In een veilige en plezierige werkomgeving waar werknemers fijn samenwerken en zich kunnen ontwikkelen is minder verzuim en verloop. Zo’n omgeving creëren is best lastig als u al moeite heeft om de roosters rond te krijgen en u ook nog zoveel andere zaken aan uw hoofd heeft. Gelukkig kunt u hulp krijgen van de werkgeverscoaches van BOVAG. Zij gaan graag met u in gesprek over de ontwikkeling van uw personeel en geven u en uw medewerkers praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Terug

Praktische tips voor vakbekwame, gemotiveerde en fitte medewerkers

Wet- en regelgeving
Leestijd: 6 min

In een veilige en plezierige werkomgeving waar werknemers fijn samenwerken en zich kunnen ontwikkelen is minder verzuim en verloop. Zo’n omgeving creëren is best lastig als u al moeite heeft om de roosters rond te krijgen en u ook nog zoveel andere zaken aan uw hoofd heeft. Gelukkig kunt u hulp krijgen van de werkgeverscoaches van BOVAG. Zij gaan graag met u in gesprek over de ontwikkeling van uw personeel en geven u en uw medewerkers praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt. 

Onpartijdig

Renate van Rijnsoever, Linda Heutinck en hun drie collega’s zijn via OOMT (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf) werkgeverscoach voor BOVAG-leden (zie kader). “Een baan voor het leven bestaat niet meer”, vertelt Van Rijnsoever. “Daarom is het belangrijk dat werknemers hun kennis en vaardigheden op peil houden, maar ook dat zij gezond en fit blijven. Wij helpen leidinggevenden en medewerkers te ontwikkelen en door te groeien, beter samen te werken en succesvol te veranderen in een veilige en plezierige werkomgeving. BOVAG-leden die we hebben gecoacht, geven aan het fijn te vinden dat ze hun verhalen in vertrouwen met ons kunnen delen. Ze waarderen onze frisse blik en onpartijdigheid. Wij luisteren naar wat de werkgever of werknemer nodig heeft en stemmen af wat gewenst is.” 

De coaches denken mee over diverse vraagstukken. Linda Heutinck: “Bijvoorbeeld met leidinggevenden die het lastig vinden om met hun medewerkers in gesprek te gaan over hun functioneren of er gewoon niet aan toe komen door de waan van de dag.” Medewerkers hebben vaak vragen over hun loopbaan. “Hoe kan ik me verder ontwikkelen? En wat moet ik doen als ik extra taken krijg maar een bepaalde opleiding mis? Maar ook: hoe moet ik omgaan met werkdruk, hoe benader ik op de juiste manier de klant en wat doe ik aan motivatieproblemen? Wij gaan daarover in gesprek, geven inzicht in de mogelijkheden, geven eventueel een workshop en reiken vooral praktische adviezen aan waarmee je snel resultaat boekt.” 

Slimme aanpak 

De coaches zoeken in een coachgesprek altijd naar de vraag achter de vraag. Van Rijnsoever: “We willen de werkgever of de werknemer laten nadenken over wat die wil qua ontwikkeling, en wat slim is om te doen. Een oplossing die de werknemer of werkgever aandraagt is niet altijd het meest efficiënt, of een andere oplossing blijkt juist veel beter te zijn.” Ze noemt het voorbeeld van een medewerker die een cursus Engels wilde volgen vanwege haar internationale contacten. “Tijdens het gesprek bleek dat zij veel stress ervaarde door onverwerkte zaken uit het verleden. We besloten samen om dit met mindfulness aan te pakken. Zo hebben we waarschijnlijk kunnen voorkomen dat ze op termijn zou uitvallen. De mindfulness heeft haar goed geholpen en inmiddels doet ze de cursus Engels alsnog.”  

Tijd nemen voor de toekomst 

Coaching begint vaak met een belletje van een werkgever die een probleem heeft in zijn team of met een individuele medewerker. Heutinck: “Dat is natuurlijk heel goed, maar nog beter is om zulke problemen te voorkomen. Gun uzelf de tijd om bewust na te denken over de toekomst van uw bedrijf en uw personeel. Beantwoord voor uzelf eens vragen als: waar sta ik over twee jaar of over vijf jaar, welke investeringen en welke mensen heb ik daarvoor nodig? Hoe zorg ik dat dit een leuke plek is om te werken en waar ze ook willen blijven werken? En hoe organiseer ik het zo dat mijn werknemers en ikzelf op de hoogte blijven van elkaars plannen, ambities, maar ook elkaars uitdagingen? Durft mijn werknemer zich kwetsbaar op te stellen naar mij, en hoe zit dat andersom eigenlijk? Hierover nadenken en op acteren voorkomt dat u vooral bezig bent met brandjes te blussen.” 

Neem contact op 

De coaches beseffen goed dat hiervoor tijd maken in de hectiek van alle dag moeilijk is, en dat het beantwoorden van zulke vragen best lastig kan zijn. “Juist daarom nodigen we u uit om ons met u mee te laten denken”, besluit Van Rijnsoever: “Ga met ons in gesprek zodat we uw vragen in kaart kunnen brengen en een passend advies kunnen geven. Aarzel niet en neem contact met ons op! En niet onbelangrijk: een werknemer mag ook altijd rechtstreeks contact opnemen voor een gesprek.” 

De BOVAG-werkgeverscoaches 

Bij BOVAG zijn vijf werkgeverscoaches actief. Zij zijn verbonden aan het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT), waar iedereen die onder de cao Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (MvT) aan afdraagt. De werkgeverscoaches helpen BOVAG-leden bij de ontwikkeling van leidinggevenden en medewerkers, individueel of in teamverband. Valt u niet onder de cao MvT, maar heeft u wel interesse in coaching? De werkgeverscoaches brengen u graag in contact met het opleidings- en ontwikkelingsfonds in uw eigen branche. 

Meer informatie over de werkgeverscoaches vindt u op mijn.bovag.nl/coaching

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 06-2022.

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring