Misschien vindt u dit ook interessant?’ Zulke aanbevelingen vinden we op sites van Bol.com al heel normaal. En ook dat er in onze mailbox een paar dagen later een gepersonaliseerde aanbieding van diezelfde Bol.com zit, omdat er nog wat in ons boodschappenmandje is blijven zitten. Of dat die producten op Facebook ineens in onze tijdlijn verschijnen. In de autobranche staat deze geautomatiseerde vorm van marketing, wat officieel ‘marketing automation’ heet, nog in de kinderschoenen. RDC wil dat veranderen en werkt samen met BOVAG-leden hard aan een product dat CRM CARE heet.
Consumenten laten online een spoor van informatie achter. Ze wisselen snel tussen een desktopcomputer en hun smartphone, maar ook tussen communicatiekanalen als Facebook, Instagram, e-mail en WhatsApp. “Door gebruik te maken van data en inzichten in het online gedrag van een consument kun je als autobedrijf je marketing- en sales-inspanningen veel efficiënter inzetten”, zegt Lucas van Rijen van RDC. ”Veel autobedrijven versturen nu al e-mailings, sms’jes of andere berichten. Het mooist is het als deze berichten persoonlijk zijn, en bovendien automatisch verstuurd worden op moment dat de consument daar het meest voor open staat.”