Terug

Ordenen, organiseren, opwaarderen en ombouwen

Ondernemerschap Vastgoed
Leestijd: 9 min

Ongeveer de helft van het winkelaanbod in Nederland ligt buiten de binnenstad. Toch werken provincies en gemeenten de laatste jaren voornamelijk aan het vitaal houden van de binnensteden. Maar hoe zit dat met de ‘buitensteden’ zoals de woon- en autoboulevards? Daar valt veel aan te verbeteren. Wat is er aan de hand, en wat is de oplossing? 

Een auto kopen in de binnenstad klinkt nu vrij exotisch. Maar in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw verhuisden autodealers massaal van binnensteden naar mooie autopaleizen op autoboulevards of naar andere A1-locaties aan de snelweg. Toen de recessie zijn intrede deed in 2008, kwam er veel aandacht voor de leegstand in binnensteden en werd er nagedacht over het aantrekkelijker maken ervan. Ondertussen werd de leegstand in de buitenstad ook steeds groter, maar daar kwam geen aandacht voor.  

Daarom deed BOVAG in 2016 samen met een aantal andere organisaties mee aan een onderzoek van INretail, de belangenorganisatie voor wonen en mode, om in kaart te brengen welke problemen er zijn in de buitenstad. “Wat we toen zagen was ‘verrommeling’”, vertelt branchemanager en vastgoedspecialist Aad Verkade van BOVAG. “Veel van hetzelfde, te veel vierkante meters, een versnipperd aanbod en te veel overlap met soms als gevolg onaantrekkelijke auto- en meubelboulevards. We zagen dat ondanks leegstand, de bouw van autobedrijven op allerlei locaties aan de rand van de stad of daarbuiten bleef doorgaan en er ondanks het afnemen van het aantal dealerbedrijven meters bij kwamen. En dat terwijl een typisch autopand zo specialistisch is ingericht dat het heel moeilijk is om er een andere bestemming voor te vinden.” 

4 x O

Zeven belangenorganisaties in de detailhandel, waaronder BOVAG, de Rabobank en het ministerie van Binnenlandse Zaken, besloten op basis van deze uitkomsten een verdiepend vervolgonderzoek te doen. Deze zomer presenteerden zij het onderzoek en gaven er direct een oplossing bij. De oplossing ligt volgens hen in ‘ordenen, organiseren, opwaarderen en ombouwen’. Oftewel maak keuzes in waar je de winkels wilt hebben, zorg voor regionale afstemming en samenwerking met centrumgebieden, investeer in de buitensteden door er een goede mix van te maken in winkelaanbod (maar ook in functies zoals wonen en maatschappelijke voorzieningen) en wees creatief met wat je doet met je overtollige meters. “Veel bedrijven die vroeger buiten het centrum zaten, zijn nu alweer omringd door woningbouw. Haal daar bijvoorbeeld overtollige vierkante meters uit de markt en herbestem ze voor broodnodige woningbouw of andere noodzakelijke ruimte zoals logistieke panden.” 

 

Daarnaast ziet Verkade grote winst in samenwerking tussen de verschillende gemeenten. “Enkele jaren geleden bleek bijvoorbeeld dat 17 gemeenten plannen hadden voor een outletcentrum. Om die allemaal rendabel te maken, zou Nederland 59 miljoen inwoners nodig hebben! Overheden moeten meer samenwerken en regie voeren voordat de situatie alsmaar gekker wordt. Het is precies díe bewustwording die we willen bereiken met dit nieuwe onderzoek. We willen nu bezinning. Niet méér vierkante meters, maar sanering zodat overgebleven meters rendabel zijn. En als er nieuwbouw is, bouw dan multifunctionele panden die daarna ook geschikt kunnen worden gemaakt voor andere activiteiten. Ook in onze eigen sector zien we dit, vaak onder druk van de standards van de fabrikanten, nog veel te weinig gebeuren. Terwijl dit voor de eigenaar van het vastgoed een veel waardevastere investering zou betekenen.” 

Inzichtelijk

De uitkomsten van het onderzoek en de aanbevelingen zijn begin juli naar lokale en provinciale overheden verzonden. “We hebben complimenten gekregen voor het feit dat we het zo inzichtelijk hebben gemaakt. De conclusie dat we ruimte kunnen maken voor tienduizend extra woningen en drie miljoen vierkante meter voor commerciële activiteiten sprak aan. Dat resulteerde in een uitnodiging van een provincie om te komen praten en daarnaast is de buitenstad hierdoor een onderdeel geworden van het overleg de ‘retailtafel’ (een groep stakeholders die een gezamenlijke toekomstvisie formuleert op retail, red). We hebben het dus beleidsmatig echt op de kaart gezet. Naast onze individuele begeleiding van leden die hulp nodig hebben, besteden we ook aandacht aan het grotere plaatje.” 

Het gehele onderzoek vindt u op mijn.bovag.nl/vitalebuitenstad 

““We kunnen in de buitenstad ruimte maken voor tienduizend extra woningen en drie miljoen vierkante meter voor commerciële activiteiten” ”
Aad Verkade | branchemanager en vastgoedspecialist bij BOVAG

BOVAG en vastgoed?

Aad Verkade ondersteunt BOVAG-leden bij vastgoedvraagstukken. Dat doet hij al jaren en hij loopt daarbij vaak tegen dezelfde soort problemen aan. Verkade: “Wanneer we naast het helpen van leden met individuele vraagstukken ook de brede dialoog met overheden aan gaan, snappen deze beter wat er speelt. Dat levert onze ondernemers het voordeel op dat zij hun plannen straks makkelijker kunnen uitvoeren. Bedenk daarbij dat in de autobranche het aantal ondernemers met een eigen pand veel hoger ligt dan in andere branches. Het is vaak het pensioen van een familiebedrijf. Dat willen we helpen beschermen. Daarnaast zijn er ook steeds meer fietsbedrijven die vastgoedvraagstukken hebben doordat fabrikanten graag grotere showrooms zien die niet rendabel zijn in een stadscentrum. Het is een belangrijk onderwerp voor veel BOVAG-leden.” 

Zit u ook met vragen over vastgoed? Neem dan contact op met Aad Verkade via vastgoed@bovag.nl of bel BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00. 

 

BOVAG Ondernemersagenda

BOVAG zet zich in voor de belangen van zijn leden rond onderwerpen die staan beschreven in de BOVAG Ondernemersagenda. Het doel is steeds dat regelgeving en beleid eerlijk, haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar moeten zijn. Met de vitale buitenstad zet BOVAG zich in voor de omgeving van zijn leden. Kijk voor andere onderwerpen van de BOVAG Ondernemersagenda op mijn.bovag.nl/ondernemersagenda


 

Buitenstad in cijfers

 
  • 15 miljoen vierkante meter winkeloppervlakte in Nederland ligt in de buitenstad 
  • 190 woonboulevards en andere decentrale gebieden met detailhandel zijn er in Nederland 
  • 10.000 woningen kunnen worden gebouwd wanneer er een goede herstructurering komt van de buitensteden 
  • miljoen vierkante meters komen beschikbaar voor nieuwe commerciële activiteiten wanneer we de buitensteden opnieuw inrichten 

Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 25-09-2020.

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring