Terug

Boottrailers en aanhangwagens in de verkoopmix

Ondernemerschap aanhangwagens boottrailers
Leestijd: 5 min

Meteen na de gemeentegrens van Middelburg, in dit geval gevormd door het Arnekanaal, zit Zeeland Aanhangwagens. In tegenstelling tot de naam wordt de bezoeker begroet door prachtige boten. Maar wie verder kijkt, ziet ook de grote voorraad aanhangwagens van het bedrijf, sinds 2018 in handen van Stefan van Meurs.

Geen tonnen investeren

"De aanhangwagens en boten waren al een vast bedrijfsonderdeel. Ze horen bij elkaar: boottrailers vormen een kwart van de verkopen van Zeeland Aanhangwagens. Niet raar in een provincie waar veel water is. Ik kom overigens oorspronkelijk uit de landbouw, als vertegenwoordiger van een mechanisatiebedrijf. Ik wilde graag voor mijzelf beginnen met een technisch product. Dat zit in mijn bloed. Wel een eenvoudig technisch product, eentje waarvoor je geen tonnen hoeft te investeren zoals bij landbouwmachines. Ik zag wat in aanhangwagens. Daar zit voor mij alles in wat ik zocht. De techniek, maar ook de breedte van de kopersdoelgroep spreekt mij aan. Eerder kwam ik alleen bij akkerbouwers over de vloer, nu zijn het particulieren en de meest uiteenlopende bedrijven die binnenlopen. Dat ligt mij wel."

Van sub naar dealer

“De overname van Zeeland Aanhangwagens betekende voor mij de stap van subdealer naar dealer. Ik heb twee jaar een bedrijf gehad in Terneuzen en was als subdealer verbonden met Zeeland Aanhangwagens. Toen de eigenaar aangaf er mee te willen stoppen, heb ik mijn kans waargenomen. Er is wel een jaar overheen gegaan om alles goed te bekijken, om zaken af te wegen, maar het zag er goed uit. Ik heb eerst wat marktonderzoek gedaan. Er was toen in Zeeuws-Vlaanderen maar één ander bedrijf in de branche actief en dat gaf voldoende ruimte. Zeker als je de enige bent met grote boottrailers.”

header-image
“De verkoop van bootrailers is seizoensgebonden, maar dat heeft weinig invloed op ons werk”
Stefan van Meurs | Eigenaar Zeeland aanhangwagens

Economie op groen

"De verkoop van boottrailers is seizoens­gebonden. Toch heeft dat weinig invloed op ons werk. Wij zijn met vijf mensen en die heb­ben het hele jaar door werk. Het grootste deel van de verkopen bestaat uit aanhangers voor particulieren en bedrijfsleven en dat gaat altijd door. Bovendien hebben we in de winter juist veel reparatie- en onderhoudswerk aan de aan­hangwagens omdat ze dan minder in gebruik zijn. En is het rustig, dan gaat onze vertegenwoordiger de baan op om nieuwe klanten te vinden. Er is namelijk een grote vervangingsmarkt, vooral nu de economie op groen staat. Een aanhangwagen is conjunctuurgevoelig, dus nu gaat het goed. Daar moeten we op inspelen. Het heeft echter een keerzijde: in de bouw is het nu zo druk dat er amper tijd is voor onderhoud of aanschaf van nieuwe trailers. Zowel in deze sector als de sectoren die hierbij aansluiten. Bijvoorbeeld de tuiniers. Vandaar dat we hier leenaanhangwagens heb­ben staan om waar mogelijk toch onderhoud te kunnen uitvoeren voor onze klanten."

Meer controle

“Behalve op verkoop en onderhoud richten wij ons op speciale opbouw, het verlengen of inrichten van trailers en het op maat maken van boottrailers. En natuurlijk het technisch keuren van alle aanhangers, volgens de BOVAG-richtlijnen. Ik ben zelf keurmeester en zie dat de onderhoudsbeurt echt nodig is. Onderhoud wordt vaak lang uitgesteld waardoor het kostenplaatje meestal hoger uitvalt dan bij regelmatig onderhoud. Daar vergissen mensen zich echt in. Nog afgezien van het gevaar dat er kan ontstaan bij mankementen aan remmen of koppeling. Of door afgesleten banden. Ik kom het allemaal tegen. Wat dat betreft zou er een wettelijke apk mogen komen. Net zoals een strengere controle van bedrijven die BOVAG-onderhoudsbeurten uitvoeren. Voor de klant blijft een BOVAG-onder-houdsbeurt immers een keurmerk voor veiligheid. Dat wil ik graag zo houden.”

Over Zeeland Aanhangwagens

Aantal vestigingen: 2, Middelburg en Terneuzen
Aantal personeelsleden: 5 personen 
Bijzonder: de ligging in Zeeland zorgt voor een flink aandeel boottrailers in de verkoopmix, zo'n vijfentwintig procent. Paardentrailers zijn goed voor zo'n vijftien procent, de rest wordt gevormd door aanhangers voor met name bedrijven, maar zeker ook particulieren.
 

Dit artikel is ook verschenen in BOVAGkrant 07-08-2019.
Fotografie: Theo de Reus/TravMagazine. 

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring