Terug

Debat met ANWB, VNO-NCW en Klimaattafel over verduurzaming: "Het moet sneller"

Duurzaamheid
Leestijd: 6 min

Topvrouwen van VNO-NCW (Ingrid Thijssen) en ANWB (Marga de Jager) waren half januari bij BOVAG te gast. Evenals de voorzitter van de Klimaattafel Mobiliteit (Pieter Litjens). Er bleek veel overeenstemming over de haast die gemaakt moet worden met het terugdringen van de CO2-uitstoot.

BOVAG-voorzitter Han ten Broeke had de aanvoerders van VNO-NCW en ANWB en de voorzitter van de Klimaattafel Mobiliteit uitgenodigd in het BOVAGhuis voor een discussie over verduurzaming van mobiliteit en mobiliteitssector. Ten Broeke stelde vast dat er wel een tandje bij moet als het gaat om het halen van de klimaatdoelstellingen voor de sector vervoer. Hij liet zien dat zonder extra beleid de eigen CO2-reductiedoelstelling van de overheid niet haalbaar is. Zo is er (nog) geen beleid inzake de elektrische auto na 2025. De aankoopsubsidie stopt zelfs al eind 2024. Het autobelastingplan (zie kader) wat BOVAG eerder al met ANWB, RAI Vereniging, VNO-NCW en Natuur & Milieu samenstelde, levert extra CO2-reductie op en een veel groter aandeel van EV in de nieuwverkoop in 2030 (75 procent, tegen 51 procent bij huidig overheidsbeleid). De drie panelleden beaamden dat er een schep bovenop moet. En dat stimuleren van de EV noodzakelijk is ook na 2025. “Maar ook bestendigheid van overheidsbeleid is een aandachtspunt. De overheid heeft de afgelopen jaren te veel geswitcht en we weten niet waar we aan toe zijn”, aldus Ten Broeke. Marga de Jager (ANWB): “Als je als consument niet weet waar je aan toe bent met een elektrische auto; als je niet weet wat je over een paar jaar gaat betalen, wordt de energietransitie alleen maar afgeremd. Ondernemers willen duidelijkheid, maar consumenten hebben dat ook nodig.” 

Van de overheid of uit de polder?

Met de constatering dat het huidige overheidsbeleid tekortschiet om de CO2-doelstellingen voor de mobiliteitssector te realiseren, is het de vraag of de oplossing nog wel uit Den Haag gaat komen, of dat de polder zelf aan de slag moet. Met het autobelastingenplan heeft BOVAG met zijn partners eerste voorstellen gedaan. Ingrid Thijssen (VNO-NCW): “Als je als brancheorganisatie impact wil maken in politiek Den Haag moet je vooroplopen. BOVAG doet dat met dit autobelastingenplan.” Pieter Litjens stelde dat de auto ook in de toekomst een belangrijke rol zal spelen. "Een toekomst zonder de auto bestaat niet. Alleen in stedelijke gebieden zal de rol anders worden. Je moet tegemoetkomen aan de mobiliteitsbehoefte van iedere Nederlander. Dat kan een auto zijn maar ook wat anders." Geconfronteerd met de oproep van de BOVAG-afdeling Energiesystemen en Revisie om vooral breder te kijken dan alleen de elektrische auto, en ook de potentie in te zien van bijvoorbeeld hernieuwbare brandstoffen, gaven zowel Litjens als Thijssen aan dat – zeker in de transitiefase – er meer potten op het vuur moeten dan alleen elektrisch vervoer. Litjens: "We hebben alles nodig om de klimaatdoelstellingen te halen, ook hernieuwbare brandstoffen maar dan moeten ze wel echt duurzaam zijn."

BOVAG 2023 – 2030

De discussie in het BOVAGhuis vond plaats ter gelegenheid van de lancering van een nieuwe koers voor BOVAG, met als pijlers Duurzaam, Veilig, Betrouwbaar en (toekomst)Bestendig.

Lees het volledige autobelastingplan op toekomstautobelastingen.nl.

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 2023-01.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring