Terug

Autodealer Geerlof Stam: "De werkgroep agentschappen geeft waardevolle input"

Ondernemerschap
Leestijd: 5 min

Stellantis-dealer Geerlof Stam wordt agent. Veel fabrikanten stappen over op het agentschapmodel, dat nieuw is voor de autobranche. De gevolgen voor autodealers zijn groot en de verwachting is dat de praktijk weerbarstig kan zijn. Daarom heeft BOVAG de werkgroep Agentschappen in het leven geroepen. Stam is lid van de werkgroep, die (juridische) ondersteuning biedt en kennis deelt met andere leden.

Geert Brummelhuis is namens BOVAG initiatiefnemer van de werkgroep Agentschappen. Hij benadrukt dat agentschap¬pen in sommige andere branches voorkomen, maar dat ze voor de autobranche nieuw zijn: “Ondernemers gaan van een franchise, waarbij je voor eigen rekening en risico onderneemt, naar een systeem waarbij je bemiddelaar bent en je een fee krijgt per auto. Wij ondersteunen dealers die van hun importeur of fabrikant te horen krijgen dat er een agentschapmodel wordt ingevoerd of waarvan de importeur het model overweegt. We staan dealerverenigingen op veel fronten bij in de onderhandelingen over nieuwe agentschapcontracten, onder meer op juridisch gebied en met praktische informatie. Omdat het onderwerp nieuw is én omdat het businessmodel verandert, hebben ook individuele dealers veel vragen, bijvoorbeeld over de praktische consequenties van de veranderende bedrijfsvoering. Alle vragen die wij hebben gekregen zijn, inclusief de antwoorden, gebundeld in een document dat voor alle leden toegankelijk is.” 

“Het verdienmodel zoals het nu staat, lijkt te kloppen”
Geerlof Stam | algemeen directeur Henri & Herman

Waardevolle input

Geerlof Stam, algemeen directeur van Henri & Herman, speelt als toekomstig agent een actieve rol in de BOVAG-werkgroep. Zijn bedrijf vertegenwoordigt de Stellantis-merken. Deze merkengroep loopt voorop bij de transitie van dealer naar agent. Geerlof daarover: “In mijn ogen is een agentschap een goede tool voor een nieuwe toekomst. De huidige opzet met dealers is relatief duur voor fabrikanten. Het agentschapmodel, waarbij ook online verkoop een grote rol speelt, biedt een mooie balans tussen de toegevoegde waarde van een dealer die zijn klanten kent en een gunstige kostenstructuur. De BOVAG-werkgroep Agentschappen levert op alle fronten waardevolle input op voor dealerverenigingen en andere partijen die zijn betrokken bij de onderhandelingen voor de nieuwe contracten voor agenten. Dan gaat het bijvoorbeeld over juridische aspecten, maar door in de werkgroep bijvoorbeeld (verder) te praten over het vraag-/antwoord-document komen ook heel praktische punten als goodwill en het geven van korting aan de orde. Deze zaken delen we ook met de dealerverenigingen uit andere landen, die eveneens bij de contractonderhandelingen zijn betrokken. Samen met België, Luxemburg en Oostenrijk loopt Nederland voorop bij de transitie van dealer naar agent: halverwege 2023 zijn de eerste agentschappen een feit. De huidige overgangsfase levert ongetwijfeld ook weer nieuwe inzichten op voor de BOVAG-werkgroep en daarmee voor aankomende agenten. Los daarvan ben ik ervan overtuigd dat het verdienmodel zoals het nu staat, lijkt te kloppen.”

Wordt u agent?

In het dossier Agenturen vindt u een uitgebreide uitleg van wat een agentschap is en wat het verschil is met het dealerschap. Kijk daarvoor op mijn.bovag.nl/agenturen. Daar vindt u ook de antwoorden op veelgestelde vragen, zodat u weet waar u moet letten als een fabrikant of importeur een agentschapovereenkomst met u aan wil gaan. Krijgt u hiermee te maken en heeft u behoefte aan advies? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies: (030) 659 53 00.
 

Dit artikel is verschenen in de BOVAGkrant 12-2022.
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring