Je kunt er niet omheen: online verkoopportals. Maar welke kies je? En hoe weet je welke portals het meest succesvol zijn voor je bedrijf? Consultant Gijs ter Bruggen van WeBuildRetail heeft een eenvoudige methode om inzichtelijk te maken wat een portal oplevert. Zijn aanpak: “maak het meetbaar”.
Terug

Zo kies je een verkoopportal

Sales en marketingOndernemerschap
Leestijd: 9 min

Je kunt er niet omheen: online verkoopportals. Maar welke kies je? En hoe weet je welke portals het meest succesvol zijn voor je bedrijf? Consultant Gijs ter Bruggen van WeBuildRetail heeft een eenvoudige methode om inzichtelijk te maken wat een portal oplevert. Zijn aanpak: “maak het meetbaar”.

Gijs ter Bruggen van WeBuildRetail helpt autobedrijven bij hun (online) sales en marketing, ook bij hun keuze van verkoopkanalen. Hoe pak je zoiets aan? “Wij werken vanuit de simpele stelling: als je iets niet meet, kun je er niks van vinden”, legt Ter Bruggen uit. Als je inzicht hebt in de cijfers, dan kun je vergelijken wat de portals jouw bedrijf opleveren. “Dat begint heel simpel: van de portals krijg je leads via de mail. Start een Excel-document of pak een stuk papier en begin met het noteren van leads. Vervolgens zet je een vinkje achter de lead als je de auto hebt verkocht. Dan krijg je inzicht in hoeveel auto’s via welke portals zijn verkocht. Je kunt het beeld nog completer maken door call tracking, zodat je kunt herleiden waar mensen je telefoonnummer hebben gevonden. Vraag ook mensen in de showroom hoe ze bij je terecht zijn gekomen.”

Aan de knoppen

Zodra je inzichtelijk hebt hoeveel leads en verkopen de portals opleveren, is het mogelijk om een bereke¬ning te gaan maken: wat kost een lead mij? Staat het geld dat ik erin steek in verhouding tot wat ik aan leads verwacht? Het is tegelijkertijd een soort nulmeting. Gijs ter Bruggen: “Ga eens aan de knoppen draaien om te zien wat er verandert. Stop bijvoorbeeld met een portal en kijk wat er gebeurt met de leads via andere portals.

“Je kunt een portal de schuld geven dat het te weinig leads oplevert, maar misschien doe je zelf iets niet goed”
Gijs ter Bruggen | consultant WeBuildRetail

Matig mailverkeer

Kijk ook kritisch naar de advertenties.” Gijs ter Bruggen ziet bedrijven makkelijk een portal de schuld geven dat het onvoldoende leads oplevert. “Je kunt de website de schuld geven, maar misschien doe je zelf iets niet goed. Ik geloof namelijk niet dat iemand een lead inschiet als hij niet werkelijk interesse heeft in de auto. Verander je aanpak. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe je leads opvolgt.” Ter Bruggen ziet veel matig mailverkeer bij autobedrijven, die meer op de transactie zijn gericht dan op het persoonlijke contact. “Vraag niet zomaar om een telefoonnummer in een mailtje, maar leg uit waarom je het nodig hebt en wat je ermee gaat doen.”

Conversie

Nissan-dealer Aben en van de Schelde heeft met Gijs ter Bruggen de verkoopportals onder de loep genomen. “Sinds tweeënhalf jaar hebben we een nieuwe website en kunnen we veel meer meten”, vertelt eigenaar Arne Aben. “We waren al lang lid bij bijvoorbeeld AutoScout en AutoTrack. Dat kost elke maand geld, daar let je niet altijd op. We zijn gaan meten wat het oplevert, hoeveel er vanaf elk portal is doorgeklikt naar onze website en hoeveel telefoontjes we via de portals krijgen.”

Tip 1InzichtMaak inzichtelijk hoeveel leads elke online portal oplevert en of ze tot verkoop leiden. Baseer hier je beslissing op.
Tip 2AdvertentieZorg voor een optimale advertentie met voldoende foto's en een goede begeleidende tekst. En leg ook de opvolging van leads eens onder de loep.
Tip 3StopWees niet bang om (tijdelijk) met een portal te stoppen, kijk wat er gebeurt. Misschien nemen de leads via een andere website wel toe.

Uniformiteit

Arne Aben heeft vervolgens onderzocht wat de conversie is. “Bij het ene portal was de conversie zes à zeven procent, bij het andere dik twintig procent. We hebben gekeken: wat mag de lead kosten? Wij hebben daar voor onszelf een vast bedrag aangehangen.” Ook hebben ze nog eens goed gekeken naar hoe de auto’s geadverteerd staan. Altijd op dezelfde manier, met goede foto’s, een unieke tekst en vermelding van alle opties. Het dealerbedrijf volgt daarnaast alle leads procesmatig op, met een aantal belpogingen, Whatsapp-bericht, e-mails en een persoonlijk videobericht om het maximale uit de occasionportals te halen.
 

“"We hebben gekeken: wat mag een lead kosten en hebben daar een vsat bedrag aangehangen"”
Arne Aben | Eigenaar Nissan-dealer Aben en van de Schelde

Identificeren

Gijs ter Bruggen ziet bij veel bedrijven de angst dat je op álle portals moet adverteren. Dat is onterecht, zegt hij. “Mensen kijken niet op één portal, maar op meerdere. Misschien is het wel genoeg om twee portals te gebruiken in plaats van zes. Kies ook wat bij je bedrijf past. ViaBOVAG.nl zet sterk in op kwaliteit en zekerheid, terwijl AutoScout juist inzet op het grootste aanbod. Waar identificeer je je mee?

Overwogen beslissing

Aben en Van de Schelde richt zich juist op kwaliteit, haakt Arne Aben daarop in. “We adverteren al onze auto’s op viaBOVAG.nl. De manier waarop auto’s worden aangeboden, past bij hoe wij onze auto’s aanbieden, met garantie en zonder extra afleverkosten.” AutoScout past minder bij de Nissan-dealer volgens Aben. “Als je het daar goed wilt doen in de resultaten, moet je de goedkoopste zijn. Anders moet je veel extra betalen om zichtbaar te zijn. We hebben daarom besloten met deze portal te stoppen. Ook al hebben we opgezegd, ik blijf met ze in discussie over wat zij kunnen doen om het voor ons interessant te maken om te adverteren.” Op gratis portals adverteren doet Aben niet. “Ik zie daar vaak weinig conversiemogelijkheden. Ik moet een kwartier scrollen om een invulformulier te vinden en heb er geen data van. “Verder stemmen wij ons aanbod af op het portal. We zagen op Markplaats dat auto’s in een bepaalde prijsklasse beter presteren. Die selectie auto’s plaatsen we. Als je in de data duikt, kun je een overwogen beslissing nemen om iets wel of niet te doen.”

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 07-08-2019.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring