Bouwen aan een businessmodel in de energietransitie
Terug

Century werkt aan businessmodel in de energietransitie

Ondernemerschap Reportage
Leestijd: 6 min

In een jaar tijd is het hard gegaan bij Century. De campus in Groningen is bijna klaar, de eerste elektrische deelauto’s rijden, een Transporter op waterstof trekt veel bekijks en in de showroom staan e-bikes van Kalkhoff. De motor achter al die ontwikkelingen: groene energie. “Als je ermee bezig bent, creëer je vraag”, zegt dga Erik Meems.

Symbolisch is het zeker. Op de hoek van de campus van Century, ten zuidoosten van de stad Groningen, staat een hoogspanningsmast. De Century Mobiliteit Campus is de trots van  Century (spreek uit: “Senturie”). Alle merken zijn er gevestigd: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Cupra, Volkswagen Bedrijfswagens, maar ook Porsche. Sinds april hebben de vierwielermerken gezelschap gekregen van Kalkhoff, een premium Duits e-bikemerk. Maar bezoekers kunnen er ook terecht in de hypermoderne wasstraat en in het schadebedrijf met zeven hybride cabines. De horecavergunning voor een broodjeszaak naast de wasstraat is net verleend. En in het hart van het terrein, onder de hoogspanningsleidingen, staat sinds 2014 een snellader. “Bij het Audi-pand staan ook twee laadpalen”, zegt Ben Hendriks, manager van het Business Center. “Later dit jaar installeren we nog een 120 kW-station voor de komende Audi e-tron-modellen.” 

Aardwarmte

Een draadje van de hoogspanningsleiding naar de campus zit er helaas niet in. Daarom heeft Century voorbereidingen getroffen om alle daken vol te leggen met zonnepanelen. “Die dekken 70 tot 80 procent van de energiebehoefte van het bedrijf en van onze klanten”, zegt directeur-eigenaar Erik Meems. “Het schadebedrijf en de wasstraat verbruiken flink wat energie. Daar staat tegenover dat de Audi- en VW-panden worden verwarmd en gekoeld met aardwarmte. En alle panden zijn uitgerust met een sensorsysteem dat het licht dimt als er niemand in een ruimte is.” 

header-image

Fotografie: Stephan van Leiden

Beleving

De Mobiliteit Campus werd afgelopen april geopend door Jürgen Stackmann, directeur van Volkswagen AG. “In zijn speech noemde hij onze campus als voorbeeld van het mobiliteitsbedrijf van de toekomst”, zegt Ben Hendriks. Hij benadrukt dat het om mobiliteit gaat – meer dan auto’s dus. “We hebben bewust gekozen voor verbreding van onze activiteiten. Op de campus willen we alle autogerelateerde zaken bij elkaar hebben: verkoop, onderhoud, reparatie, inbouw, ombouw, schade, wassen. Maar ook verhuur, lease en advisering over vergroening en verduurzaming, zowel zakelijk als particulier.” De campus moet klanten een totaalbeleving bieden, legt Hendriks uit: “Mensen komen voor de wasstraat. Een van onze vriendelijke medewerkers daar wijst op een deukje, dat ze laten repareren bij het schadebedrijf. Intussen halen ze een broodje bij onze broodjeszaak en bezoeken ze onze showrooms.” 

Artsen

En omdat de beste mobiliteitsoplossing lang niet altijd een eigen auto is, betekent verbreding ook het aanbieden van andere vervoermiddelen. De aftrap daarvoor was het verzoek van de ondernemersvereniging van het bedrijventerrein om deelauto’s neer te zetten. Aanvankelijk schrokken de ondernemers van de investering vooraf, maar de gemeente en provincie sprongen bij en nu rijdt er een e-Golf van Century en een BMW van een dealer in de buurt. Meems: “Door dit soort dingen te doen spreek je een latente behoefte aan bij klanten. Wij zijn inmiddels in gesprek met het Universitair Medisch Centrum Groningen. Met dertienduizend werknemers is dat de grootste werkgever van Noord-Nederland. Zij zijn geïnteresseerd in oplossingen om artsen vervoer te bieden tussen ziekenhuizen. Wij willen daarin best pionieren.” Behalve de deelauto’s zou daar een andere verbreding van het portfolio best bij kunnen passen: de e-bikes van Kalkhoff. 

Op 1 april werd het Kalkhoff experience center op de campus geopend. “Er is in Nederland één andere autodealer die deze fietsen aanbiedt”, zegt Hendriks. “Sommigen zeiden: schoenmaker blijf bij je leest. Maar dat is juist wat we doen. Onze leest is het bieden van een mobiliteitsoplossing. En dat doen we met succes. Laatst kwamen mensen helemaal uit Schagen naar ons toe. We gaan ze ook aanbieden in de zakelijke lease, privélease en in onze verhuurvloot.” Die vloot bestaat uit zeshonderd auto’s, waarvan tien elektrisch en vijf op groengas. 

header-image

Fotografie: Stephan van Leiden

Waterstof

Voor Century is de energietransitie niet bepaald nieuw. “Toen ik hier in 2012 kwam, waren wij al de dealer die de meeste groengasauto’s van Nederland verkocht”, zegt Erik Meems. “Daarin speelt mee dat het hier aardbevingsgebied is: de noodzaak om op biologisch gas over te gaan doet zich voelen.” Die koppositie in gas houdt het bedrijf ook vandaag nog vast: in april werd bekend dat Century 199 Transporters op groengas gaat leveren aan de Gasunie.

De ombouw wordt gedaan door het eveneens Groningse Holthausen, dat stevig aan de weg timmert in alternatieve aandrijvingstechnologieën. “Onze samenwerking bestaat al heel lang”, zegt Hendriks. “Die is ontstaan door de orders van de Gasunie, maar we zijn inmiddels ook op andere vlakken aan het pionieren.” Dankzij die samenwerking had Century in maart een primeur: de eerste Volkswagen Bedrijfswagens-dealer in Nederland met elektrische Transporters, met een actieradius van honderd kilometer. Kort daarop volgde een nieuwe primeur: de eerste Transporter op waterstof. “Holthausen heeft de aandrijflijn in Duitsland laten vervangen en vervolgens een brandstofcel en tank geïnstalleerd”, zegt Hendriks. “Nu kan hij vierhonderd kilometer rijden op een tank.” De auto wordt ingezet als demo en trekt veel bekijks. Een tweede is in de maak.  

header-image

Fotografie: Stephan van Leiden

Specialisten

Al dit soort initiatieven rond nieuwe energie roepen een hoop belangstelling op bij ondernemers. Ben Hendriks: “Aanvankelijk waren het vooral de grote bedrijven die de benodigde investeringen konden en wilden opbrengen om duurzame mobiliteit in te zetten. Inmiddels zie je die bereidheid groter worden.” In het Business Center van Century werken vijf accountmanagers en een mobiliteitsadviseur. “Zij zijn allemaal goed onderlegd in waterstof, elektrische mobiliteit, e-bikes en groengas”, zegt Hendriks. “Enkelen zijn echte specialisten op een of meer deelgebieden. Zo kunnen we altijd snel iemand bijschakelen om op de klantvraag in te spelen.

Met de ontwikkelingen van afgelopen jaar zien we een enorme vraag op gang komen. Daarom hebben we net iemand aangenomen die fulltime naast onze mobiliteitsadviseur komt te staan.” Meems: “Toen we dit allemaal inzetten, wisten we totaal niet wat er zou gaan gebeuren. Inmiddels hebben we een beleidskader dat helemaal gebouwd is rondom duurzaam ondernemen. En er blijkt business in te zitten. Wat uiteindelijk het businessmodel wordt voor de autobranche weet niemand. Maar als je het mij vraagt hebben we nu de basis neergezet om de komende jaren op verder te bouwen.” 

Onbekendheid met elektrisch rijden is een drempel

Elektrische auto’s vinden nu nog vooral aftrek bij zakelijke rijders. Willen we aan het Klimaatakkoord voldoen, dan moeten ook particulieren aan de elektrische auto. Onbekendheid met elektrisch rijden en vooral met de randvoorwaarden, zoals de laadvoorzieningen thuis en langs de weg, kunnen een drempel zijn voor aanschaf. Geert Brummelhuis, manager BOVAG Autodealers: “Mobiliteit zal in de toekomst steeds meer als een totaalpakket worden verkocht. De consument wil geen zorgen en verwacht dat alles geregeld is. Volgens mij een mooie kans voor autodealers om zo’n mobiliteitspakket aan te bieden, inclusief laadpaal thuis bijvoorbeeld. Maar alleen al het goed informeren van klanten over elektrisch rijden, kan de verkoop bevorderen. BOVAG kijkt samen met branchepartijen of er hulp nodig is in de kennistoename via scholing.”
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring