Geen waterstofstations, geen waterstofauto’s. En andersom. Het is het durende kip-eiverhaal. Toch is verandering aanstaande. Hyundai (Nexo) en Toyota (Mirai) bieden al waterstofauto’s aan en heel wat andere merken als Mercedes, BMW en Audi werken op dit moment aan seriemodellen. “Ook zal het aantal waterstofstations snel groeien”, verwacht Schaap. Nederland telt nu drie publiek toegankelijke waterstofstations, eind dit jaar moeten dat er negen zijn. In 2020 moet de teller op twintig staan”, aldus Schaap. Scenario’s van andere stakeholders als het H2-Platform gaan zelfs uit van ruim 210 waterstoftankstations, 300.000 personenauto’s en 75.000 andere voertuigen op waterstof in 2030. Dit kan onder meer worden bereikt met € 175 miljoen CAPEX-subsidie voor de infrastructuur.
Subsidieregelingen dragen sowieso bij aan de groei. Vanuit Europa, en vanuit de Nederlandse overheid. “De Demonstratieregeling Klimaat Technologieën en Innovaties in Transport (DKTI-Transport) geeft invulling aan de doelstellingen van het Energieakkoord”, verklaart Schaap. Projecten voor duurzaam vervoer, met als uiteindelijke doel het reduceren van CO2, worden door deze regeling ondersteund. “Voor dit jaar hebben we al negen stations voorzien van subsidie, zij hebben ook een bijdrage ontvangen van Europa. Gezamenlijk dragen we de lasten, ondernemers kunnen tot negentig procent van de realisatiekosten van het waterstofstation op die manier gefinancierd krijgen.”