Bert de Kroon, Vallei Autogroep, voorzitter BOVAG Autodealers
“Hoewel we al langer zien dat er consolidatie gaande is in de markt, is het logisch, maar toch verrassend dat fabrikanten in hun rol als regisseur deze ontwikkeling nog eens in een stroomversnelling brengen. Met de introductie van agentschappen krijgen dealers daarbij te maken met een verandering van rol en businessmodel. We weten niet of alle merken overgaan naar een agentuurmodel en elk merk zal dat op zijn eigen manier doen, maar het staat vast dat alle dealers met grote veranderingen te maken krijgen door fabrikanten die regie nemen. Werken aan een goede band met klanten en leveranciers en het leveren van de beste performance op alle processen is belangrijker dan ooit, want marges worden kleiner en de grip op de klant ook. De wereld draait door, de marges om fouten te maken worden kleiner. Nu is het moment om keuzes te maken. Zowel individueel als binnen het collectief dat we nu nog hebben. Ga in gesprek met je importeur, met je fabrikant, met elkaar om te kijken wat wel kan en wat niet. En denk na over wat je zelf wilt als ondernemer. Nu is er nog tijd om voor te bereiden, laten we die gebruiken.”
Gerard ten Buuren, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
“Autobedrijven krijgen te maken met verhoogde concurrentie op de occasionmarkt en overcapaciteit in de markt voor reparatie en onderhoud. Er is dus niet voor iedereen plek. Dat vraagt om scherpe keuzes in de bedrijfsvoering: welke strijd wil en kun je voeren? Maar de ingrijpende veranderingen in het speelveld brengen ook grote kansen voor onafhankelijke autobedrijven. Er komen partijen die meer en meer het heft in handen nemen op de markt van reparatie en onderhoud. Die zoeken efficiency en kwaliteit. Denk aan leasemaatschappijen. Daar liggen kansen. Die zullen zeker ook in toenemende mate de weg naar onafhankelijke autobedrijven weten te vinden voor onderhoud en reparatie. Dat is een andere rol dan veel onafhankelijke bedrijven nu kennen: niet klantcontact, zoals bij de particulier, maar kwaliteit en prijs zijn daarin leidend. Om partner te worden van zo'n dominante partij is het zaak om extra te investeren in opleidingen, trainingen en apparatuur. Ook is het belangrijk om samenwerking te zoeken in bijvoorbeeld een garageformule. Zo kan je als onafhankelijk autobedrijf verder professionaliseren en dat geeft je als onafhankelijke ondernemer een goede uitgangspositie richting 2030.”
Meer informatie
Over het rapport van KPMG is een dossier beschikbaar op mijn.bovag.nl. U vindt hier onder meer met welke programma’s, tools en praktische adviezen BOVAG u kan ondersteunen bij het maken van strategische keuzes. Denk aan programma’s als Werken aan Winst en Werken aan Aftersales, het platform Auto’s de Baas waarmee u de juiste diagnose kunt stellen, en informatie over het aansluiten bij garageformules.
Kijk op mijn.bovag.nl/netwerkstudie.
Dit artikel is verschenen in BOVAGkrant 06-2022.