Symbool in de lobby
Naast de hoge kosten, de betaalde zoekresultaten en de gedwongen acties, is het vooral ook de eis dat horecaondernemers een maaltijd of hotelkamer op hun eigen site niet voor een lagere prijs mogen aanbieden, die kwaad bloed zet. Deze zogenaamde prijspariteit, die door o.a. Thuisbezorgd.nl en Booking.com gehanteerd wordt, is de branche een doorn in het oog, die helaas niet door de politiek opgemerkt wordt. “We hebben het al eerder aangekaart in Den Haag, maar de toenmalige minister Kamp had geen oor voor ons argument dat zulke praktijken niet kloppen. Hij prees daarentegen de innovatieve kracht van dit soort disruptieve platforms in de deeleconomie. Maar dit heeft niets te maken met delen. Het zijn gewoon commerciële businessmodellen die inmiddels flink misbruik maken van hun macht. De ACM pakt het niet op, terwijl de landen om ons heen het al via wetgeving hebben aangepakt. In Italië, Frankrijk en binnenkort ook in België is het verboden om lage prijzen af te dwingen, in Duitsland is onlangs een gerechtelijke uitspraak gedaan in het voordeel van de restaurants. Prijspariteit druist in tegen de Europese regels, maar de ACM heeft er hier niets mee gedaan.”