Monteurs moeten bijblijven om kwaliteit van BOVAG onderhoudsbeurt voor caravans en aanhangwagens hoog te houden.
Terug

Een beurt van topniveau

Aftersales en techniek Achtergrond
Leestijd: 10 min

De BOVAG Onderhoudsbeurt voor caravans en aanhangwagens is een groot succes. De kracht van het keurmerk zit hem vooral in de uniforme hoge kwaliteit ervan. Om die op peil te houden, organiseert BOVAG deze winter weer opleidingen en nascholingen voor keurmeesters.

Als monteur in de caravan- en aanhangwagenbranche moet je veel in je mars hebben”, zegt Hans Imanse van Imanse Aanhangwagens & Caravans uit Aalsmeer. “Je werkt met hout, metaal en plastic, met lijmen en kitten. Je moet verstand hebben van remmen en banden, maar ook van gas en elektra. En de techniek ontwikkeld zich snel. Caravans worden tegenwoordig uitgerust met airco’s die je op je telefoon kunt bedienen. Vertegenwoordigers lopen de deur plat met nieuwe producten voor onderhoud en reparatie. Als je daar niet continu in meegaat, dan sta je met lege handen als er een keer zo’n caravan of aanhangwagen in de werkplaats komt.”  

433caravan-, camper- en aanhangwagen bedrijven zijn er in totaal bij BOVAG aangesloten.

Verkeerd gemonteerd

Wat Imanse maar wil zeggen: als monteur moet je bijblijven. En meer dan dat: “Je moet je verdiepen in de materie. Beurzen aflopen, informatie opvragen bij de fabriek, kennis bij elkaar googelen. Als je wat hoort, moet je er meteen achteraan, om erachter te komen hoe dat in elkaar zit. Als je dat doet, word je alert. Wij komen regelmatig dingen tegen die verkeerd gemonteerd zijn. Daar moet je oog voor hebben.”  Ook in de werkplaats van Eriba-dealer Mohocar uit Ommen komen vaak dingen voorbij die eigenlijk niet kunnen. Mede-eigenaar Dick van der Vegt: “Wij zien geregeld caravans waarvan de wielen de afgelopen tien jaar niet open zijn geweest.” De belofte van de BOVAG Onderhoudsbeurt is dat de caravan of aanhangwagen grondig wordt nagelopen en helemaal in orde wordt gemaakt, benadrukken beide ondernemers. Consumenten weten dat, en de verwachtingen zijn hooggespannen, aldus Van der Vegt. “Klanten willen graag die BOVAG-sticker.”  

“We hebben destijds goed geluisterd naar de feedback van deelnemers aan de Keurmeestertraining”
Maarten Mastop | Manager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en BOVAG Aanhangwagenbedrijven

Geen mbo

Volgens Maarten Mastop, branchemanager van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven en van BOVAG Aanhangwagenbedrijven, lijden beide branches aan de gevolgen van het ontbreken van een mbo-opleiding voor monteurs in dit vak. Bovendien was er lange tijd geen opleiding voor monteurs om hen op het hoge niveau van een branchestandaard als de BOVAG Onderhoudsbeurt te brengen en te houden. “De Onderhoudsbeurt is heel bekend in de markt”, zegt Mastop. “Om de naam hoog te houden bij de consument is het ontzettend belangrijk dat iedereen op een uniforme manier werkt en dat we de kwaliteit waarborgen.” 

Dick van der Vegt, Mohocar  “De werkplaats draait ’s winters grotendeels op de Onderhoudsbeurt. Er zijn drie monteurs fulltime mee bezig. Toen we KIP-dealer waren, was een jaarlijkse beurt verplicht vanwege de garantie; nu voor Eriba komen ze jaarlijks terug voor een verplichte vochtmeting. Wij proberen er dan voor te zorgen dat ze ook een BOVAG Onderhoudsbeurt doen.”

Hans Imanse van Imanse Aanhangwagens & Caravans "Het zou mooi zijn als de Onderhoudsbeurt verplicht zou worden voor de verzekering. Niet zozeer voor particulieren, maar vooral voor bedrijven die aanhangwagens gebruiken. Het zou onderdeel kunnen worden van het VCA-systeem (veiligheidskeuringssysteem voor aannemers, red.). Als er iets gebeurt, zou je via de Onderhoudsbeurt moeten kunnen aantonen dat met het materiaal niets mis was. Daar ligt nog een kans.”  

Leren van elkaar

Daarom zijn in het najaar van 2016 de opleiding tot Keurmeester en de nascholing voor bestaande Keurmeesters opnieuw van start gegaan. In dat eerste jaar waren er enkele kinderziektes. “We hebben destijds goed geluisterd naar de feedback van deelnemers”, zegt Mastop. “In de cursussen van najaar 2017 hebben we het anders aangepakt: voor de inhoud werkten we samen met mensen uit de praktijk, terwijl de randvoorwaarden door opleidingsinstituut Innovam werden verzorgd. Zo pakten we het beste van twee werelden.” Met resultaat, want de cursussen van afgelopen jaar werden positief ontvangen; vooral de nascholing was een succes. “Dat was een leuke groep, die interactief aan de slag ging. Iedereen wist waar ze het over hadden en deelnemers konden leren van elkaar.” In de basisopleiding tot Keurmeester is het niveau van de cursisten volgens Mastop meer divers. “De branches zijn klein, dus de groep wordt nooit groter dan een man of vijftien. Cursisten hebben vaak een wisselende achtergrond. Het is een uitdaging om de inhoud van de cursus daar goed op aan te laten sluiten.

437442Op 1 juli 2018 waren er in Nederland 437.442 gekentekende caravans in Nederland.

Kijken

Dat neemt niet weg dat BOVAG en Innovam hun uiterste best hebben gedaan om te leren van het afgelopen cursusjaar en de cursussen van dit najaar verder te verbeteren. “Dat doen we samen met mensen uit de praktijk”, zegt Mastop. “Voor de uniforme hoge kwaliteit van de BOVAG Onderhoudsbeurt is het van belang dat we werken met mensen die van wanten weten.” Een van die mensen is Hans Imanse, die als trainer aan de opleiding verbonden is. “De waarde van de opleiding is dat je monteurs kunt wakker schudden”, zegt hij. “Een grote valkuil is dat een monteur de Onderhoudsbeurt ziet als een routineklus. Je voert immers elke keer dezelfde werkzaamheden uit. Maar je moet altijd goed blijven kijken! De klant kan zelf gesleuteld hebben, of naar de Kwik-fit zijn geweest. Je moet dus verder kijken dan alleen profiel, droogtescheuren en leeftijd van een band: misschien zijn de banden wel te licht voor deze caravan. En zo zijn er veel meer voorbeelden. Een ander kan een fout maken, en die moet je als monteur kunnen herkennen. Dan lever je kwaliteit.

Heeft u monteurs rondlopen die graag BOVAG Keurmeester willen worden? Of heeft u bestaande keurmeesters die toe zijn aan bevoegdheidsverlening? Dit najaar zijn er volop trainingsdata. Schrijf uw monteurs dus snel in!

Lees meer
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring