Vandaag de dag kunnen bedrijven niet meer om online marketing heen, weet ook Kim Meijer-Ricker, Marketing en Communicatie Adviseur bij LenGo Automotive Group. Zij gaat voortvarend te werk en zet al regelmatig videomarketing in om kennis te delen, monteurs te werven en om geïnteresseerden een kijkje in de keuken van het bedrijf te geven.
Terug

De online marketingstrategie van LenGo Automotive Group

Sales en marketing
Leestijd: 8 min

Vandaag de dag kunnen bedrijven niet meer om online marketing heen, weet ook Kim Meijer-Ricker, Marketing en Communicatie Adviseur bij LenGo Automotive Group. Zij gaat voortvarend te werk en zet al regelmatig videomarketing in om kennis te delen, monteurs te werven en om geïnteresseerden een kijkje in de keuken van het bedrijf te geven.
 

Kim Meijer-Ricker is thuis in het marketingvak. Zij was veertien jaar geleden verantwoordelijk voor de eerste online marketingstappen die Carglass, de speler in autoruitreparatie en autoruitvervanging, zette. Inmiddels is ze zeven jaar werkzaam bij dealerholding LenGo Automotive Group en is ze daar onder meer verantwoordelijk voor de online marketingstrategie voor de Nederlandse vestigingen van het bedrijf. Het optimaliseren van de websites, het opzetten van social media, het maken van content. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van haar werk de afgelopen jaren.

Samenwerking

Waar het allemaal begint bij het opzetten van de online marketingstrategie? Volgens Meijer-Ricker start het bij gesprekken met de directie, met de mensen in de werkplaats en het magazijn, de verkopers en met de klanten. “Maar wij hebben ook de samenwerking opgezocht met onze leveranciers, zoals DAF. Je moet namelijk eerst het bedrijf en de processen snappen en de klantreis helder hebben. Hoe komt de klant bij jou binnen? Wat wil de klant weten? Het blijkt dat gemiddeld tachtig procent zich eerst online oriënteert. Daar moet je dus zichtbaar zijn.”

Goud waard

Natuurlijk is ook de boodschap belangrijk: wat ben je en wat wil je uitstralen? “In de gesprekken die ik bijvoorbeeld met mijn collega’s uit de werkplaats had, viel mij hun bescheidenheid op. Ze vonden het heel normaal dat we tot ’s avonds laat open zijn en dat klanten die om kwart voor tien binnenrijden met een probleem gewoon goed worden geholpen. Ook is de enorme hoeveelheid kennis en expertise die medewerkers hebben goud waard, evenals de sfeer van een familiebedrijf.” Maar als de basis in kaart is gebracht, hoe ga je dan verder te werk? “Onze boodschap hebben we vervolgens vertaald in de middelen. Daarbij hebben we gekeken welke middelen er allemaal al zijn op het gebied van online marketing binnen de organisatie en welke middelen er nog nodig zijn om het bereik te vergroten.”

header-image
“Online content “moet je raken”
Kim Meijer-Ricker | Marketing en Communicatie Adviseur bij LenGo Automotive Group

Ideale ingrediënten

De afgelopen twee jaar heeft Meijer-Ricker de contentstrategie concreet gemaakt. “Recent nam collega Toon na een carrière van vijftig jaar afscheid bij De Burgh, hij ging met pensioen. Dit zegt ook iets over het bedrijf: iemand die zo lang voor dezelfde werkgever gewerkt heeft, zal het waarschijnlijk naar zijn zin hebben gehad. Het waren de ideale ingrediënten voor een videobericht op de website en social media.”

Tip 1DoelBedenk duidelijk wat je wilt bereiken met de inzet van contentmarketing.
Tip 2EenheidZorg voor eenheid in de berichtgeving.
Tip 3ToegankelijkWees benaderbaar voor collega's: dan weten ze jou te vinden met leuke nieuwtjes of tips uit hun vakgebied.

Eigen sausje

Behalve interne aangelegenheden communiceert Kim Meijer-Ricker ook over ontwikkeling van de merken die LenGo vertegenwoordigt in Nederland, zoals over nieuwe modellen vrachtwagens. Die content wordt aangeleverd door de merken zelf, zoals DAF, Iveco of Fiat Professional. Maar klakkeloos overnemen van die berichten doet zij niet. “Het is belangrijk om er een eigen sausje overheen te gieten, om de simpele reden dat je dan een hogere ranking scoort in de zoekresultaten van Google. Ook moet het bericht passen in onze stijl.” Veel van wat er speelt in de bedrijven communiceert Meijer-Ricker online. Al is dat soms wel een spagaat. Het is, zo weet zij, belangrijk om alle content te evalueren en te selecteren op wat wel en niet online kan worden gezet. Wanneer een bericht online mag, worden de kanalen gekozen aan de hand van de content.

Persoonlijk en herkenbaar

De marketing- en communicatieadviseur van LenGo zet ook in op search engine marketing via het schrijven van goed vindbare websiteteksten en door op kleine schaal Google Ads in te zetten. Ook worden soms advertenties op Facebook en LinkedIn gezet. “Dit kan ook waardevolle klanten opleveren, immers een groot deel van de klanten oriënteert zich eerst online voordat ze de showroom binnenlopen.” Ze vindt eigenheid in de campagnes daarbij belangrijk. “In online campagnes gebruiken wij het liefst eigen mensen, die ons op hun eigen manier hun verhaal vertellen. Dat maakt de content persoonlijk en herkenbaar. Maar makkelijk is dit niet, lang niet iedereen houdt ervan om bijvoorbeeld iets op video te vertellen of om een interview te geven. Ook moet je rekening houden met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.” Om dit te stimuleren gaat Kim veel de vloer op.

Tip 4AmbassadeursZorg voor andere enthousiastelingen in de organisatie die dit samen met jou doen: ambassadeurs.
Tip 5Aan de slagGa gewoon aan de slag met je eerste post of video. Het is een proces dat moet groeien binnen de organisatie en wellicht ook voor jezelf qua montage.
Tip 6SamenDoe niet alles alleen; er zijn bureaus die kunnen ondersteunen of neem iemand aan die de content kan maken voor je.

Ambassadeur

“Niets komt vanzelf, je moet het aanjagen. Daarom hebben we ook in iedere vestiging een enthousiasteling, een soort ambassadeur die ons helpt en informatie aanlevert. Ook loop ik geregeld de werkplaats binnen. Gewoon voor een praatje, dat helpt. Medewerkers vertellen enthousiast over hun werk en ik deel op mijn beurt de online successen van campagnes. Een volgende keer als ze iets leuks meemaken, dan weten ze mij te vinden. Zo kreeg ik recent nog een leuke video van een van onze verkopers over de levering van koelwagens, perfect.”

Over LenGo

  • LenGo Automotive Group heeft zelfstandige ondernemingen in drie landen en richt zich op de totale dienstverlening in de bedrijfswagenbranche.
  • DAF is de voornaamste vertegenwoordiging, terwijl ze daarnaast onder andere de merken Fiat Professional, IVECO, MAN en KÖGEL voeren.
  • LenGo Automotive Group is actief in Nederland, Polen en Rusland met 1.700 medewerkers.
  • Onder LenGo Nederland vallen De Burgh, Van Hooft en Truckstop 8. Vanuit de zes vestigingen van De Burgh (Acht, Eindhoven en Son) en Van Hooft  (‘s-Hertogenbosch, Boxtel en Veghel) richten de 215 medewerkers zich op de verkoop, verhuur, reparatie en het onderhoud van bedrijfswagens en onderdelen. Truckstop 8, vlakbij de N2 in Eindhoven, is een tankstation en wasstraat voor bedrijfswagens. Daarnaast is er een restaurant, shop en facilitaire voorzieningen voor de chauffeur.
  • LenGo Nederland is in 2019 benoemd tot DAF International Dealer of the Year, in 2018 DAF Service Dealer van het jaar en in 2014 en 2017 benoemd tot DAF Dealer van het Jaar.

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 07-08-2019.
Fotografie: Stephan van Leiden. 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring