Terug

Snel, sneller, snelst

Duurzaamheid
Leestijd: 8 min

Op steeds meer plekken verschijnen snelladers, waar¬mee je een elektrische auto in minder dan een half uur tot soms wel tien minuten kunt bijladen. Voor tank¬stations kunnen ze een interessante aanvulling zijn 
op de brandstofmix. En voor autobedrijven bieden ze een extra service- en demonstratiemogelijkheid. Maar hoe pak je dat aan? En waar moet je op letten? Snellaadpioniers én BOVAG-tankleden Edward Doorten en Jan Paul Kerkhof delen hun ervaringen.

Jan Paul Kerkhof 

Directeur B. Kerkhof & Zn., Binckhorstlaan in Den Haag

Aantal snelladers: 1 van 50 kWh en 6 van 350 kWh
Aantal normale laders: 2 van 11 kWh
Traditionele brandstoffen: benzine, diesel, LPG
Alternatieve brandstoffen: CNG/Groen Gas, GTL, Adblue en waterstof

Waarom heeft u gekozen voor snelladers? “Omdat de vraag naar elektrisch vervoer groeit en ik verwacht dat de laadinfrastructuur straks ontoereikend is. De nieuwverkoop EV is momenteel vooral lease, maar gaat ook toenemen bij consumenten, zeker als er een markt voor gebruikte EV’s ontstaat. Op dat moment zullen er niet genoeg laadpunten zijn, want niet iedereen heeft een oprit met plaats voor een eigen laadpaal. En openbare laadpalen zullen niet bij iedereen voor de deur staan. Kortom: parkeerladen, waarbij je je auto thuis voor de deur oplaadt, is niet voor iedereen mogelijk. Snelladen biedt dan uitkomst; je gaat met bijvoorbeeld dertig procent batterij op weg, laadt snel op tot zo’n tachtig procent en rijdt dan door naar je bestemming.”

Hoe heeft u de inzet van snelladers aangepakt? “Om te beginnen heb ik mijn netbeheerder gevraagd om mijn netaansluiting te verzwaren, want snelladers vragen veel meer netcapaciteit. Het probleem is dat zo’n verzwaring afhangt van de beschikbare netcapaciteit in het gebied van de netbeheerder. Op sommige plekken zit het net al te vol, en moet je wachten tot er capaciteit is. Bij mij duurde het acht maanden tot ik een grotere aansluiting had. Vervolgens heb ik gekozen uit verschillende leveranciers van snelladers. Ik heb gekozen voor laders van EVBox. De totale kosten bedroegen € 400.000,—. Wat ik jammer vind, is dat de techniek nog wat kinderziektes heeft. De gebruiksvriendelijkheid kan ook beter. Nu moet ik klanten soms helpen met laden, terwijl dat eigenlijk idiot proof zou moeten zijn. Voor de exploitatie werk ik samen met Allego. Zij hebben een eigen systeem met een laadpas voor afhandeling van transacties. Op dit moment produceren onze 350 zonnepanelen voldoende zonnestroom van eigen dak om aan onze klanten te leveren.”

Wat is een snellader?

Er zijn meerdere typen EV-laders, waaronder een gewone lader en een snellader. Een gewone lader, ook wel parkeerlader, heeft een kleiner vermogen waardoor de laadtijd langer is, meestal enkele uren. Het zijn de laders thuis en bij kantoren, waar lang wachten geen probleem is. Het vermogen is gemiddeld tussen de 3,7 en 22 KWh. Een snellader levert meer vermogen en laadt dus sneller, in minder dan een uur tot soms tien minuten. Deze zijn geschikt voor als je lang onderweg bent en wilt bijladen om op je bestemming te komen. Je vindt ze vaak bij tankstations langs snelwegen. Het laden is duurder dan bij parkeerladers. Oudere snelladers hebben een vermogen tot 150 kWh. Moderne tot wel 380 KWh, de zogenoemde High Power Chargers. Meestal laad je op tot tachtig procent, want daarna neemt de laadsnelheid behoorlijk af. Hoe snel je daadwerkelijk kunt laden, is ook afhankelijk van de accucapaciteit van je auto en het type laadkabel. Vrijwel alle elektrische auto’s kunnen snelladen, maar niet alle auto’s kunnen gebruikmaken van de (heel) hoge laadvermogens.

Edward Doorten 

Initiatiefnemer & ondernemer Green Planet in Pesse

Aantal snelladers: 6 stuks voor auto’s en lichte bedrijfswagens (2 x 50 kWh, 2 x 160 kWh, 1 x 175 kWh en 1 x 350 kWh) en 2 voor trucks (2 x 350 kWh)
Traditionele brandstoffen: benzine, diesel en LPG
Alternatieve brandstoffen: HVO, CNG/Groen Gas, GTL, Adblue en waterstof

Waarom heeft u gekozen voor snelladers?  “Wij denken dat elektriciteit en waterstof de brandstoffen van de toekomst zijn voor auto’s en trucks. En dat die prima naast elkaar kun¬nen leven net als benzine en diesel. Daarom hebben we onlangs waterstof voor auto’s offi¬cieel in gebruik genomen, in aanwezigheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eind dit jaar gaan we snelladers voor auto’s en trucks testen, op gescheiden locaties op ons terrein.”

Hoe heeft u de inzet van snelladers aangepakt? “We hebben onze snelladers gekocht via importeur Ecocare en deels gefinancierd met de subsidieregeling DKTI (Demonstratie¬regeling klimaattechnologieën en -innovaties in transport). Het energienet laten verzwaren duurde 1,5 jaar, dus daar moet je op tijd mee beginnen. Wij hebben ervoor gekozen om de stroom grotendeels zelf op te wekken en op te slaan. We gaan zonnedaken huren in de buurt en fors investeren in zonnepanelen, in totaal 1.500 stuks. Stroom gaat via onze eigen kabel naar twee lithium-ion accu’s met een opslagcapaciteit van 3,2 MWh. Dit zijn twee grote ‘powerbanks’, formaat zeecontainer. Wij hebben er ook voor gekozen om rechtstreeks aan de eindgebruiker te leveren, zonder tussenkomst van een ‘mobility service provider’ (die de laadpassen en transacties verzorgt, afgekort MSP, red.). Zo voorkomen we dat grote MSP’s hun macht – zij hebben alle klanten met een laadpas – gebruiken om te onderhandelen over de stroomprijs. Om dit mogelijk te maken heeft BOVAG een werkgroep gefaciliteerd met daarin TSG, de leverancier van Tokheim Fuelpos kassa-apparatuur, Ecocare, CCV en Green Planet. Het resultaat is dat klanten bij ons met reguliere betaalmiddelen (PIN- en tankpassen) kunnen afrekenen voor snelladen. Dat was een flinke klus, maar dankzij de partijen van de werkgroep is het gelukt. Eind dit jaar gaan we testen. BOVAG-leden zijn van harte welkom om bij ons te komen kijken, hoe we dit hebben ingericht.”

Snelladen bij tankstation, maar ook bij de autodealer

De meeste snellaadlocaties zijn van exploitanten als FastNed en zijn te vinden langs de snelwegen. Maar er komen ook nieuwe aanbieders bij. Zo zien tankstations er brood in, als aanvulling op hun brandstofmix. En autodealers plaatsen ze als service en voor klanten en om snelladen te demonstreren. Ook voor stadslogistiek en lange-afstandslogistiek is steeds vaker behoefte aan snelladers bij distributiecentra en eventueel langs snelwegen. Het is overigens aan te raden om vooraf goed te kijken welke lader u nodig heeft wanneer u aanschaf van een laadsysteem overweegt. Heeft u auto’s vaak langer in de werkplaats, dan kan een reguliere lader misschien ook volstaan. In de praktijk is wellicht een mix van beide soorten laders het meest praktisch en het meest economisch.

Bron: ElaadNL

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 10-2020. 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring