt. Het autobedrijf onderzoekt de Quashqai, maar vindt geen storingen. In overleg met de fabrikant wordt de software geüpdatet. De ondernemer rijdt het traject met andere auto’s die hetzelfde veiligheidssysteem aan boord hebben. Alle auto’s reageren identiek op de situatie. Daaruit blijkt dat er met de auto van de consument niks mis is. De importeur onderschrijft dit. Zo’n vier maanden later wordt de auto nogmaals onderzocht, maar weer zijn er geen storingen. De ondernemer vindt niet dat de auto gebrekkig is. Het probleem is bovendien niet zodanig dat dit ontbinding van het koopcontract rechtvaardigt. Het IEB-systeem is complex en heeft beperkingen. Het is geen autopilot, maar een hulpsysteem. De bestuurder blijft daarbij verantwoordelijk. Ook bij een onterechte waarschuwing of ingreep kan het systeem overruled worden door bij te sturen of gas te geven. Ook kan het helemaal worden uitgeschakeld. De consument heeft gekregen wat hij heeft gekocht en de auto functioneert zoals mag worden verwacht.

De uitspraak

De Geschillencommissie Voertuigen vindt net als de ondernemer dat er sprake is van een producteigenschap van de auto, die niet kan worden gewijzigd. In de handleiding van de auto wordt uitgebreid uitgelegd hoe het systeem werkt. Er wordt gewezen op de beperkingen en mogelijkheden om de werking ervan te overrulen of uit te schakelen. Uit de stukken blijkt dat de ondernemer meerdere malen bereid is geweest om naar de klachten van de consument te luisteren en deze te onderzoeken. Het is daarbij opgevallen dat het systeem ook bij andere auto’s op dezelfde plek ingrijpt. Er is bovendien niet gebleken dat dit tot een gevaarlijke situatie heeft geleid. 

DE CONCLUSIE

De Geschillencommissie wijst de klacht van de consument af. Er is geen sprake van een gebrek. De klant kan dus geen aanspraak doen op herstel of ontbinding van de koopovereenkomst. 
Het-geschil-3.png

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 25-09-2020.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring