Werknemers wisselen nog wel eens van baan tijdens hun carrière. Bedrijfseigenaren doen dat veel minder vaak. Dat vond Patrick Olgers vreemd. Direct toen hij partner werd bij Dijkstra Autogroep kondigde hij al aan op zijn vijftigste te stoppen. Hij hield zich aan zijn woord en is nu ‘bijzonder gelukkig’ met zijn besluit.
Terug

Patrick Olgers: "Ik wil op mijn vijftigste wat anders gaan doen"

Ondernemerschap
Leestijd: 8 min

Werknemers wisselen nog wel eens van baan tijdens hun carrière. Bedrijfseigenaren doen dat veel minder vaak. Dat vond Patrick Olgers vreemd. Direct toen hij partner werd bij Dijkstra Autogroep kondigde hij al aan op zijn vijftigste te stoppen. Hij hield zich aan zijn woord en is nu ‘bijzonder gelukkig’ met zijn besluit.

Weinig mensen kondigen bij hun aantreden meteen de einddatum aan. Hoe kwam u op dat idee?
“Ik denk dat mensen onvoldoende objectief kijken naar hun situatie en te weinig piketpalen slaan. Ik zag om me heen een aantal voorbeelden van mensen die maar door blijven gaan en tussen hun 55e en 65e jaar minder enthousiast of zelfs gefrustreerd zijn over hun bedrijf. Als je op dat punt komt, ben je te laat met het in gang zetten van opvolging. Ik wilde dat op een andere manier invullen door ruim voor m'n vijftigste de mogelijk- heden te bekijken en maatregelen te nemen.”
 
Hoe reageerde uw partner Sip Dijkstra daarop?
“Het onderwerp was altijd bespreekbaar doordat ik er nooit een geheim van heb gemaakt dat er een houdbaarheidsdatum zat aan het partnerschap. We hebben er door de jaren heen diverse gesprekken over gevoerd als we samen in de auto zaten.” Hoe zet je een bedrijfsoverdracht in gang? “Wanneer je zoals ik weet waar je naartoe wilt, begin je al op tijd met het nemen van maatregelen om de continuïteit te waarborgen. Zo breidden we het directieteam uit met een commercieel directeur, aftersales directeur en een financieel direc- teur. Op die manier konden we ons al op een natuurlijke manier een beetje terugtrekken. Ook hebben we geleerd van de vele overnames die we hebben gedaan, we wisten wat er voor nodig was om je bedrijf transitieklaar te maken.”

header-image

Het scheiden van privé en zakelijke belangen is vast lastig in zo’n proces.
“Klopt. De afwegingen waarbij privé- en zakelijk belang niet op elkaar aansloten, vond ik het lastigst. Dat je
diep van binnen weet dat een besluit voor het bedrijf beter is maar dat je daarmee jezelf dan tekort doet. We hebben daar samen goed naar gekeken en zorgvuldig afgewogen welke gevolgen deze zaken hebben, niet alleen op financieel gebied maar ook voor de relatie met mijn zakenpartner op de lange termijn. Dat vond ik heel belangrijk.”

 
Heeft BOVAG u kunnen ondersteunen?
“Ik heb toen niet aan BOVAG gedacht. Pas de afgelopen periode heb ik beter kennisgemaakt met de vereniging omdat ik betrokken was bij een project. Ik heb toen meer respect gekregen voor BOVAG. BOVAG doet veel meer voor zijn leden dan ik dacht. Als ik eerder energie in BOVAG had gestoken, had ik er veel meer aan gehad.”
 
Hoe kijkt u terug op de verkoop?
“lk vond het een mooi proces. Ooit ben ik toegetreden tot een familiebedrijf dat ik samen met Sip heb kunnen laten groeien; uitgebouwd van drie tot dertien vestigingen en van één tot drie merken. We hebben de reis op een prachtige manier met elkaar kunnen doorlopen en afsluiten. Het recept daarvoor is eerlijk zijn en niets achter houden en elkaar respecteren. Als je iets dwars zit, benoem dat meteen en zoek naar mogelijkheden, niet naar redenen.”

“En vergis je niet: veel mensen durven zo'n besluit niet te nemen omdat ze hun status niet willen verliezen”

Vond u het moeilijk om daadwerkelijk te stoppen toen u vijftig werd en een bloeiend bedrijf had?
"De tijd was er rijp voor en ik was er klaar voor. Natuurlijk is het best even lastig om alles los te laten. Om geen bedrijf meer te hebben als je totale leven en je gezin al die jaren volledig om het bedrijf draaiden. En vergis je niet: veel mensen durven zo’n besluit ook niet te nemen omdat ze hun status niet willen verliezen. Als eigenaar ben je lokaal iemand, bij dealerverenigingen ben je iemand en bij BOVAG ben je iemand. Daarom is het goed als je daar voor jezelf de tijd voor neemt, zo’n vier à vijf jaar. Je moet aan dat idee wennen.”
 
Heeft u nog tips voor mensen die op het punt staan hun bedrijf te verkopen?
“Ga een gesprek aan met een ervaringsdeskundige. Zoek contact met iemand, drink een kop koffie, vertel
waar je over twijfelt en wissel van gedachte met deze persoon. Wat wij daarnaast ook hebben gedaan is het inschakelen van een ‘reisleider’. Haal er iemand bij met verstand van zaken die even de spiegel kan voorhouden en die kan kijken of je geen dingen vergeten bent.”

Na de overdracht
Na de overdracht van het bedrijf startte Patrick Olgers een studie tot toezichthouder aan de Erasmus Universiteit. Hij bouwde samen met zijn broer een 'mancave', helpt af en toe een vriend bij het maken van houten tafels en geniet van het werken met zijn handen. Daarnaast sport hij regelmatig en is hij adviseur van een aantal bedrijven.

Van Dijkstra naar Wensink
Patrick Olgers startte in 1994 bij het familiebedrijf Dijkstra Autogroep en werd in 2001 vennoot. Zowel hij als zijn vennoot Sip Dijkstra hadden een vijftig procent belang in de autogroep. Op 1 januari 2018 verkocht Olgers zijn helft aan Dijkstra. Sinds 1 april van dit jaar heeft Dijkstra autogroep zich aangesloten bij Wensink.

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGKrant nummer 4, mei 2019
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring