Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG vertelt over het begin: “Van de onafhankelijke autobedrijven& wisten we al langer dat ze graag een eigen BOVAG-occasionsite willen, maar dat in korte tijd twee grote autodealerbedrijven de wens voor een dergelijk platform uitspraken omdat ze de grip op het adverteren op deze websites kwijtraken, was voor ons opmerkelijk. De dealerleden van BOVAG waren lange tijd van mening dat het geen corebusiness voor BOVAG was.” Het signaal is aanleiding om de mogelijkheden te onderzoeken. Een ja van Bovemij-dochter RDC op de hamvraag of zij de juiste data kunnen leveren én de animo onder veel BOVAG-autobedrijven, brengt het prille project aan het rollen. Niesink vertelt: Het ging heel snel. In januari 2017 was er een projectgroep, haakte naast RDC ook Bovemij aan en trokken we samen op. We voerden veel gesprekken met (online) experts en ervaringsdeskundigen, binnen en buiten BOVAG en ook met de bestaande grote websites. Ook zijn we meteen een consumentenonderzoek gestart om antwoord te krijgen op de vraag of er wel ruimte is voor een nieuw occasionplatform met BOVAG-signatuur. En die ruimte bleek er te zijn. Met alle seinen op groen kon de bouw beginnen. Samen met een selecte groep BOVAG-bedrijven die we verenigden in een klankbordgroep bogen we ons over de opzet, de propositie. De klankbordgroep is en blijft nauw betrokken bij de ontwikkeling van viaBOVAG.nl.