Terug

Verslag Consumer Electronic Show: stap in je pratende, tweede huiskamer

Producten en Diensten
Leestijd: 8 min

De tijd van de autobeurzen lijkt achter ons te liggen en sommige nationale beurzen bestaan al niet meer, zoals de AutoRai. Parijs, Frankfurt en Genève hebben het moeilijk omdat autofabrikanten daar niet meer willen uitpakken. Hoe anders is dat op de jaarlijkse CES, Consumer Electronic Show in Las Vegas, waar automotive een steeds grotere plaats inneemt. BOVAG-directieleden Peter Niesink en Hans Bresser gingen naar de beurs en vertellen over de trends die zij daar zagen.


Deze techbeurs bestaat al vijftig jaar en trekt jaarlijks zo’n 115.000 bezoekers vanuit de hele wereld naar Las Vegas. In het verleden stonden vooral nieuwe introducties op het gebied van consumentenelektronica zoals tv’s en smartphones centraal. Sinds een paar jaar heeft automotive zijn intrede gedaan en inmiddels is een van de tien grote beurshallen volledig gericht op de digitalisering van auto’s. Grote fabrikanten als BMW, Stellantis en Mercedes-Benz kondigen tijdens ‘keynote sessies’ hun nieuwste ontwikkelingen aan. En dan gaat het niet zozeer om het design, maar om connectiviteit, 'over-the-air'-updates en een digitale omgeving die naadloos aansluit bij de beleving van je eigen online omgeving. De auto wordt een tweede huiskamer, waarin je verbonden bent met vrienden en je sociale leven. 

Auto met menselijke trekjes

Bij de eigenwijze Herbie en Michael Knights KITT was het nog fictie, maar de BMW DEE is een conceptcar die van BMW echt een karakter en een stem heeft gekregen. Ze praat op basis van kunstmatige intelligentie met de bestuurder en passagiers. DEE moet van BMW menselijk zijn en gevoelens hebben. Je kunt met DEE onderweg een goed gesprek voeren en ze helpt je natuurlijk met het vinden van je weg en informeert je vrienden waar je blijft. En je kunt DEE qua kleur helemaal aanpassen aan je eigen smaak. BMW maakt daarvoor gebruik van e-inkt, waarmee de auto zonder gebruik van elektronica op commando kan verkleuren in je lievelingskleur of zelfs in een patroon.

Digitalisering voor veiligheid en comfort

Carlos Tavares, CEO van Stellantis (Peugeot, Jeep en RAM), introduceerde de conceptcar van Peugeot: de Inception. Een futuristische auto die door vergaande digitalisering en het gebruik van 'over-the-air'-software-updates zelfs op verzoek van de klant online bijgesteld kan worden op bijvoorbeeld rijgedrag en vering, maar ook op veiligheid. Berekeningen tonen aan dat de industrie door middel van over-the-air-aanpassingen, circa zestig miljard dollar aan garantiekosten kan besparen. Ook de Inception heeft een frictieloze interface met je online omgeving en verbindt je met je community. Peugeot wijst nadrukkelijk op het belang van digitalisering om de auto en het rijden veilig te maken en comfortabeler.

Autonoom rijden naar level vier

De autowereld gaat de komende jaren in de praktijk naar level vier van autonoom rijden. Dat wil zeggen: geldig rijbewijs vereist, maar ingrijpen is alleen nog maar nodig bij complexe verkeerssituaties of extreme weersomstandigheden. Je laten rijden door de auto kan daarmee op snelwegen en hoofdwegen. Over level vijf (geen rijbewijs meer nodig) is de algemene opinie dat dit voorlopig niet haalbaar is en geen van de aanwezige fabrikanten kondigt op korte termijn introducties aan. Wel heeft Stellantis een interessante toepassing van level vier autonoom: zo kan je Jeep je zonder chauffeur komen ophalen als je van de parkeerplaats bent gaan wandelen en er ergens in de bergen overnacht. De Jeep kan dan ’s nachts naar je toerijden, zodat je overdag weer verder kunt trekken. Een andere vorm van autonoom rijden liet Stellantis zien bij de introductie van de elektrische RAM Van. Met zijn Shadow-modus kan het EV RAM-concept zijn eigenaar autonoom volgen op drie of vijf meter afstand bij lage snelheden, handig op de bouwplaats of bij het drijven van vee.
Tijdens de CES liet Adaptiv wel testauto’s autonoom rijden door het centrum van Las Vegas en op de Indy-racetrack was de eerste autonoom rijdende raceauto te zien.

Lange weg voor elektrificering

De ontwikkeling om auto’s meer autonoom te laten rijden, brengt een hele nieuwe industrie op gang van bestaande bedrijven zoals Bosch en Lidar die sensoren en radarsystemen ontwikkelen en aanbieden aan autofabrikanten en aan aftermarket. De meeste van deze fabrikanten stellen daarbij het doel te hebben om autorijden veiliger te maken. Door de lagere benzineprijs is Amerika nog steeds het land van grote benzineslurpende pickups en loopt het achter op Nederland in aantallen en ontwikkeling van EV. Maar dat ze in Amerika het elektrificeren van de economie serieus nemen, blijkt wel uit het feit dat afgelopen jaar zo’n zeventig nieuwe fabrieken zijn gestart waar een vorm van batterijtechnologie, voor alle mogelijke industrieën en toepassingen ontwikkeld en geassembleerd wordt. Fabrikanten zetten in op lichtere auto’s en betere accu’s om zo de actieradius te verdub¬belen. Niet gek in een land waar grote afstanden gereden worden.

Samenwerking

De CES 2023 heeft ons de toekomst van mobiliteit laten zien: auto’s die niet langer gedefinieerd zijn door een merk of model, maar door de veiligheidsstandaard, connectiviteit, autonoom rijden en elektrische aandrijfsystemen. Hiervoor is een wereldwijd automotive ecosysteem nodig dat samenwerkt met geïntegreerde technologische vernieuwin¬gen van verschillende ontwikkelaars, bestaande techbedrijven en startups die zich verbinden met autofabrikanten. Dit vereist samenhangende businessmodellen tussen bedrijven en industrieën om ervoor te zorgen dat ontwikkelingen in harmonie verlopen en gaan voldoen aan de (hoge) verwachtingen van gebruikers. De CES in Las Vegas brengt al deze partijen samen en laat dat elk jaar aan het publiek zien tijdens informerende conferenties en adembenemende beursvloeren. De CES 2024 was dit jaar van 9 tot 12 januari.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-01.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring