Terug

BOVAG en leden testen nieuwe keuringsmethode voor Onderhoudsbeurt caravan en campers

Aftersales en techniekProducten en Diensten achtergrond onderhoudsbeurt werkplaats
Leestijd: 5 min

De steekproefcontroles op de BOVAG Onderhoudsbeurt van de afdelingen Caravan- & Camperbedrijven en Aanhangwagenbedrijven gaat op de schop. De afdeling wil met de leden samenwerken en in gesprek gaan, in plaats van een checklist afwerken. Van Duinkerken Sport & Kamperen nam vast de (steek)proef op de som.
 

De BOVAG Onderhoudsbeurt is echt een begrip bij kamperend Nederland, stelt BOVAG-branchemanager Maarten Mastop van de afdeling Caravan- & Camperbedrijven. “Mensen rijden met een gerust hart naar Zuid-Frankrijk of Italië als die BOVAG Onderhoudsbeurt-sticker weer op de caravan is geplakt.” Jaarlijks voeren BOVAG-leden zo’n 58.000 keuringen uit aan campers, caravans en vouwwagens. “Voor leden is het belangrijk dat wij de kwaliteit in de branche waarborgen en dat we zorgen voor een gelijk speelveld. De steekproef die periodiek plaatsvindt bij caravan- en camperbedrijven maakt daar onderdeel van uit.”

“Iemand wordt niet op de vingers getikt, maar juist begeleid in alle werkplaatsprocessen”
Maarten Mastop | branchemanager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven

Meer contact

Die steekproef vond meestal plaats in de drukste periode in de werkplaats, namelijk het voorjaar, wanneer er eigenlijk helemaal geen tijd beschikbaar is bij monteurs en keurmeesters. “Bovendien is er één controleur voor het hele land, waardoor er weinig contactmomenten zijn met de werkplaats”, legt Mastop uit. “We willen meer contact, zodat we nog beter weten wat er speelt en waar behoefte aan is bij de bedrijven.”

Begeleiden

Op zoek naar een nieuwe manier van keuren kwam Mastop al gauw uit bij Aboma. “Daar hebben we goede ervaringen mee vanuit de afdeling BOVAG Truckdealers voor het BOVAG Laadklepkeurmerk. In plaats van een steekproef doen zij aan keuringsbegeleiding. Dan wordt iemand niet op de vingers getikt, maar juist begeleid in alle werkplaatsprocessen.” Om te onderzoeken of die aanpak ook kan werken bij de caravan- en camperbedrijven is een pilot gestart met vier BOVAG-bedrijven.

“Met deze aanpak leer je van elkaar”
Theo Muys | Technical Supporter bij Van Duinkerken Sport en Kamperen

Kijken in de werkplaats

Theo Muys van Van Duinkerken Sport en Kamperen is een van die pilotdeelnemers. Hij begeleidt vijf monteurs in de werkplaats. “Een controleur mag altijd langskomen, we hebben namelijk niks te vrezen, maar ik geloof meer in de aanpak van Aboma. Je maakt zelf een afspraak wanneer het jou uitkomt dat zij meekijken bij een onderhoudsbeurt. Samen bespreek je wat er goed gaat en wat misschien beter kan, in plaats van dat iemand een checklist afwerkt. Nu komt iemand coachen in plaats van controleren.” 

Van elkaar leren

De coachende methode wijst je ook op de ingesleten gewoontes, stelt Muys. “Soms doe je dingen omdat je ze altijd al zo doet en niet omdat het de beste manier is. Met deze aanpak leer je van elkaar. Ook ik heb tijdens de pilotafspraak nieuwe dingen geleerd. Wat mij betreft wordt dit de nieuwe standaard.” Mastop voegt daar aan toe: “Wij horen op onze beurt weer wat voor behoeftes er zijn in de branche. Het vak kent veel facetten en daardoor ook veel behoeften. Nu kunnen we in gesprek gaan over de inhoud en de kwaliteit van het werk.”

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring