De familie van der Burg laat een oude tinfabriek ombouwen
Terug

De Tinfabriek versmelt verleden en toekomst

Ondernemerschap Reportage
Leestijd: 13 min

Volvo Buitenweg in Naarden gaat verhuizen, naar de overkant van de straat. Daar laat de familie Van der Burg namelijk een oude tinfabriek verbouwen. De meest vooruitstrevende en industriële materialen en installaties komen eraan te pas. Hoe doen ze dat? Het korte antwoord: De Tinfabriek is meer dan een dealerpand. Veel meer.

Een bezoek aan De Tinfabriek, begin augustus 2018, werkt licht verwarrend. Er wordt nog volop gebouwd, en hoewel de contouren van wat het moet worden al wel zichtbaar zijn, is er nog geen nieuwe Volvo te bekennen op het perceel – alleen in een kale betonnen ruimte in een bijgebouw blijkt een fraaie collectie oldtimers te wachten tot ze de show mogen stelen op een prominentere plek. “Hier komt straks de koffiebar”, zegt Willem Jan van der Burg over die ruimte. Hij is eigenaar van Volvo Buitenweg, behalve hier in Naarden ook gevestigd in Hilversum en Baarn. Die koffiebar krijgt flexwerkplekken. En de bovenverdieping van het bijgebouw in kwestie wordt verbouwd tot luxe kantoren. “Die verhuren we aan bedrijven die op de een of andere manier een toegevoegde waarde hebben voor ons als Volvo-dealer”, aldus Van der Burg. Een recruitmentbureau heeft al getekend, er lopen gesprekken met andere partijen, en ook de eigen leasemaatschappij zal er onderdak vinden.

Evenementen

En daar blijft het niet bij: door het hele complex zijn vergaderruimtes beschikbaar. Bijvoorbeeld een huisje van de opzichter, middenin de grote hal. Dat was tot vorig jaar omgeven door meerdere smeltinstallaties. Eentje daarvan hebben de Van der Burgs behouden. Die prijkt nu trots in het midden van de grote loods en zal straks omringd worden door Volvo’s: deze enorme ruimte wordt ingericht als showroom. Maar in het ontwerp is rekening gehouden met een dubbelfunctie: er kunnen ook evenementen plaatsvinden met maximaal 250 bezoekers. En daar zit hem de bron van de aanvankelijke verwarring: dit is geen autodealer met een mooi pand, dit is het ambitieuze vastgoedproject van een ondernemersfamilie die vooruitkijkt.

Behoefte

De visie van de familie Van der Burg heet De Tinfabriek. Dat is de naam die het project draagt, geen entiteit, legt Willem Jan van der Burg uit: het pand is eigendom van de holding waar de drie Volvo-vestigingen ook onder vallen, de Buitenweg Groep. Nieuwe loot aan die stam is echter de medebewoner van De Tinfabriek, Meettin. Van de 4.500 vierkante meter binnenruimte staat 700 m2 exclusief ter beschikking aan deze onderneming. Meettin is opgericht om de koffiebar, de kantoren en de vergaderfaciliteiten uit te baten. Zoon Valentijn bedacht het concept, samen met twee vrienden. Gedrieën bestieren zij Meettin nu. Een van hen, Milan van Nierop, nu hospitality manager bij Meettin, voerde marktonderzoek uit toen het idee net geboren was. Daaruit bleek dat het aanbod van fraaie vergaderlocaties van hoge kwaliteit in de regio niet erg groot is, vertelt Willem Jan van der Burg. “Meettin beantwoordt dus aan een behoefte. We hebben hier straks een unieke locatie met industrieel decor, herkenbaar en bereikbaar en van alle gemakken voorzien. De vesting van Naarden ligt bovendien op loopafstand, wat erg aantrekkelijk is bij lange vergadersessies.”

“We hebben hier straks een unieke locatie met industrieel decor, herkenbaar en bereikbaar en van alle gemakken voorzien.”
Willem Jan van der Burg | Initiatiefnemer De Tinfabriek & Directeur Volvo Buitenweg

Roet

Sinds 1956 werden in deze hallen tin en andere metalen gesmolten en geperst. Tot begin 2016 was het echtpaar Van der Burg er nooit geweest. Wat zich er afspeelde was niet helemaal duidelijk: de loodsen hadden geen ramen. Toen bekend werd dat het bedrijf er vertrok en het pand te koop werd gezet, namen zij een kijkje. De vloeren, wanden en het dak waren bedekt met dikke lagen roet en vuil, de hallen stonden vol installaties. Een deel daarvan ligt inmiddels op de binnenplaats te wachten om opnieuw een plekje binnen te krijgen, als decoratie ditmaal.

Ruwstaal

Nu het vuil en de machinerie verwijderd zijn, schitteren de tinspetters je her en der nog tegemoet. “Vanwege die schittering waren er maar weinig ramen in het gebouw”, zegt Tineke van der Burg. Nu is dat anders: de wand naar de doorgaande weg is op veel plekken van boven tot onder van glas, gevat in ruwstaal. “We wisten meteen dat we kolommen van ruwstaal wilden”, zegt hij. “Mensen verklaarden ons voor gek, want dat wordt nauwelijks gebruikt voor dit soort doeleinden. Maar dat was wat we wilden.” Zij: “Voor zo’n project moet je wel gevoel hebben. Je moet ergens doorheen kunnen kijken en de mogelijkheden zien.”

Glazen pand

Die gave kan de familie niet ontzegd worden. Allerlei authentieke details en elementen worden behouden en hergebruikt, van de gele hekjes die de installaties afschermden tot hele muurdelen die zijn overgebracht van de andere kant van de hal. Daar moest de wand wijken voor het gebouw dat de recepties van Volvo Buitenweg en Meettin zal herbergen en dat de verbinding vormt naar de werkplaatsen en de andere hal. Willem Jan van der Burg: “Hergebruik is per definitie duurzamer dan nieuwbouw. We hadden ook alles plat kunnen gooien en een glazen pand kunnen neerzetten. Dat was een stuk goedkoper geweest. Maar wij kiezen ervoor om ons te onderscheiden.”

BREEAM

Duurzaamheid is het richtinggevende concept in De Tinfabriek. Verwarming en koeling gebeurt met warmtepompen, op het dak liggen zonnepanelen. In de kantoren in het bijgebouw komt ERCO-ledverlichting, zo’n beetje het beste wat er te krijgen is. Het Meettin-gebouw is inmiddels afgekoppeld van het aardgas. Alleen bij extreme kou wordt voor de verwarming van de grote industriële hallen nog een klein beetje gas gebruikt. “We vonden het belangrijk om die stap te zetten, ondanks de kosten”, zegt hij. Ook hierin moet Buitenweg zich onderscheiden. Dat lukt aardig: Buitenweg is niet alleen Erkend Duurzaam plus, het nieuwe complex krijgt bovendien de een-na-hoogste BREEAM-certificering, het langst bestaande onafhankelijke keurmerk voor duurzame gebouwen. Er zijn maar weinig panden in Nederland die dat certificaat waard zijn. “Een hoogwaardige vergader- en kantoorlocatie moet ook voorzien zijn van hoogwaardige installaties. We gebruiken de techniek van de toekomst. Dat past goed bij Volvo.”

“4,5 miljoen euro, bepaald geen koopje, diverse subsidies haalden het randje ervan af, maar de belangrijkste troef is Meettin”
Willem Jan van der Burg | Initiatiefnemer De Tinfabriek & Directeur Volvo Buitenweg

Verantwoordelijkheid

Duurzaamheid is echter meer dan zuinig zijn met energie; je moet ook zuinig zijn op je personeel. Ook op dat gebied is er een link met De Tinfabriek: het pand is toegesneden op Volvo Personal Service. Dat concept voorziet in een strak ingerichte, brandschone werkplaats zonder gereedschapskarren, waarin twee technici tegelijk aan een auto werken. “In 2015 zijn we in Hilversum officieel gecertificeerd voor dat concept, als eerste in Nederland”, zegt Van der Burg. “Medewerkers werden acht maanden on the job getraind: niet alleen het werken aan de auto gaat anders, ze voeren ook zelf het klantcontact. Zo haal je de ruis uit de communicatie. Met name jongere medewerkers vinden het fantastisch. Ze ervaren meer verantwoordelijkheid en krijgen meer aandacht. Dat geeft ze meer plezier in hun werk”. In 2017 begon de vestiging in Naarden ook met VPS. “We wilden dat onze mensen de werkwijze helemaal in de vingers hebben, zodat we hier meteen van start kunnen.” In De Tinfabriek komen acht bruggen. Dat is niet erg veel, zegt Van der Burg, maar dat geeft niet: “Een beurt duurt nog maar een uur, tijd die mensen kunnen doorbrengen in de koffiebar of de flexplekken. En Meettin heeft e-bikes klaarstaan. Dat scheelt autohuur en extra kilometers.” En zo grijpt alles in elkaar.

Smaak

De weg sinds die eerste bezichtiging in 2016 was niet zonder hobbels. Met Volvo was Van der Burg er snel uit. Met de gemeente zat dat anders. Ondanks de duurzame plannen en het behoud van de schoorsteen, een blikvanger vanaf de A1, was het niet eenvoudig om alle vergunningen rond te krijgen. Hij: “Op bestuurlijk niveau was men enthousiast, maar de procedures vielen tegen.” Zij: “We liepen op tegen de smaak van de welstand.” Bovendien moest er een akoestisch onderzoek gedaan worden. Hij: “Wij argumenteerden nog dat een autodealer toch minder herrie maakt dan zware industrie. Het mocht niet baten: dat onderzoek moest er komen.”

Tandartsen

Maar uiteindelijk was de papierwinkel dan toch rond en kon er verbouwd worden. Totale kosten: 4,5 miljoen euro. Bepaald geen koopje; diverse subsidies haalden het randje ervan af, maar de belangrijkste troef is Meettin. De nieuwe loot aan de stam vormt een aantrekkelijke extra inkomstenbron voor de Buitenweg Groep. “Voor de omzet hoefden we het niet te doen: die stijgt”, zegt Willem Jan van der Burg. “Maar als Meettin straks gaat draaien, verandert er wel wat aan de kostenkant. We hebben voorzichtig gecalculeerd; bij een bezetting van 20 procent van Meettin wordt het pand rendabel.” Met die bezetting lijkt het wel goed te komen. Voor de verhuur van kantoren lopen gesprekken en ook de belangstelling voor de vergaderfaciliteiten groot. Er zijn onder meer aanvragen van twee banken en een vereniging van tandartsen. “Iedereen wil bij ons een evenement organiseren”, zegt Willem Jan van der Burg, niet zonder trots. Een bijeenkomst van BOVAG ziet hij ook wel zitten. En mocht het nieuwe er in 2020 een beetje vanaf zijn, dan viert Volvo Buitenweg altijd nog zijn 125-jarige bestaan. Het bedrijf werd in 1895 opgericht als fabrikant van rijtuigen, en meneer Buitenweg had nooit kunnen bevroeden dat zijn naam ooit op een pand als De Tinfabriek zou prijken. Een mooie gelegenheid voor een feestje dus – zeker als je toch de ruimte hebt.

In oktober verhuist Volvo Buitenweg Naarden, op 1 november trekt de eerste huurder in. Wanneer de officiële opening zal plaatsvinden was op het moment van het interview nog niet bekend.

De Tinfabriek in cijfers

  • € 4,5 miljoen – kosten aanschaf en verbouwing 
  • € 750 – huur tweepersoonskantoor per maand  
  • 8 hefbruggen 
  • 16 m2 magazijn 
  • 4.500 m2 binnenruimte 
  • 6.500 m2 perceeloppervlak
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring