“Stem van de ondernemer laten horen”
Jack Derks (54)
- Bedrijf: Derks Autogroep BV uit Uden (onder andere bedrijfswagens, koelwagens, uitvaartmobiliteit, financial services en logistiek)
- Lid sinds: 1994
- BOVAG-functies: was onder andere lid van afdelingsbestuur Onafhankelijke Autobedrijven, zat in de Ledenraad en in de raad van advies commercie van Bovemij
Wat heeft u voor bedrijf en wat bent u voor ondernemer?
“We leveren totaaloplossingen voor bedrijfsmobiliteit: we verkopen, leasen, verhuren, verzekeren en financieren bedrijfswagens en zijn specialist in het ombouwen ervan. Dat laatste doen we in Nederland en Spanje. We turnen auto’s bijvoorbeeld om in koel- en vriesauto’s en uitvaartauto’s, en zetten onder andere SUV’s over van geel naar grijs kenteken. In mijn huidige rol hoef ik minder met de dagelijkse operatie bezig te zijn. Ik gebruik die ruimte om businesskansen te benutten. Die zie ik continu, achter elke bedreiging zit ook een kans. Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn mensen te inspireren en te faciliteren.”
Waarom zit u in het Verenigingsbestuur?
“Als merkonafhankelijke ondernemer heb ik BOVAG hoog in het vaandel staan. Ik geloof in kwaliteit en samen sterk. Graag werk ik mee aan het opzetten van beleid. Ik heb daar binnen BOVAG ook al ervaring mee, onder meer in het bestuur van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. In het nieuwe bestuursmodel zijn de diverse ledengroepen ijzersterk vertegenwoordigd: via de afdeling, de Bestuursraad, de Ledenraad en het Verenigingsbestuur. Ik heb gesolliciteerd voor het ‘VB’ omdat ik vooral de praktijk aan de bestuurstafel willen laten spreken. Alles wat ter tafel komt, raakt uiteindelijk de ondernemer. Zijn stem moet gehoord worden.”
Waar gaat u zich in het Verenigingsbestuur op richten?
“Op wat er op de agenda komt en vanzelfsprekend zijn dat zaken waar ondernemers in de automotive- en mobiliteitsbranche mee te maken hebben. Denk aan de veranderende rol in de keten doordat fabrikanten steeds meer rechtstreeks zaken willen doen met de consument. En die er misschien wel toe leidt dat meer dealers ook onafhankelijk worden. Wat betekent dat voor onafhankelijken? Kunnen wij ook een agent voor een fabrikant worden? En hoe gaan we dan samenwerken met dealers? Dit geldt voor personenauto’s, bedrijfswagens en trucks, maar kan ook bij fietsen of gemotoriseerde tweewielers gebeuren. Dat zal ik opbouwend kritisch volgen. Het toegankelijk houden van fabrikantendata en financierbaarheid van de sector zijn andere belangrijke dossiers. Daarnaast spelen er zaken die alle leden raken. Daarom is het goed dat we in het Verenigingsbestuur niet alleen vanuit het belang van één afdeling kijken, maar vanuit alle afdelingen.”