De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en prijstransparantie
Terug

Spervuur van een waakhond

Over BOVAG Opinie
Leestijd: 1 min

De Autoriteit Consument en Markt (ACM), de consumentenwaakhond van de overheid, heeft onze branche al een tijdje op de korrel. Het gaat steeds over heldere all-in prijzen. Eerst was daar het punt van de ‘rijklaarmaakkosten’ bij nieuwe auto’s. Importeurs en dealers werden door de ACM gemaand om niet vermijdbare kosten op te nemen in de advertentieprijs. Daarna werden de prijzen van caravans onder de loep genomen. Vervolgens waren de bandenprijzen aan de beurt. Verwijderingsbijdrage? Moet in de advertentieprijs. 

Nu heeft de ACM de advertentieprijzen op occasionportals in het vizier. En ook daar geldt: kosten die onvermijdbaar zijn, opnemen in de advertentieprijs. En er zit voor de branche nog meer in de pijplijn bij ACM. Dat weten we omdat we gelukkig een directe lijn hebben met de ACM. BOVAG is ook voor prijstransparantie. Natuurlijk. Maar we hebben wel wat kanttekeningen bij de aanpak van de ACM. We worden nu al jaren aan een spervuur van onderzoeken blootgesteld. Waarbij de reactietijd die de ACM stelt, steeds erg kort is. Een voorbeeld: de branche heeft zes weken gekregen om de prijzen op occasionportals aan te passen. Daarbij gaat de ACM voorbij aan de complexiteit van de online-occasionmarkt. Met tientallen portals, veel voertuigmanagementsystemen en honderdduizenden autoadvertenties.  

Als ú zich aan de regels rond prijzen houdt, gaan wíj met de ACM in gesprek over genoemd spervuur en de reactietijd. Wat ons betreft pakken we de boel in één keer aan, in plaats van hap snap. En krijgen ondernemers en toeleveranciers voldoende tijd om zich aan te passen. 

Bertho Eckhardt, 
algemeen voorzitter BOVAG

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring