Als je goed kijkt, zijn er opvallend veel overeenkomsten tussen de werelden van autodealers en fietsretailers. Onder autodealers is al jaren een schaalvergroting gaande, waardoor er grotere, steeds professionelere organisaties in het netwerk komen. Daarnaast blijven nichespelers en local heroes bestaan als mkb-bedrijven. Tegelijkertijd stellen importeurs steeds hogere eisen aan een dealercontract en daarmee de ondernemer. Diezelfde ontwikkeling komt nu op gang onder fietsbedrijven. Hans Bresser, directeur strategie bij BOVAG, ziet daar nog iets interessants naast gebeuren. “Fietsfabrikanten en sommige grote retailorganisaties manifesteren zich bij de eindgebruiker stevig met online sales in combinatie met experience centra. Dat knelt met de activiteiten van het bestaande fietsretailnetwerk. Fabrikanten stellen daarnaast ook in deze branche zeer hoge kwaliteitseisen waarvoor ondernemers flink moeten investeren. En juist doordat die fabrikanten zelf ook op de markt zitten, is het moeilijk voor de ondernemers om die investeringen terug te verdienen. De noodzaak om goede afspraken te maken over bijvoorbeeld terugverdiencapaciteit en investeringsbescherming voor retailers is dus heel groot. Dat moet zo snel mogelijk gebeuren. Nu zit deze ontwikkeling nog in de beginfase, en je kunt het maar beter meteen goed doen.” Volgens Bresser loopt de fietsretail op dit gebied vóór op de autobranche, waar fabrikanten nog niet echt serieus met online direct sales zijn doorgebroken. “Maar dat is een kwestie van tijd. We zien het al wel met private lease; sommige fabrikanten zetten het dealerkanaal daar bij buiten spel. Afspraken in dealercontracten moeten net zo goed als dealers en fabrikanten meegroeien met de ontwikkelingen in de branche. Denk in dit verband ook maar eens aan de juiste waardering van klanttevredenheid. Dealermarges worden hier steeds afhankelijker van, maar een tevreden klant is steeds meer een gezamenlijk resultaat van fabrikant en retailer. Ik wil maar zeggen: als fabrikant en retailer beide online activiteiten gaan ontplooien, is het dus heel erg belangrijk om een eerlijk speelveld te creëren zodat retailers goede revenuen over hun investeringen kunnen krijgen. Overleg tussen de retail en fabrikant is dus hoogst noodzakelijk.”