Welke keuzes maken ondernemers in de schadeherstelbranche. Autoschadehuis kiest voor merkerkend herstel.
Terug

Brand's best friend: Autoschadehuis, Bas van Luijk: "Geen 27 merken op een vestiging"

Ondernemerschap
Leestijd: 8 min

In het maartnummer van de BOVAGkrant licht het artikel ‘Schadeherstelmarkt een derde kleiner in 2030’ de toekomstvisie toe van BOVAG op de schadeherstelbranche. Deze toekomstvisie schetst vier veranderrichtingen in schadeherstel: Lease lover, Brand’s best friend, Local hero en Niche. BOVAG zocht schadebedrijven op die al een van deze richtingen zijn ingeslagen. Deze keer: Brand's best friend Autoschadehuis

“Iedereen kan zorgen dat een auto glimt, maar zijn ook de juiste keuzes gemaakt in het hersteltraject? En is dit gebeurd volgens de veiligheidseisen van de fabrikant? Elk merk, elk type, of zelfs modeljaar kent specifieke herstelinstructies voor maximale veiligheid van de berijder. En die herstelinstructies lopen per merk steeds meer uiteen. Om die reden moeten wij in verband met specifieke, merkgerelateerde training en opleiding van onze mensen keuzes maken. Daarom geloven wij in het concept ‘Brand’s best friend’ en richten wij ons bedrijf daar op in.”

Aan het woord is Bas van Luijk, operationeel manager van negen vestigingen en drie servicepunten van Autoschadehuis. Een groot schadeherstelbedrijf dat per vestiging is gespecialiseerd in een of meerdere automerken. “We hebben veel specialistische kennis in huis. Onze vestiging in Delft is bijvoorbeeld gespecialiseerd in Volvo,  Autoschadehuis Leiden in Renault en zo hebben we op al onze vestigingen wel een of meerdere merkerkenning voor ons schadewerk. We zijn de grootste Opel en Citroen schadehersteller van Nederland. In totaal kunnen we voor vijftien merken schades herstellen volgens fabrieksspecificaties. Wij zorgen in het geval van een merkcomplexe schade dat een auto naar de juiste werkplaats gaat waar de juiste mensen werken met de juiste kennis en kunde voor die auto.”

“Wij willen geen werkplaatsten met twintig of dertig monteurs”
Bas van Luijk | Operationeel manager Autoschadehuis

Niet universeel

“We hebben veel merken binnen ons bedrijf maar kiezen er heel bewust voor om niet 27 merken op één vestiging te hebben. Dan ben je geen merkspecialist meer maar een universele schadehersteller. Wij willen geen werkplaatsen met twintig of dertig monteurs. Dat is veel te complex in de aansturing en er ontstaan dan tussenlagen. Bovendien is de kans ook groter dat je niet aan voldoende gekwalificeerde mensen kunt komen. Dat probleem, waar veel bedrijven mee kampen, wordt kleiner wanneer je vestigingen goed verspreid liggen en waarbij vestigingen samenwerken. Elk met eigen merk-expertise.”

Groeistrategie

Autoschadehuis heeft voornamelijk vestigingen in Noord- en Zuid-Holland maar ook in het oosten van het land nabij Nijmegen. “We willen niet verder dan 30 minuten bij elkaar vandaan zitten. Het doel van onze groeistrategie is dan ook om vestigingen in het oosten van het land te verbinden met de vestigingen in de Randstad. Uitbreiding kan wat ons betreft een uitbreiding van het merkenpalet betekenen of geografische uitbreiding.”Bas-Luijk-(1).jpg

Inhoudelijk richt Autoschadehuis zijn strategie op merkerkend herstel en maakte de keuze daarvoor al vrij vroeg. “In het BOVAG-onderzoek herkenden we ons direct in de term ‘Brand’s best friend’. Dat is de weg die wij al veel eerder hadden gekozen en waar we in geloven. De autofabrikanten worden steeds dominanter in de waardeketen. Niet alleen via productie en marketing van auto’s maar ook door middel van het lanceren van proposities naar de eindklant. Denk aan private lease, of car sharing-initiatieven. Ook door het gebruik van andere materialen en ADAS-systemen worden auto’s steeds complexer. Wij geloven dat je technisch specialisme per merk in huis moet hebben om een schade zo te herstellen dat de klant altijd verzekerd is van een veilige auto na herstel. Dat kun je als universele schadehersteller straks niet meer. Wanneer wij een auto binnen krijgen waar we niet in gespecialiseerd zijn, kiezen we er zelf ook voor om deze, al dan niet onder onze regie, naar een gespecialiseerd bedrijf te sturen. Als je het één roept, moet je tenslotte niet het andere doen!”

 

“ Het is niet realistisch om te denken dat je over vijf à zes jaar alles nog kunt doen zoals je dat nu doet. ”
Bas van Luijk | Operationeel manager Autoschadehuis


Maak een keuze

Ook de conclusie uit het BOVAG-rapport dat het nu tijd is voor schadeherstelbedrijven om een duidelijke keuze te maken, onderschrijft Bas. “Als je nu nog geen keuze hebt gemaakt dan ben je laat. Het is niet realistisch om te denken dat je over vijf à zes jaar alles nog kunt doen zoals je dat nu doet. Voor veel kleine reparaties is nu al dure apparatuur nodig. Ik geloof overigens dat er voor alle vormen van schadeherstel ruimte is in de markt. Maar je moet wel kiezen want de markten zijn heel verschillend en je kunt niet alles doen.”
 

Ketting aan elkaar

“Waar Autoschadehuis zelf over vijf jaar staat? Dan hebben we onze ketting van West- en Oost-Nederland aan elkaar geregen. We hebben dan een forse groei doorgemaakt. Of het dan om 12 of 25 vestigingen gaat, weet ik niet want dat is geen doel op zich. Het gaat Autoschadehuis erom meer schades te repareren binnen de bestaande capaciteit. De bedrijven die we aankopen, moeten passen in onze strategie.”
 

Toekomst Schadeherstelmarkt

Meer weten over de toekomst van de schadeherstelmarkt? Lees of download hier de BOVAG Toekomstvisie 2030 op Schadeherstel.


Lees ook:
• Lease lover ABS Autoherstel Kaspers & Lotte: “Ik zie de leasemarkt alleen maar groeien”
• ‘Local hero’ Autoschade Karnekamp: “Zoek je eigen weg”

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring