Frustratie
Maar zo makkelijk als André het nu schetst, gaat het helaas niet. Zijn idealisme zit hem soms behoorlijk in de weg. “De lobby voor de fossiele brandstof is natuurlijk enorm sterk”, verzucht hij. “In de media is er iedere week wel een negatief artikel over elektrisch rijden te vinden. En daar kan ik licht gefrustreerd van raken, ja. Je wilt je klanten vertellen dat elektrisch rijden niet alleen beter is voor het milieu, maar dat het je ook veel geld in de maand scheelt. Soms denk ik wel; waar doen we het allemaal voor? Maar dan weet ik ook dat we op de middellange termijn een goede keuze maken. ‘Short term paying is long term gain’, daar houd ik mij aan vast als ondernemer. Maar het is toch wel bizar dat we in 2019 met elektrisch rijden verder waren dan dat we nu zijn. Dat je in plaats van stappen vooruit, juist stappen terug doet. Ik kijk wat dat betreft echt uit naar 2030, wat een omslagpunt wordt.”
Tot die tijd zit André niet stil, want zijn ondernemersbloed blijft stromen. Onlangs kocht hij de site verduurzamen.nl, een platform dat eind dit jaar live gaat en waar je onder andere alle producten kunt kopen die nu in de Cirqulus-showroom staan. “Die site is alles wat wij als merk willen uitdragen. Daarmee hebben we niet alleen mobiliteit gecoverd, maar ook een stuk levensstijl. Er worden daar straks b-producten verkocht die out of fashion zijn of die geen eigenaar meer hebben. Ze zijn geproduceerd, hebben in een winkel gelegen of ze zijn niet populair gebleken. Bij ons krijgen ze een kans op een nieuw onderkomen. Automobiliteit zal altijd een liefde blijven, mits duurzaam, maar het is niet meer onze hoofdmoot in deze weerbarstige markt.”