Hoe kom je in tien jaar tijd van bedrijfswagenonderhoud tot een onafhankelijke pionier in onderhoud aan elektrische auto’s? Volgens Dennis Gels en Marco van de Bilt van de Elektrische Autogarage was die ontwikkeling logisch. “Mensen zoeken specialisten en wij specialiseren ons”, zegt Gels.
Terug

Onafhankelijk autobedrijf Elektrische Autogarage pioniert met EV

Aftersales en techniekOndernemerschap
Leestijd: 7 min

Hoe kom je in tien jaar tijd van bedrijfswagenonderhoud tot een onafhankelijke pionier in onderhoud aan elektrische auto’s? Volgens Dennis Gels en Marco van de Bilt van de Elektrische Autogarage was die ontwikkeling logisch. “Mensen zoeken specialisten en wij specialiseren ons”, zegt Gels.

In Harmelen wonen ruim achtduizend mensen. Ook telt het dorp acht autobedrijven. Eén daar­van werd in 2007 gestart door Dennis Gels en Marco van de Bilt: de Bedrijfswagen Garage. “Voor specialisten is er markt”, legt Gels uit. Hij begon in 1997 als autoverkoper; sinds 2000 werkte hij in de bedrijfswagens. Hij en zijn compagnon zagen een markt voor een specialist in bedrijfswagens. “Maar gaandeweg kregen we ook auto’s van kantoormedewerkers in onderhoud van bedrijven waarvoor wij de bedrijfswagens deden”, zegt Gels. “Zo begaven we ons vanzelf ook in de zakelijke markt voor personenauto’s.” Vandaag de dag bestaat de helft van de werkplaatsbezetting uit personenauto’s – veel zakelijke klanten, maar ook particulieren.

“Zeker bezitters van oudere modellen EV zoeken een alternatief voor de dealer”
Dennis Gels | Eigenaar De Elektrische Autogarage

Alternatief

Begin 2018 kwam het BOVAG-onderzoek naar de impact van elektrische voertuigen uit. Dat sterkte de compagnons in hun overtuiging dat dit de tijd was voor hun initiatief. Gels: “Elektrische auto’s hebben vijftig procent minder onderhoud nodig. De makkelijkste manier om dat op te vangen, is om vijftig procent meer auto’s in onderhoud te krijgen.” Zulke cijfers zijn alleen haalbaar als je er vroeg bij bent, wil Gels maar zeggen. “We richten ons op klanten die bewust op zoek zijn naar een onafhankelijk autobedrijf gespecialiseerd in elektrische auto’s. Zeker bezitters van oudere modellen zoeken een alternatief voor de dealer. Zij vinden ons onder andere via sociale media.”

 

50procentvan het wagenpark dat de Bedrijfswagen Garage en Elektrische Autogarage in onderhoud hebben bestaat uit bestelauto's, de rest bestaat uit personenauto's.
10procentvan het wagenpark dat de bedrijven in onderhoud hebben is hybride of elektrisch aangedreven.
40procentvan de geleverde nieuwe auto's is hybride of elektrisch aangedreven; van de verkochte occasions is dat 20 procent.

Geheim van de smid

Gevraagd hoe de nieuwe loot aan de stam van start ging, eind 2017, antwoordt Gels luchtig. “Alles wat je moet weten over veilig onderhoud aan hybrides en EV’s staat in de NEN 9140-norm. Zo hebben we geïsoleerd gereedschap gekocht, meters en de juiste uitleesapparatuur. Tevens hebben we speciale blusmiddelen aangeschaft voor lithium-ion-accu’s. Voor wat betreft kennis geeft de NEN-norm een goede basis. Daarnaast hebben onze medewerkers de trainingen van Bosch en AMT gevolgd. Maar als je geïnteresseerd bent, kom je op internet ook heel veel tegen.” En dat is misschien wel het geheim van de smid: “Onze medewerkers vinden het heel leuk. Ze hebben een eigen WhatsApp-groep waar ze ’s avonds dingen in delen die ze tegenkomen. Het wordt gedragen in het bedrijf.”

Refurbishen

En dat werpt zijn vruchten af. Het bedrijf doet heel wat kennis op. Bovendien creëert de Elektrische Autogarage een eigen markt. “Wij refurbishen al een paar jaar accu’s van Priussen en hybride Civics”, zegt Gels. “Die zijn officieel niet te refurbishen. Je kunt er niet voor naar de dealer. Accupakketten vervangen gebeurt weinig, want dat is kostbaar. Daarom is het een waardevolle toevoeging aan de markt wanneer je met een oudere elektrische of hybride auto terecht kunt bij een universeel autobedrijf die losse cellen vervangt en de accu grondig test.” De ontwikkelingen gaan razendsnel, voegt Gels daaraan toe. “Drie, vier jaar geleden kon dit nog niet. Nu hebben we een Smart staan met een kapotte accu. Daar kunnen we nu nog niks mee, maar straks wel. Zolang we erachter blijven komen dat we sommige dingen niet kunnen, zijn we op de goede weg, want dat betekent dat we heel veel dingen wel kunnen. En we zijn eigenwijs genoeg om dingen te proberen.”

“We doen dit puur uit overtuiging, uit zakelijk oogpunt zeg ik nog: mwah, je moet dit willen”
Dennis Gels | Eigenaar De Elektrische Autogarage

Elektrische leenauto

Enthousiasme is de grootste troef van het bedrijf, zegt Gels. “Klanten worden daar ook enthousiast van. Soms helpen we ze door een elektrische leenauto mee te geven. Voor een week, als het moet. Enthousiaste klanten helpen ons, want mond-tot-mondreclame is de beste reclame. Toen we startten zijn we daarop gegroeid en nu werkt het opnieuw. Zo krijgen we die vijftig procent extra klanten wel binnen.” Gels windt er overigens geen doekjes om: de stap om zich op elektrische en hybride voertuigen te richten is puur uit overtuiging gezet. “Uit zakelijk oogpunt zeg ik: mwah. Je moet dit willen. In ons nieuwe pand gebruiken we nu nog twee van de vier bruggen voor benzine- en dieselauto’s die we niet kwijt kunnen in het andere pand. We zijn ingesteld op groei. Als je ziet welke ontwikkeling elektrische auto’s de afgelopen vijf jaar in rijbereik hebben gemaakt, dan geloof ik dat het niet lang meer duurt. Wij gaan ervan uit dat we maximaal vijf jaar moeten investeren. In die tijd bouwen we een klantenbestand, een reputatie als specialist en een enorme hoeveelheid kennis op.”

Bereken de impact van EV’s op uw eigen werkplaats
BOVAG becijferde vorig jaar de impact van EV op de werkplaats. Als 75 procent van de nieuwverkopen in 2030 volledig elektrisch is aangedreven (en op dat moment dus 18 procent van het wagenpark ‘full EV’ is), dan betekent dat een omzetdaling van 31 procent in de werkplaats van bedrijven die auto’s onderhouden van nul tot zes jaar oud. Wilt u weten wat dat precies voor uw werkplaats betekent? Gebruik dan de EV-rekentool van BOVAG. Start uw voorbereidingen op de doorbraak van EV op mijn.bovag.nl/onderzoekev.

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring