Terug

Martine Hooftman (Hooftman Volvo): ‘Echte aandacht voor jongere loont’

Ondernemerschap
Leestijd: 7 min

Jongeren werken graag in de mobiliteit maar slaan de deur vaak weer vrij snel achter zich dicht. Hooftman Volvo weet jongeren nog steeds goed te behouden. Het autobedrijf heeft de juiste balans gevonden tussen wat de jongere wil en wat het als werkgever van ze verwacht. BOVAG vraagt Martine Hooftman wat zij hiervoor hebben gedaan. 

Er is vaak een mismatch tussen de jongere en de werkgever, blijkt uit recent onderzoek van Youngworks in opdracht van BOVAG. Bijvoorbeeld over wat jongeren zouden moeten kunnen en weten, over werk- privébalans, begeleiding en doorgroeimogelijkheden. Herkent u dat?

“Zeker. We merken dat veel jongeren een andere kijk hebben op de werkweek. De vanzelfsprekendheid dat een jonge medewerker vijf dagen per week werkt, is er niet meer. En ik maak mij zorgen over de manier waarop jongere medewerkers omgaan met druk en tegenslag.

Waar veel oudere medewerkers toch blijven doorgaan en zichzelf opbeuren, hebben jongeren daar meer begeleiding bij nodig. Een deel zit wellicht in de manier waarop deze generatie jongeren is geleerd tegenslagen te verwerken. Vroeger kreeg alleen de winnaar van een wedstrijd een medaille bijvoorbeeld, in de afgelopen jaren kregen de verliezers vaak ook iets om de tegenslag te verzachten. Terwijl het helemaal niet erg is om te ervaren dat verliezen erbij hoort en je daar ook sterker van kan worden. Het vergt goede begeleiding om jongeren dat te laten inzien. Dat betekent begrip tonen, inzichten delen en duidelijk zijn in wat je van een medewerker verwacht. Tegelijk benijd ik jongeren van nu niet, want ze moeten op allerlei vlakken presteren; thuis, op school en bij hun vrienden. Daar hebben we wel oog voor.”

“Wat ik ook opvallend vind, is dat jongeren veel meer nadenken over wat ze willen in hun werk en privéleven. Je kunt het wispelturigheid noemen. Of het zien als de ontdekkingsreis van een jong mens en ze begeleiden in de juiste bagage in de rugzak te verzamelen. In die samenwerking op basis van respect en oog voor elkaar verwachten we uiteraard ook dat jongeren onze normen en waarden uitdragen.”

Hoe zorgen jullie voor de juiste match tussen jongeren en jullie bedrijf? 

“Door duidelijk de verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Dat begint al bij het aannametraject. Behalve dat we checken of iemand de juiste kwalificaties heeft en we kijken of iemands werkhouding goed is – hoe zit hij of zij erbij, heeft de student de beleefdheid om het petje af te zetten?, etc. – leggen wij uit wat wij van de jongere verwachten. Tijdens het dienstverband heeft de student naast dagelijks contact ook ongeveer elke drie maanden een gesprek met de leermeester. Ze evalueren en maken verbeter- en groeiplannen. In zo’n gesprek komen vakinhoudelijke zaken aan de orde, maar kunnen ook bijvoorbeeld werk-privébalans besproken worden. Als het druk is kan het wel eens een uitdaging zijn om zo’n gesprek te organiseren, maar we maken daar toch tijd voor. Ook hier komt ‘balans’ weer terug. De investering in een student en de werkplaatsresultaten dienen in balans te zijn. Voorzien we dat we aan een mogelijke nieuwe student onvoldoende tijd kunnen besteden? Dan bieden we geen extra leerwerkplek aan. Juist omdat we kiezen om écht te investeren in onze jongeren denk ik dat ze graag bij ons blijven werken.” 

Zijn er nog zaken die kunnen helpen om het nog beter te doen? 

“Ja. Ik zou jongeren nog wel iets beter willen begrijpen. Willen weten waarom ze denken zoals ze denken, zodat we ze nog beter kunnen begeleiden. Daarnaast vraag ik me af hoe ik studenten voor ons bedrijf kan behouden met het oog op de toenemende elektrificatie en connectiviteit in de nieuwe auto’s; het werkplaats-werk verandert meer en meer. De weinige studenten die bij ons weggaan, hebben vraagtekens bij de toekomst van de werkplaats. Dat baart me wel eens zorgen. Voor sommigen heeft het meer met klanten werken een toegevoegde waarde, zoals we doen met het Volvo Personal Service-concept.  

Een ander idee is het opdoen van technische ervaring in alternatieve mobiliteit. Zo kunnen we misschien gaan samenwerken met een fietsbedrijf, zodat onze studenten vanuit de bestaande arbeidsrelatie daar een dag in de week kunnen laten werken. Noem het een uitwisselingsproject. Naar dat soort voorbeelden ben ik op zoek.”

Wilt u meer weten over hoe u jongeren voor u bedrijf kunt behouden? Lees dan het verhaal ‘Waarom jongeren uw bedrijf verlaten’. Hierin leest u ook hoe BOVAG u hierbij kan helpen. Expert Jasper Scholten legt in een interview uit wat de jongeren van nu anders maakt dan andere generaties jongeren, en hoe u daarmee om gaat.

Hooftman Volvo 
Vestigingen: Waddinxveen, Schoonhoven, Woerden en Alphen a/d Rijn 
Eigenaren: Martine Hooftman (eindverantwoordelijk voor HR) en Ivor Hooftman  
Aantal medewerkers: ca. 75, inclusief zaterdagmedewerkers 
Instroom: Veelal BOL- en BBL-studenten via mbo-scholen, maar ook via (klanten)netwerk en familie

Dit artikel is eerder verschenen in BOVAGkrant 09-2021.
 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring