Mijlpalen in lobby om toegang technische informatie
Terug

16 jaar lobby voor technische informatie

Wet- en regelgeving Achtergrond
Leestijd: 3 min

BOVAG en CECRA blijven strijden voor betere beschikbaarheid van technische informatie voor onafhankelijke autobedrijven. “Mede dankzij de inzet van onze leden hebben we de afgelopen jaren grote stappen gezet, maar we zijn er nog niet”, zegt Hans Joosten, manager BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven. De hoogtepunten van het dossier in vogelvlucht. 

2002

BER (Block Exemption Regulation) van kracht. Hierin is vastgelegd dat ook niet-merkdealers onderhoud mogen uitvoeren aan auto’s met behoud van fabrieksgarantie. 

2007

BOVAG start onderzoek naar de verkrijgbaarheid en kwaliteit van technische informatie via de websites van autofabrikanten. De Europese Commissie tikt Mercedes, Fiat, Toyota en Opel op de vingers omdat ze technische informatie voor de onafhankelijke aftermarket afschermen.

2008

​BOVAG publiceert uitkomsten van het onderzoek naar beschikbaarheid van technische informatie. Bij een aantal fabrikanten is de informatie goed vindbaar en bruikbaar, maar dertien van de zestig meest verkochte automerken van Nederland hebben nog helemaal geen website met technische informatie. BOVAG spreekt deze fabrikanten aan op hun verantwoordelijkheid. Camiel Eurlings, op dat moment minister van Verkeer en Waterstaat, spreekt tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven zijn steun uit voor het behoud van de BER én zegt de toegang tot recallinformatie voor het onafhankelijke kanaal toe.

2010

De BOVAG-lobby om universelen het recht van repareren met behoud van fabrieksgarantie te laten houden is succesvol. Weliswaar wordt de BER afgeschaft, maar tegelijkertijd wordt er een nieuw regime met aparte regels ingevoerd. Inhoudelijke voorschriften rondom technische informatie zijn nu opgenomen in de Euro 5-verordening. Onafhankelijke autobedrijven hebben vanaf nu recht op technische informatie, technische servicebulletins, recallinformatie, online diagnose en software-updates. 

header-image

2011

BOVAG test de toegang tot technische informatie voor Euro 5-voertuigen. De conclusie: autofabrikanten negeren helaas nog steeds de eisen die de EU stelt aan het vrijgeven van technische informatie. 


2012

Een afvaardiging van de Europese Commissie bezoekt een BOVAG-bedrijf om kennis te nemen van de praktische knelpunten in de werkplaats. 
 

2013

BOVAG test opnieuw de toegang tot technische informatie rondom Euro 5. Bij minder dan de helft van de autofabrikanten is het mogelijk om een verbinding te maken tussen de website van de fabrikant en het voertuig.
 

2014

BOVAG werkt mee aan Europees onderzoek door Ricardo-AEA naar toegang tot technische informatie. BOVAG-leden vullen op grote schaal vragenlijsten in met hun ervaringen.


2015

BOVAG-bestuurslid Maurice Smit gaat in Brussel in gesprek met de Europese Commissie over de uitkomsten van het Ricardo-onderzoek. 
 


 

header-image

2016

Europese publicatie van de resultaten van het Ricardo-onderzoek in opdracht van de Europese Commissie. Conclusie: de toegang en beschikbaarheid van technische informatie is toegenomen, maar het kan beter. BOVAG nodigt Joanna Szychowska van de Europese Commissie uit voor een werkbezoek aan een BOVAG-bedrijf.  BOVAG presenteert de brochure ‘Praktijkvoorbeelden Euro 5’ met daarin de punten waar BOVAG-leden tegenaan lopen.


2017

BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven presenteert in samenwerking met Duitsland en Engeland een position paper over de toekomst van het onafhankelijk autobedrijf, met daarin onder andere aanbevelingen over toegang tot technische informatie. Deze position paper wordt in CECRA behandeld en vervolgens aangeboden aan Joanna Szychowska. In het verlengde van de Euro 5-discussie pleit BOVAG er in Den Haag en Brussel voor dat de consument zelf de regie moet krijgen over de data uit connected voertuigen. Als autobedrijven van de klant toegang krijgen tot deze data kunnen ze hem nog meer service bieden. Zo is het mogelijk om de technische staat van de auto op afstand te volgen. Autobedrijven kunnen daar slim op inspelen door bijvoorbeeld onderhoud en reparatie op het juiste moment in te plannen, maar ook door het aanbieden van een passende (nieuwe) auto of andere, nieuwe dienstverlening op basis van de gebruiksdata.


Heden

BOVAG blijft strijden voor wetgeving om de vrije marktwerking veilig te stellen. Zo pleit BOVAG voor vrije toegang tot de EOBD-poort bij stilstand als ook wanneer het voertuig rijdt. Tevens pleit BOVAG voor wetgeving die de autofabrikant verplicht stelt om een nieuwe gestandaardiseerde manier te ontwikkelen om toegang tot data te geven.  

Testen met snelle toegang

BOVAG-leden doen mee met een pilot met pass-thru met multimerk-diagnose-interface EuroDFT. Doel is om toegang tot technische informatie op een snelle en gestandaardiseerde manier aan te bieden via één platform. Lees over de ervaringen van ondernemer Tim Mangelaars op mijn.bovag.nl
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring