Edward Doorten
Initiatiefnemer & ondernemer Green Planet in Pesse
Aantal snelladers: 6 stuks voor auto’s en lichte bedrijfswagens (2 x 50 kWh, 2 x 160 kWh, 1 x 175 kWh en 1 x 350 kWh) en 2 voor trucks (2 x 350 kWh)
Traditionele brandstoffen: benzine, diesel en LPG
Alternatieve brandstoffen: HVO, CNG/Groen Gas, GTL, Adblue en waterstof
Waarom heeft u gekozen voor snelladers? “Wij denken dat elektriciteit en waterstof de brandstoffen van de toekomst zijn voor auto’s en trucks. En dat die prima naast elkaar kun¬nen leven net als benzine en diesel. Daarom hebben we onlangs waterstof voor auto’s offi¬cieel in gebruik genomen, in aanwezigheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eind dit jaar gaan we snelladers voor auto’s en trucks testen, op gescheiden locaties op ons terrein.”
Hoe heeft u de inzet van snelladers aangepakt? “We hebben onze snelladers gekocht via importeur Ecocare en deels gefinancierd met de subsidieregeling DKTI (Demonstratie¬regeling klimaattechnologieën en -innovaties in transport). Het energienet laten verzwaren duurde 1,5 jaar, dus daar moet je op tijd mee beginnen. Wij hebben ervoor gekozen om de stroom grotendeels zelf op te wekken en op te slaan. We gaan zonnedaken huren in de buurt en fors investeren in zonnepanelen, in totaal 1.500 stuks. Stroom gaat via onze eigen kabel naar twee lithium-ion accu’s met een opslagcapaciteit van 3,2 MWh. Dit zijn twee grote ‘powerbanks’, formaat zeecontainer. Wij hebben er ook voor gekozen om rechtstreeks aan de eindgebruiker te leveren, zonder tussenkomst van een ‘mobility service provider’ (die de laadpassen en transacties verzorgt, afgekort MSP, red.). Zo voorkomen we dat grote MSP’s hun macht – zij hebben alle klanten met een laadpas – gebruiken om te onderhandelen over de stroomprijs. Om dit mogelijk te maken heeft BOVAG een werkgroep gefaciliteerd met daarin TSG, de leverancier van Tokheim Fuelpos kassa-apparatuur, Ecocare, CCV en Green Planet. Het resultaat is dat klanten bij ons met reguliere betaalmiddelen (PIN- en tankpassen) kunnen afrekenen voor snelladen. Dat was een flinke klus, maar dankzij de partijen van de werkgroep is het gelukt. Eind dit jaar gaan we testen. BOVAG-leden zijn van harte welkom om bij ons te komen kijken, hoe we dit hebben ingericht.”