Nu heeft de ACM de advertentieprijzen op occasionportals in het vizier. En ook daar geldt: kosten die onvermijdbaar zijn, opnemen in de advertentieprijs. En er zit voor de branche nog meer in de pijplijn bij ACM. Dat weten we omdat we gelukkig een directe lijn hebben met de ACM. BOVAG is ook voor prijstransparantie. Natuurlijk. Maar we hebben wel wat kanttekeningen bij de aanpak van de ACM. We worden nu al jaren aan een spervuur van onderzoeken blootgesteld. Waarbij de reactietijd die de ACM stelt, steeds erg kort is. Een voorbeeld: de branche heeft zes weken gekregen om de prijzen op occasionportals aan te passen. Daarbij gaat de ACM voorbij aan de complexiteit van de online-occasionmarkt. Met tientallen portals, veel voertuigmanagementsystemen en honderdduizenden autoadvertenties.
Als ú zich aan de regels rond prijzen houdt, gaan wíj met de ACM in gesprek over genoemd spervuur en de reactietijd. Wat ons betreft pakken we de boel in één keer aan, in plaats van hap snap. En krijgen ondernemers en toeleveranciers voldoende tijd om zich aan te passen.
Bertho Eckhardt,
algemeen voorzitter BOVAG