Koninklijke Horeca Nederland komt met eigen websites voor reservering en bezorging als alternatief voor Iens en Thuisbezorgd
Terug

“Online hoort erbij, maar niet tegen elke prijs”

Ondernemerschap Interview
Leestijd: 8 min

De macht van de grote reserveringssites wordt te groot en dus komt Koninklijke Horeca Nederland met een eigen website. BookDinners is een betaalbaar alternatief voor zijn leden en een sympathiek en vooral onafhankelijk alternatief voor de consument die online een tafel wil reserveren. Directeur Rob Bongenaar vertelt trots het verhaal achter dit strijdbare initiatief. 
 

De leden van Koninklijke Horeca Nederland zijn het zat; er moet een einde komen aan de macht van reserverings- en bezorgsites als iens.nl, booking.com en thuisbezorgd.nl. Het is tijd voor een sympathiek alternatief vóór en dóór de horeca. Dus presenteerde de horecabranchevereniging na maanden van voorbereiding in januari aan Nederland het alternatief: BookDinners.nl. Een reserveringssite waarop consumenten net zo gemakkelijk een tafel kunnen reserveren of een review kunnen lezen als op de grote sites, maar zónder dat de restauranthouder per reservering een groot deel van zijn omzet moet afdragen en zónder dat er betaalde sturing plaatsvindt in de zoekresultaten.

“Sommige bedrijven zijn voor vijftig of zelfs tachtig procent afhankelijk van Iens of Thuisbezorgd”
Rob Bongenaar | Directeur

“Hier zat de branche echt op te wachten”, vertelt Rob Bongenaar, directeur van Koninklijke Horeca Nederland, in zijn kantoor in Woerden. We merkten de afgelopen tijd dat de negatieve houding jegens grote reserverings- en bezorgsites begon te groeien. Hun gedrag en de eisen die ze aan restaurants stellen, gaan steeds meer op machtsmisbruik lijken. Ze vragen een groot deel van de omzet, maar beïnvloeden ondertussen de zoekresultaten en houden de klantdata voor zichzelf. En sommige bedrijven zijn voor vijftig of zelfs tachtig procent afhankelijk van Iens of Thuisbezorgd. Want zulke sites brengen natuurlijk ook gewoon handel, restaurants kunnen daardoor ook hun rustige uurtjes makkelijker verkopen. Online hoort er nu gewoon bij, maar niet tegen elke prijs. Zes, zeven procent is oké voor een bezorgsite, maar onze leden zeggen echt stop nu het bij Thuisbezorgd.nl naar dertien procent van de omzet loopt.

Fuik

De eigen reserveringssite van Koninklijke Horeca Nederland, BookDinners, werd dan ook met open armen ontvangen. Toch was er ook de veelgehoorde reactie waarom dit initiatief er niet eerder was. Bongenaar: We voelden het niet zo sterk omdat het een langzaam dichtlopend fuik is. Er waren vrij recent een aantal grote overnames in deze markt. Iens werd door Tripadvisor overgnomen en deze kocht vlak daarna ook concurrent Couverts.nl. Thuisbezorgd kocht zijn concurrent JustEat. Daardoor konden ze in hele korte tijd ineens een hele sterke positie op de markt claimen. De lage van drieprocent, waar ze mee begonnen werd ongemerkt steeds hoger. Ze zijn de aangesloten restaurants aan het uitmelken. Denk ook eens aan de acties die ze de deelnemers opleggen, zoals de restaurantactie die Iens samen met Albert Heijn optuigde. Dat lijkt in eerste instantie een goed idee, want veel publiciteit en kans op volle restaurants, maar ook daaraan blijkt uiteindelijk voor de restauranthouder nog maar heel weinig te verdienen. En je kunt haast niet niét meedoen. Hoe groot de arrogantie van de macht van de groten is, blijkt uit het voorbeeld dat Bongenaar schetst toen KHN een brief aan Albert Heijn stuurde met het voorstel dat de leden een actie wilden opzetten waarbij restaurantgasten een kar met gratis boodschappen konden krijgen. De reactie van de grootgrutter kwam aanvankelijk van één van de medewerkers: of we helemaal gek geworden waren. De arrogantie!”, lacht de directeur. En dat terwijl de vóórzitter van KHN de brief had getekend.

header-image

Fotografie: Peter Arno Broer

Symbool in de lobby

Naast de hoge kosten, de betaalde zoekresultaten en de gedwongen acties, is het vooral ook de eis dat horecaondernemers een maaltijd of hotelkamer op hun eigen site niet voor een lagere prijs mogen aanbieden, die kwaad bloed zet. Deze zogenaamde prijspariteit, die door o.a. Thuisbezorgd.nl en Booking.com gehanteerd wordt, is de branche een doorn in het oog, die helaas niet door de politiek opgemerkt wordt. “We hebben het al eerder aangekaart in Den Haag, maar de toenmalige minister Kamp had geen oor voor ons argument dat zulke praktijken niet kloppen. Hij prees daarentegen de innovatieve kracht van dit soort disruptieve platforms in de deeleconomie. Maar dit heeft niets te maken met delen. Het zijn gewoon commerciële businessmodellen die inmiddels flink misbruik maken van hun macht. De ACM pakt het niet op, terwijl de landen om ons heen het al via wetgeving hebben aangepakt. In Italië, Frankrijk en binnenkort ook in België is het verboden om lage prijzen af te dwingen, in Duitsland is onlangs een gerechtelijke uitspraak gedaan in het voordeel van de restaurants. Prijspariteit druist in tegen de Europese regels, maar de ACM heeft er hier niets mee gedaan.”  
 

“Dat horecaondernemers een maaltijd of hotelkamer op hun eigen site niet voor een lagere prijs mogen aanbieden, zet kwaad bloed.”
Rob Bongenaar | Directeur

Reden voor KHN om de nieuwe eigen site óók in te zetten als een symbool in de lobby. We willen de nieuwe staatsecretaris van Economische Zaken, Mona Keijzer, laten inzien dat het zo niet langer kan. De kracht van BookDinners.nl het sympathieke alternatief voor en door de horeca klinkt dan wel wat Calimero-achtig maar is juist heel bewust gekozen, vertelt Bongenaar. We framen daarmee het probleem; de grote internationale sites zijn niet aardig voor de middelgrote horecaondernemer. En daar moeten onze economie én de consument het wel van hebben. Dus het wordt tijd dat de wetgever daar wat aan doet.De directeur van KHN is dan ook heel blij met het initiatief van BOVAG om binnenkort de eigen occasionwebsite viaBOVAG.nl te lanceren. Kennelijk is de tijd er rijp voor. Het midden- en kleinbedrijf pikt het niet meer. We zetten een trend en keren ons tegen de grote machtige partijen. Ik hoop van harte dat de politiek dit opvalt en er wat aan doet.

De directeur van KHN is dan ook heel blij met het initiatief van BOVAG om binnenkort de eigen occasionwebsite viaBOVAG.nl te lanceren. Kennelijk is de tijd er rijp voor. Het midden- en kleinbedrijf pikt het niet meer. We zetten een trend en keren ons tegen de grote machtige partijen. Ik hoop van harte dat de politiek dit opvalt en er wat aan doet.

Marketinggeweld

Hoe groot denkt Rob Bongenaar dat BookDinners.nl kan worden naast het marketinggeweld dat Iens en Booking.com kunnen inzetten? “Wij moeten het van de kracht van ons netwerk hebben. We starten een landelijke marketingcampagne, maar het leeuwendeel moet van de restaurants zelf komen. Onze marketingafdeling heeft een hele batterij aan promotiemiddelen ontwikkeld, in print en voor online gebruik, waarmee onze leden aan de slag kunnen. We hopen in de zomer 5.000 bedrijven aangesloten te hebben, ongeveer net zoveel als Iens. Dat zal wel lukken, want onze voorwaarden zijn voor de bedrijven heel gunstig. Maar het gaat natuurlijk om de conversie. Dat er gebruik van gemaakt wordt. Onze usp is onze onafhankelijkheid, als branchevereniging kún je simpelweg geen leden bevoordelen boven een ander. Dat moét de consument ook gaan zien. We mikken op een goede tweede plaats, een goed en sympathiek alternatief voor en door de horeca.”

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring