Terug

“Prettig idee dat we nu alles op orde hebben”

Ondernemerschap
Leestijd: 9 min

Als je ergens nieuw bent, mag je jezelf voorstel¬len. Zo gaat het op school, op het werk en ook bij BOVAG. Drie nieuwe BOVAG-leden stellen zich daarom aan u voor. Ze leggen uit waarom ze lid zijn geworden, hoe ze het lidmaatschap uitdragen en wat ze van BOVAG verwachten.

Andijk Auto Techniek

Michaek-BK2023-01.jpgNaam lid: Andijk Auto Techniek
Ondernemer: Michael Claassen
Plaats: Andijk
Lid sinds: 18 oktober 2022


Wat heeft u voor bedrijf en waarmee onderscheidt u zich?
“Wij zijn een universeel garagebedrijf voor onderhoud, reparatie en apk van personenauto’s. Grondig onderhoud, daar zijn we sterk in. Vanuit mijn 21 jaar ervaring als wegenwacht weet ik dat het ene onderhoud niet het andere is. Wij komen vaak auto’s tegen die volgens de klant altijd goed zijn onderhouden, maar waarvan dan bijvoorbeeld de remblokken vastzitten. Dan weet ik: die zijn al een poos uit elkaar geweest. Daarnaast neem ik tijd voor mijn klanten: een batterijtje voor een autosleutel vervangen of een foutcode uitlezen, is relatief snel gedaan en klanten waarderen dat enorm.”

Waarom bent u lid geworden van BOVAG? 
“BOVAG is voor mij en voor veel klanten een vertrouwd keurmerk, dus daarom wilde ik het BOVAG-schild aan de muur. Toen wij ons aansloten bij de Autovakmeester-formule, die het BOVAG-lidmaatschap als vereiste hebben, en merkte dat je voor allerlei verzekeringen ook lid moet zijn van een brancheorganisatie, was het BOVAG-lidmaatschap voor ons een uitgemaakte zaak.”

Hoe draagt u de BOVAG-waarden betrouwbaarheid en zekerheid uit?
“Die zijn verweven met onze open en transparante werkwijze: onze werkplaats is bijvoorbeeld niet afgeschermd van de balie, dus klanten zien wat wij doen. En na onderhoud nemen wij met de klant altijd uitgebreid de factuur door en laten wij desgewenst de vervangen onderdelen zien.”

Wat verwacht u van BOVAG? 
“Op dit moment niet iets concreets, maar hopelijk staan ze ons goed bij in het geval een klant ooit een klacht indient. Verder is het fijn dat BOVAG ons praktische zaken uit handen neemt: wij gebruiken bijvoorbeeld de algemene voorwaarden en een formulier voor een huurauto-overeenkomst. De producten en diensten uit de BOVAG Ledenwinkel vinden wij ook interessant.”

Friesland Camper Service 

Eldert-en-Trynke-BK2023-01.jpgNaam lid: Friesland Camper Service 
Ondernemers: Eildert Meeter en Trynke Brouwer
Plaats: Nieuweschoot
Lid sinds: 17 november 2022


Wat heeft u voor bedrijf en waarmee onderscheidt u zich?
“We doen de installatie, onderhoud en reparatie van elektrische apparatuur in campers. Van gebruikers tot gevers van energie: accu’s, verwarmingen, airco’s, koelkasten, verlichting en accessoires. Een specialist dus, maar wel een met een brede dienstverlening: we berekenen de accucapaciteit voor wildkampeerders, lossen storingen op in gasverwarmingen of installeren de volledige elektra in zelfbouwcampers. We doen alle merken campers, van nieuw tot oud.”

Waarom bent u lid geworden van BOVAG? 
“Het BOVAG-keurmerk waarborgt de betrouwbaarheid en zekerheid die we klanten bieden. Dat geeft klanten vertrouwen, maar helpt ons bedrijf ook nog beter te worden. Om lid te wor¬den moesten we voldoen aan een aantal crite¬ria, die door BOVAG zijn gecheckt tijdens een schouwing. Daaruit kwamen nog verbeterpun¬ten naar voren: we hadden nog geen RI&E en de klachtenafhandeling kon beter. We zijn daar direct mee aan de slag gegaan en hebben dat nu op orde. Dat vinden we een prettig idee.”

Hoe draagt u de BOVAG-waarden betrouwbaarheid en zekerheid uit?
“We doen wat we beloven. Sommige klanten vinden dat typisch Fries en komen om die reden van ver naar ons toe. En omdat we met zes man zijn, zien onze klanten dezelfde mensen. Dat geeft een vertrouwd gevoel.” 

Wat verwacht u van BOVAG? 
“Dat we terecht kunnen bij BOVAG met vragen waar we niet uitkomen of om te sparren. Kortgeleden kregen we de menukaart in de bus met producten en diensten. Die gaan we met belangstelling bestuderen.”

Logmans Techniek & Revisie

Ard-jan-BK2023-01.jpgNaam lid: Logmans Techniek & Revisie
Ondernemer: Ard-Jan Logmans
Plaats: Wissenkerke (Zeeland)
Lid sinds: 6 december 2022


Wat heeft u voor bedrijf en waarmee onderscheidt u zich?
“Wij reviseren en repareren verbrandings¬motoren en componenten van alle denkbare voer- en vaartuigen, industriële systemen en bouwmachines. Tevens testen wij onder andere verstuivers, dieselinspuitsystemen en hogedrukbenzine-injectoren. We hebben vooral zakelijke klanten in Nederland en België, maar ook particulieren. Onze kracht is dat we een breed aanbod hebben en transparant en eerlijk zijn. We doen niks zonder overleg en we behandelen klanten zoals we zelf ook behandeld willen worden. Klanten waarderen dat.”

Waarom bent u lid geworden van BOVAG? 
“Vooral vanwege de lobby. Ik vind dat er in de politiek te weinig oog en waardering is voor de verbrandingsmotor en voor alternatieve brandstoffen zoals methanol en synthetische diesel. Den Haag en Brussel hebben de verbrandingsmotor al in de ban gedaan, terwijl die onmisbaar is in de energietransitie: zonder gaan we de klimaatdoelen niet halen. Het zou goed zijn als BOVAG dit bij de beleids¬makers tussen de oren krijgt.”

Hoe draagt u de BOVAG-waarden betrouwbaarheid en zekerheid uit?
“Door afspraken na te komen en vooral door vakwerk te leveren. We investeren veel in opleiding zodat onze monteurs de juiste kennis en vaardigheden hebben om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. En we geven jonge mensen écht een kans: ze vegen hier niet de vloer, maar sleutelen direct mee onder leiding van een ervaren kracht. Dan maken ze soms een foutje, maar daar leren ze van en worden ze uiteindelijk beter.”

Wat verwacht u van BOVAG? 
“Naast lobby voor de verbrandingsmotor hoop ik dat BOVAG helpt om revisiebedrijven als aantrekkelijke werkgevers te promoten. Het tekort aan goede monteurs remt onze ambities op korte termijn, maar is ook funest voor de toekomst: wie gaat straks anders het werk doen?”

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-01
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring