2002
BER (Block Exemption Regulation) van kracht. Hierin is vastgelegd dat ook niet-merkdealers onderhoud mogen uitvoeren aan auto’s met behoud van fabrieksgarantie.
2007
BOVAG start onderzoek naar de verkrijgbaarheid en kwaliteit van technische informatie via de websites van autofabrikanten. De Europese Commissie tikt Mercedes, Fiat, Toyota en Opel op de vingers omdat ze technische informatie voor de onafhankelijke aftermarket afschermen.
2008
BOVAG publiceert uitkomsten van het onderzoek naar beschikbaarheid van technische informatie. Bij een aantal fabrikanten is de informatie goed vindbaar en bruikbaar, maar dertien van de zestig meest verkochte automerken van Nederland hebben nog helemaal geen website met technische informatie. BOVAG spreekt deze fabrikanten aan op hun verantwoordelijkheid. Camiel Eurlings, op dat moment minister van Verkeer en Waterstaat, spreekt tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven zijn steun uit voor het behoud van de BER én zegt de toegang tot recallinformatie voor het onafhankelijke kanaal toe.
2010
De BOVAG-lobby om universelen het recht van repareren met behoud van fabrieksgarantie te laten houden is succesvol. Weliswaar wordt de BER afgeschaft, maar tegelijkertijd wordt er een nieuw regime met aparte regels ingevoerd. Inhoudelijke voorschriften rondom technische informatie zijn nu opgenomen in de Euro 5-verordening. Onafhankelijke autobedrijven hebben vanaf nu recht op technische informatie, technische servicebulletins, recallinformatie, online diagnose en software-updates.