Terug

‘Garantie is mooi, voorkomen is beter’

Personeel
Leestijd: 4 min

Bovemij nam precies een jaar geleden Autotrust over. Autotrust is als garantiespecialist een waardevolle aanwinst voor Bovemij en daarmee ook voor de BOVAG-leden, zeker omdat de garantieregels strenger worden. Net als Bovemij is Autotrust nu een bedrijf van en voor de branche.  Autotrust wordt sinds twee jaar geleid door Frouwke Herder. Tijd voor een nadere kennismaking. 

Wat voor type directeur is Frouwke Herder?
“Ik ben geen salestijger. Commercie is belangrijk, maar niet mijn grootste kracht. Ik ben een mensen-mens. Mensen samenbrengen en laten samenwerken, daar ben ik goed in. Zorgen dat ze zich kunnen ontwikkelen en de regie hierover pakken, dat vind ik leuk.” 

Je werkt al vijf jaar bij Autotrust, waarvan twee jaar met de touwtjes in handen.  Is er bij Autotrust veel veranderd in die tijd?
“Ik heb de ontwikkeling meegemaakt van een kleiner mkb-bedrijf, dat nog grotendeels als start-up functioneerde, naar een middelgroot bedrijf met 27 mensen in dienst.  Met bijbehorende professionaliseringsslag. Overigens zonder de slagkracht en flexibiliteit van de begintijd te verliezen. We hebben ook meer lef. We doen nu zaken met grotere partijen. Het winnen van de eerste tender van een grote club was wat dat betreft een mijlpaal. Van een garantievolmacht namens Lloyds of London, zijn we uitgegroeid naar een bedrijf met een breed productenpalet. Zo hebben we zelf OpenWarranty ontwikkeld, waarbij je op basis van een algoritme zonder verzekering je garantie kan dekken. En zo zijn we bezig met garantiepakketten voor de accu van een gebruikte elektrische auto.” 
 
Heeft de overname van Bovemij impact op wat Autotrust doet en hoe?
“Voorheen konden we natuurlijk niks betekenen in de BOVAG Garantie. Nu wel. Daar zullen we binnenkort meer over bekendmaken. En verder kunnen we nu profiteren van de expertise binnen Bovemij. We hebben door de technologische ontwikkelingen naast onze huidige medewerkers een ander soort expertise en medewerkers nodig, die vinden we  binnen Bovemij, met zijn digitaliseringsstrategie.” 

De missie van Autotrust luidt: ‘Consumenten met een zorgeloos gevoel laten rijden’. En die sluit wonderwel aan bij die van BOVAG: ‘Consumenten laten genieten van zorgeloze mobiliteit op maat’! Wat hebben BOVAG-bedrijven er aan dat Autotrust nu tot de Bovemij-gelederen is toegetreden?
“We hebben een gemeenschappelijk doel: klanttevredenheid. Wij hebben de afgelopen jaren bewezen dat slim omgaan met garantie, bijvoorbeeld via Autotrust, de klanttevredenheid verhoogt. Dat betekent overigens niet dat de koper bij ons altijd gelijk heeft of krijgt. Het gaat om het eerlijk behandelen van je klant. Dat verwacht een klant ook van een BOVAG-bedrijf, en daar kunnen wij bij helpen.” 

Wat vind je van de steeds strenger wordende consumentenbescherming vanuit Brussel?
“Ik begrijp waar het vandaan komt. Een doorsnee consument weet niks van auto’s en niks van juridische zaken. Terwijl de aanschaf van een auto ná een huis de grootste aanschaf is die een particulier doet. Dat je die extra bescherming wilt bieden, is te snappen. Maar Brussel laat te veel speelruimte. De normen zijn te vaag.” 

Heb je wat dat betreft nog een goed advies voor BOVAG-leden?
“Wees eerlijk en transparant naar je klant. Garantie achteraf is mooi, maar beter is om garantieclaims te voorkomen.” 
 

Frouwke Herder 

  • Studeerde aan Nyenrode en de Hanzehogeschool Groningen 
  • Werkte als senior associate bij PwC 
  • Trad in 2016 in dienst bij Autotrust, eerst als Manager Finance & Operations, en nu als eindverantwoordelijke 
  • Sinds 1 september 2021 lid van de directieraad van Bovemij 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 01-2022.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring