Explosieve stijging
De hoeveelheid deelfietsaanbieders lijkt de afgelopen paar jaar ineens explosief te stijgen, ook in het buitenland. In Rotterdam waren dat er begin dit jaar een kleine drieduizend [precieze aantallen publiceren de aanbieders niet, omdat ze dit bedrijfsgevoelige informatie vinden, red.]. Er verschijnen – vaak opvallend gekleurde – fietsen in bijvoorbeeld steden en op universiteitscampussen. Opvallend is dat veel van deze fietsen geen vaste plekken hebben. De consument kan ze overal pakken en achterlaten, ze zijn ‘free floating’. Met een app kan hij de fiets op slot zetten en van het slot halen, en aan het eind van de rit betaalt hij via de app voor de fietshuur. Dit werkt bij de meeste deelfietsen hetzelfde. Je ziet daarentegen wel grote verscheidenheid in de aanbieders. Er zitten grote Chinese bedrijven, zoals Mobike, oBike en oFo, tussen. Waarbij Mobike een van de grootste jongens ter wereld is, met acht miljoen fietsen en een marktwaarde van 3,4 miljard. Maar ook Nederlandse start-ups storten zich op de deelfiets, zoals FlickBike en Hello-Bike. Het zijn branchevreemde partijen die zich mengen in de markt en die disruptie in de fietsbranche veroorzaken. De vraag is waarom deze branchevreemde partijen in de deelfiets investeren. Niet vanwege het milieu of vanuit ideologie, maar vanuit het idee dat de deelfiets een schat aan data oplevert, waarvoor andere partijen graag willen betalen. Doordat er gps en bluetooth op de fietsen zitten weet het bedrijf precies hoe mensen zich bewegen in de stad. Informatie die onder andere marketeers en stadsplanners maar al te graag willen hebben.