In dit eerste nummer van de BOVAGkrant van 2018 kijken we naar langetermijnvisies.
Terug

Sociale innovatie

Over BOVAG Opinie
Leestijd: 1 min

In dit eerste nummer van de BOVAGkrant van 2018 kijken we naar langetermijnvisies, naar veranderende omstandigheden, naar trends die belangrijk zijn voor onze mobiliteitsretail. En we hebben het over nut en noodzaak van veranderen. 

Simpel gezegd: de klant verandert, de markt verandert en dus moet ook de retailer veranderen. Of je dat nou leuk vindt of niet - en ik denk dat het heel leuk kan zijn, want dat betekent innovatie! Omdat de klant verandert en omdat de markt verandert, moeten we ook kijken of we onze manier van omgaan met leerlingen en medewerkers moeten innoveren, en of we onze afspraken op het gebied van arbeidsvoorwaarden en werktijden kunnen vernieuwen.

Ik denk dat dit mogelijk is. Maar innovatie kun je niet afdwingen. Innovatie moet je ontdekken. Ik weet zeker dat er werkgevers en werknemers zijn die graag andere werktijden met elkaar willen afspreken, zodat het bedrijf eerder of later open kan zijn. Nu is dat vaak onhaalbaar. Daarom pleit ik voor experimenten waarbij werkgevers en werknemers zaken in gezamenlijk overleg anders kunnen inrichten. Bijvoorbeeld over werktijden en de zeggenschap daarover. Wat mij betreft beginnen we met een blanco vel. En gaan we de afspraken helemaal vanaf nul opbouwen. Dat zal een buitengewoon leerzame exercitie zijn en nieuwe gezichtspunten opleveren. Ik zou deze sociale innovatie graag in nauwe samenwerking met de vakbonden willen opzetten. Sterker nog, in de lopende cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf hebben we afgesproken dat we deze periode gaan praten over innovatie op het gebied van scholing, ontwikkeling, werktijden en duurzame inzetbaarheid.

Bertho Eckhardt,
algemeen voorzitter BOVAG

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring