Terug

Gerard ten Buuren: "Veel vertrouwen in toekomst onafhankelijke autobedrijven''

Over BOVAGOndernemerschap Opinie
Leestijd: 20 min

Tijdens zijn jaarlijkse rede gaf voorzitter Gerard ten Buuren op zijn bekende ‘down to earth’-wijze zijn visie op het onafhankelijke autobedrijf. Met veel respect voor het dagelijkse harde werk van u als ondernemer, realiseerde hij zich dat het voor u soms best lastig is als BOVAG u dan ook nog allerlei zaken komt vertellen die u anders moet doen.

Hij benadrukte dat het wel noodzakelijk is om af en toe stil te staan bij alle veranderingen die er op u afkomen. BOVAG helpt daarbij, met lobby, tools, workshops en onderzoek naar allerlei zaken, zoals technische informatie, AVG, online sales, personeelszaken enzovoorts. Maar bottom line zult u zelf keuzes moeten maken om grip te krijgen op uw toekomst. Benieuwd naar de rest van zijn speech? Lees de uitgeschreven variant hieronder.

“Familiebedrijven zijn de sterkste bedrijven in onze economie en daarmee altijd een stabiele factor”
Gerard ten Buuren | voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven

Toekomst

“Heel vaak krijg ik de laatste tijd de vraag hoe ik de toekomst zie van het autobedrijf? Of nog directer, wat is de toekomst van het onafhankelijke autobedrijf? Want er gebeurd nogal wat in onze wereld, én rondom uw bedrijf. Dames en heren, hartelijk welkom in Nieuwegein op ons congres. Zoals onlangs iemand tegen mij zei, het leukste en mooiste congres van het jaar en wie ben ik om dat tegen te spreken. En dat vinden veel mensen, want vandaag zijn er meer dan duizend gasten en dat vinden wij met z’n allen fantastisch. Dat zegt veel over het belang van uw autobedrijf. Vaak familiebedrijven en dat zijn de sterkste bedrijven in onze economie, altijd een stabiele factor. Vandaag zijn er heel veel leden, maar ook zakelijke relaties, betrokken bij het onafhankelijke autobedrijf. De bekendste en vandaag voor u ook zichtbaar zijn natuurlijk viaBOVAG, Marktplaats, Sator/Fource, PartsPoint, RDC en Bovemij. Dank voor jullie betrokkenheid en steun ieder jaar. Wat wij ook geweldig vinden is dat vandaag oud-premier, de heer Jan Peter Balkenende, als gastspreker aanwezig is op ons congres. Hij is fan van ondernemers, hij is autoliefhebber en hij is altijd zeer geinteresseerd in innovaties. We zijn heel benieuwd."

90NaamsbekendheidBOVAG heeft in Nederland een naamsbekendheid van 90%.
77Consumenten kiezen BOVAG77% van de mensen kiest bewust voor een BOVAG autobedrijf.

Drie pijlers

"Toen ik hier twee jaar geleden voor het eerst op dit podium stond, heb ik aangegeven wat de rol van BOVAG is voor de branche en voor de onafhankelijke autobedrijven. BOVAG is een brancheorganisatie die opkomt voor uw belangen in Brussel, in Den Haag, bij RDW, bij AFM en ACM. De o zo belangrijke lobby en lang niet altijd zichtbaar. Een belangrijk voorbeeld is eind vorig jaar het open blijven van de OBD poort en bijvoorbeeld, samen met RDW, het verbeteren van de regelgeving. U bent allemaal lid van een grote sterke BOVAG, met een heel scherp oog voor de belangen van het onafhankelijke autobedrijf. BOVAG is daarnaast een vereniging van en voor leden. Die u helpt met allerlei programma’s en onderzoeken. En die advies geeft. Er zijn veel mogelijkheden om uw kennis te vergroten. Dat is wat ik vorig jaar op ons congres heel erg heb proberen te benadrukken. En waar het jaarcongres toen ook invulling aan heeft gegeven. Kijk wat er allemaal voor uw bedrijf mogelijk is en maak daar gebruik van. Wat ik ook heb aangeven is de derde pijler. Dat BOVAG een ijzersterk merk is met 90% naamsbekendheid in Nederland. Eigenlijk heel bijzonder voor een branche organisatie en u benut dat natuurlijk allemaal graag. 77% van de mensen kiest voor een BOVAG autobedrijf als hij de keuze heeft."

viaBOVAG.nl

"Die naamsbekendheid is natuurlijk heel interessante uitgangspunten als je gaat starten met viaBOVAG.nl. Inmiddels zijn er meer dan 1400 BOVAG-autobedrijven aangemeld en staan er bijna 50.000 kwaliteitsauto’s met garantie en zekerheid geadverteerd. Natuurlijk zijn er altijd allerlei kritische volgers. Pers, concurrenten en ook sommige autobedrijven. En dat is heel goed, want dat betekent dat je er blijkbaar toe doet. Het aantal deelnemers en auto’s zou inderdaad meer moeten zijn. Maar de uitgangspunten van viaBOVAG.nl zijn voor alle leden belangrijk. Kwaliteit, betrouwbaar én zekerheid voor de consument. Dat betekent dat nog niet alle beschikbare auto’s getoond worden, soms ook omdat u als ondernemer wat slordig bent in de wijze van adverteren. Of ben ik nu te kritisch of te direct? Ik hoop het, maar kijkt u zelf even naar uw online voorraad en dan graag door de ogen van de consument…… en een beetje scherp als u begrijpt wat ik bedoel! Ik weet dat de afstemming met voorraadmanagementsystemen lang heeft geduurd. Er wordt door beide kanten hard aan gewerkt. Maar ik weet ook dat er wekelijks aanvragen van bedrijven binnen komen om BOVAG-lid te worden, alleen vanwege viaBOVAG. Als je iets nieuws start dan kost dat tijd, maar mijns inziens is viaBOVAG.nl een heel belangrijk initiatief om op termijn alle dienstverlening van BOVAG-bedrijven online zichtbaar en bereikbaar te maken. Een initiatief waar ieder BOVAG bedrijf op aangesloten zou moeten zijn.”

Grip

"De wereld om ons heen verandert razendsnel. En wat doet u? Hoe houdt u grip op de zaak? Of hoe krijgt u meer grip? Wat gaat u vanaf morgen doen? Hetzelfde als gisteren? Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg... Begrijp mij goed. Ik heb enorm veel respect voor u als ondernemer. Iedere dag bent u bezig om uw bedrijf draaiende te houden, uw klanten tevreden te houden, geld te verdienen, het werk af te krijgen. Altijd druk, vaak hard werken en tijd tekort! En dan komt BOVAG ook nog vertellen dat er van alles moet gebeuren. Maar dat is wel de realiteit van nu. Die veranderingen zijn er al en worden meer. Vandaag de dag vindt ongeveer 2/3 van de aftersalesomzet plaats bij het onafhankelijke autobedrijf. Dit jaar hebben wij u het onderzoek naar de invloed van Elektrische Voertuigen op de werkplaats gepresenteerd. We hebben op mijn.bovag.nl een mooie tool die uzelf kunt invullen, zodat u weet welke gevolgen dit voor u heeft. Heel inzichtelijk. Wie van u heeft dat allemaal al gedaan?"

AVG

"Dit jaar kregen we te maken met de verandering in de privacywetgeving. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik zie ook de voordelen. Het dwingt u namelijk contact te hebben met uw klanten. Uw klantenbestand op orde en inzichtelijk. Dat is uw grootste goed, het kapitaal van uw bedrijf. BOVAG heeft u geholpen met een heel mooie tool, een stappenplan om dit binnen uw bedrijf goed te organiseren. Even eerlijk, wie heeft dat allemaal strak voor elkaar? Er komen nieuwe spelers op de markt die een rol gaan pakken tussen u en uw klanten. Zij gaan dus bepalen waar de klant zijn of haar onderhoud laat doen. Het is aan u om te zorgen dat u direct contact heeft met uw klanten en zoveel mogelijk direct de afspraken maakt. Wie heeft dit structureel goed geregeld? Periodiek uw klanten benaderen, per telefoon, per mail, met een campagne, een uitnodiging oid? Er zijn spelers op de markt die u hier bij kunnen helpen! RDC kan u hier vandaag wat van laten zien."
 

Ondernemersportaal Bovemij

"Dit jaar heeft Bovemij het zogenaamde ‘ondernemersportaal’ ontwikkeld. U kunt daar vandaag reeds bij hen het nodige van zien. Een handige tool waarmee u direct inzichtelijk heeft welke mogelijkheden en kansen u met uw eigen bedrijf in uw regio heeft.Zowel voor uw werkplaats als voor de verkoop. Het is de start van een applicatie waarmee u uw eigen data kunt gaan beheren en uitbreiden. En vooral uw kansen kunt vergroten."
 

Kansen online

"Nog maar 10 jaar geleden kwam de eerste iPhone op de markt. Ik weet niet hoe dat bij u is, maar ik kan niet meer zonder. Agenda, contactgegevens, telefoon, mailen, websites, app’s, parkeren en betalen, het ding is voor mij onmisbaar. Hoe heeft u met uw bedrijf daarop ingespeeld? Wat heeft u, laat ik eens zeggen, de laatste vijf jaar veranderd? De papieren agenda bij de werkplaats kom ik nog steeds tegen, dat vinden de monteurs dan makkelijk hoor ik. En stiekem de ondernemer zelf ook, denk ik er dan achteraan. Prima als het nog werkt, maar de jeugd, mijn kinderen en ook die van u, die doen alles online en dat geldt ook voor steeds meer van uw klanten. Is die werkplaatsplanning dus beschikbaar binnen uw website? Online vragen van uw klanten, of met een mooi woord, ‘lead opvolging’? Snel en effectief georganiseerd bij uw bedrijf? Wie van u heeft wel eens workshops van ‘Denk vooruit, Denk digitaal’ van BOVAG gevolgd? En is er daarna mee aan de slag gegaan?"
 

Private lease

"Een grote verandering het afgelopen jaar was de snelle opmars van Private lease. Het lijkt niet meer weg te denken en steeds belangrijker te worden. De grote leasemaatschappijen hebben hier heel slim op ingespeeld met ‘Stichting Keurmerk Private Lease’. Overigens een prima initiatief. Het lastige voor veel onafhankelijke autobedrijven is dat zij geen goede private lease oplossing hebben voor hun klanten. Immers waar het onderhoud van deze auto’s wordt gedaan, dat bepaalt de leasemij. Dus dan is het vaak weg klant. Tenzij u een oplossing heeft in eigen beheer of in samenwerking met Bovemij. Private Lease is ook voor uw bedrijf een mooie klantenbinder en prima als verdienmodel. Velen van u weten dat inmiddels!"




 
“Het gebrek is aan goede mensen, monteurs, verkopers en receptionisten is een behoorlijk probleem aan het worden. ”
Gerard ten Buuren | voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven

Personeel

"Wat hoor ik vaak dat er een gebrek is aan goede mensen, monteurs, verkopers, receptionisten. Dat is ook een behoorlijk probleem aan het worden. Een belangrijk aspect voor BOVAG in de lopende cao-onderhandelingen. Voor u is het belangrijk dat uw medewerkers zich prettig voelen in hun job bij u. Een goede organisatie geeft rust en structuur, dat vinden mensen prettig. Goed materiaal helpt daarbij enorm en natuurlijk opleidingsmogelijkheden afgestemd op het individu. Kennis uitbreiden is iets anders dan een examen moeten doen. Heeft u wel eens met een van de loopbaancoaches gesproken over uw medewerkers? Heel mooi dus dat dit jaar Innovam en AutoNiveau de samenwerking hebben gezocht. Belangrijk voor het onafhankelijke autobedrijf. Is alle technische kennis beschikbaar en is er voldoende kennis in uw bedrijf om deze te benutten? Opleiding en training van u en uw mensen is zeker de komende jaren onontbeerlijk. De techniek in de auto wordt complexer en als u hierop wilt blijven inspelen zal u toch keuzes moeten maken. Naast Innovam zijn er ook andere aanbieders en maak anders wellicht samen met uw onderdelenleverancier een goed plan voor uw mensen. Opleiden is een must!"

Klantgericht autobedrijf

"Adriaan Roggeveen zei vorig jaar op dit congres dat hij de term ‘onafhankelijk autobedrijf’ eigenlijk maar niets vind. Hij stelde dat je immers altijd afhankelijk bent, met name van de klant. Hij vindt klantgericht autobedrijf veel mooier. Roggeveen is een wijs man.Onafhankelijk zijn, dat kan ook bijna niet meer. Samenwerken en/of specialiseren is voor de komende jaren ons inziens onontkoombaar. Wat wilt u met uw bedrijf? Waar wilt u naar toe? Heeft u zich die vraag al gesteld? Meer samenwerken, dat zie je ook duidelijk bij de garageconcepten waar steeds meer leden zich bij aansluiten. Wij hebben dit jaar weer het formuleonderzoek (ROSA) gedaan, de samenwerking tussen de autobedrijven (overigens leden en niet-BOVAG leden) en de garageconcepten. Met een grote respons. En dus met een duidelijk en interessant beeld. Dat rapport gaan wij nog met ieder van de concepten afzonderlijk bespreken. Waar kunnen zij samen met u verbeteren? We hebben wel een paar mooie scores, een 8,7 voor AutoExcellent bij de kleinere garageformules en bij de grotere garageconcepten een 8,2 voor AutoFirst en een 8,0 voor Vakgarage. Resultaten om blij mee te zijn."


header-image

Gerard ten Buuren tijdens zijn jaarrede. | Fotograaf: Fotostudio 7 - Rianne van den Heuvel

Keuzes keuzes

"Meer grip! Grip op uw bedrijf, grip op de toekomst. Ik heb de afgelopen minuten een aantal vragen gesteld aan u. Kritische vragen. Niet met de vinger naar u gewezen, maar met open vragen. Welke stappen gaat u nu zelf zetten? Pakt u het morgen toch op, en wat dan als eerste? Welke keuzes gaat u maken? En begrijp mij goed, geen keuze is ook een keuze. Als u dat tenminste bewust doet. Misschien denkt u nu wel: Ten Buuren heeft als voorzitter makkelijk praten. Dat is ook zo. En weet, dat ik heel goed begrijp, dat u heel hard moet werken. Dat het voor een zelfstandig ondernemer in Nederland, in de huidige tijd lang niet altijd gemakkelijk is. Terug naar de vraag in het begin. Ja, ik heb heel veel vertrouwen in de toekomst van het onafhankelijke autobedrijf. Omdat ik heel erg geloof in de kracht van het familiebedrijf. In de kwaliteiten van u, als zelfstandig, zeer betrokken en creatief ondernemer. In uw grote kwaliteit, het directe contact met de klant. Want alles draait de komende jaren om de consument. En die consument, die komt graag bij u, want u bent een klantgerichte ondernemer. Alleen, toen u voor uzelf begon ging dat niet vanzelf en dat zal in de toekomst ook niet vanzelf gaan. U moet daar wel wat voor doen. Maar dat is toch ook het mooie van het zelfstandige ondernemerschap? Daarvoor bent u toch ondernemer geworden? Ik wens u allen een top jaar, met nog meer grip!"

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring