BOVAG ontwikkelde in 2017 een visie op de mobiliteitsretail in 2030. Daarin schetst de vereniging welke trends invloed hebben op de branche, wat de kans is dat ze blijvend zijn en in welke toekomstscenario’s ze een rol gaan spelen. Dat de technologische ontwikkelingen in auto’s en fietsen van BOVAG-leden gevolgen hebben voor de soort en hoeveelheid werk dat ze straks nog kunnen doen, kan inmiddels wel als een zekerheid worden aangenomen. Maar wat precies de invloed zal zijn van bijvoorbeeld de verstedelijking op de business van een mobiliteitsretailer, dat is minder duidelijk. En de invloed van de overheid op de kosten voor mobiliteit? Is die groot of klein? En als je dat weet, wat betekent dat dan voor de opvatting dat we ‘van bezit naar gebruik’ gaan? Met al die kennis over zulke trends beschreef BOVAG samen met onderzoeksbureau RevelX mogelijke toekomstbeelden voor de mobiliteitsretail in 2030. Een paar zaken zijn goed te voorspellen, namelijk dat er partijen komen die zich met de business van de huidige mobiliteitsbedrijven gaan bemoeien, zoals de zogenaamde netwerkregisseurs. Voor de consument wordt de beleving bij het product en concept steeds belangrijker. Netwerkregisseurs zullen vooral de toegang tot de consument gaan regisseren. Daarom is het belangrijk dat de traditionele mobiliteitsretailer met meer partijen gaat samenwerken om samen een totaalconcept aan de man te brengen. In 2030 zal de mobiliteitsbranche er anders uit zien, met nieuwe spelers, disciplines en rollen, dat maakt de visie van BOVAG in ieder geval duidelijk. Maar voor een deel blijft het gissen naar óf en hoe sommige trends doorzetten. Wat kun je als BOVAG-lid nu dan al met zo’n visie? BOVAGkrant vraagt het aan algemeen voorzitter Bertho Eckhardt en algemeen directeur Peter Niesink.