BOVAG-voorzitter Han ten Broeke had de aanvoerders van VNO-NCW en ANWB en de voorzitter van de Klimaattafel Mobiliteit uitgenodigd in het BOVAGhuis voor een discussie over verduurzaming van mobiliteit en mobiliteitssector. Ten Broeke stelde vast dat er wel een tandje bij moet als het gaat om het halen van de klimaatdoelstellingen voor de sector vervoer. Hij liet zien dat zonder extra beleid de eigen CO2-reductiedoelstelling van de overheid niet haalbaar is. Zo is er (nog) geen beleid inzake de elektrische auto na 2025. De aankoopsubsidie stopt zelfs al eind 2024. Het autobelastingplan (zie kader) wat BOVAG eerder al met ANWB, RAI Vereniging, VNO-NCW en Natuur & Milieu samenstelde, levert extra CO2-reductie op en een veel groter aandeel van EV in de nieuwverkoop in 2030 (75 procent, tegen 51 procent bij huidig overheidsbeleid). De drie panelleden beaamden dat er een schep bovenop moet. En dat stimuleren van de EV noodzakelijk is ook na 2025. “Maar ook bestendigheid van overheidsbeleid is een aandachtspunt. De overheid heeft de afgelopen jaren te veel geswitcht en we weten niet waar we aan toe zijn”, aldus Ten Broeke. Marga de Jager (ANWB): “Als je als consument niet weet waar je aan toe bent met een elektrische auto; als je niet weet wat je over een paar jaar gaat betalen, wordt de energietransitie alleen maar afgeremd. Ondernemers willen duidelijkheid, maar consumenten hebben dat ook nodig.”