4 x O
Zeven belangenorganisaties in de detailhandel, waaronder BOVAG, de Rabobank en het ministerie van Binnenlandse Zaken, besloten op basis van deze uitkomsten een verdiepend vervolgonderzoek te doen. Deze zomer presenteerden zij het onderzoek en gaven er direct een oplossing bij. De oplossing ligt volgens hen in ‘ordenen, organiseren, opwaarderen en ombouwen’. Oftewel maak keuzes in waar je de winkels wilt hebben, zorg voor regionale afstemming en samenwerking met centrumgebieden, investeer in de buitensteden door er een goede mix van te maken in winkelaanbod (maar ook in functies zoals wonen en maatschappelijke voorzieningen) en wees creatief met wat je doet met je overtollige meters. “Veel bedrijven die vroeger buiten het centrum zaten, zijn nu alweer omringd door woningbouw. Haal daar bijvoorbeeld overtollige vierkante meters uit de markt en herbestem ze voor broodnodige woningbouw of andere noodzakelijke ruimte zoals logistieke panden.”
Daarnaast ziet Verkade grote winst in samenwerking tussen de verschillende gemeenten. “Enkele jaren geleden bleek bijvoorbeeld dat 17 gemeenten plannen hadden voor een outletcentrum. Om die allemaal rendabel te maken, zou Nederland 59 miljoen inwoners nodig hebben! Overheden moeten meer samenwerken en regie voeren voordat de situatie alsmaar gekker wordt. Het is precies díe bewustwording die we willen bereiken met dit nieuwe onderzoek. We willen nu bezinning. Niet méér vierkante meters, maar sanering zodat overgebleven meters rendabel zijn. En als er nieuwbouw is, bouw dan multifunctionele panden die daarna ook geschikt kunnen worden gemaakt voor andere activiteiten. Ook in onze eigen sector zien we dit, vaak onder druk van de standards van de fabrikanten, nog veel te weinig gebeuren. Terwijl dit voor de eigenaar van het vastgoed een veel waardevastere investering zou betekenen.”