Drie BOVAG-ondernemers over de toekomst van hun bedrijf.
Terug

Drie BOVAG-leden over hoe ze bijsturen op de toekomst

Ondernemerschap Portret
Leestijd: 10 min

Hoe ziet mobiliteit er in 2030 uit? En de retail? Niemand weet het exacte antwoord, al is het ondernemers in de verschillende segmenten van de mobiliteitsretail wel duidelijk dat het maken van duidelijke keuzes nu heel belangrijk is

Scherp aan de wind zeilen

SRT Biddinghuizen is een familiebedrijf. Een klassieke local hero. Toch moet het bedrijf zich aanpassen aan de toekomst, weet ondernemer Christiaan Stoker van onafhankelijk autobedrijf SRT.
Alleen een local hero zijn is niet voldoende om te overleven in de toekomst”, zegt Stoker. Zijn bedrijf mag dan wel veel particulieren en ondernemers in Biddinghuizen rekenen tot de vaste klantengroep, en daarnaast de lokale bevolking, de bedrijven en de sportclubs steunen met onder meer goed advies en sponsoring, de toegevoegde waarde daarvan neemt af. Stoker sorteert namelijk voor op de ontwikkeling van bezit naar gebruik. “Onze klanten kopen straks geen auto meer, die kopen mobiliteit. Denk aan private lease of gewoon lease. En in die gevallen is men zelf niet de eigenaar, dat is de leasemaatschappij. Die bepaalt daarmee ook waar en hoe het onderhoud wordt gedaan. En dat is vaak niet standaard bij de local hero.”

header-image

Fotografie: Peter Arno Broer

Verbinden

Voor SRT betekent deze ontwikkeling dat het zich als universeel autobedrijf moet verbinden. Stoker: “Ik ben sowieso groot voorstander van samenwerking. Lokaal met andere ondernemers, landelijk met bijvoorbeeld een franchiseorganisatie. Daarom zijn wij in gesprek met Bosch Car Service en Vakgarage. Zij hebben meer slagkracht richting onder andere leasemaatschappijen. Bovendien is er bij die organisaties veel kennis over belangrijke aspecten als marketing en big data.” Daarnaast zal SRT zich volgens Stoker nog meer richten op specialismen. “Nu al doen wij veel onderhoud aan Volkswagens en Audi’s, in de toekomst zoeken we meer van die specialisaties. Denk aan het onderhoud van specifieke onderdelen van elektrische auto’s.” Om die reden ziet Stoker de verandering in mobiliteit ook niet als een bedreiging, juist als een kans. “Maar het is daarbij wel belangrijk om scherp aan de wind te zeilen.”

“In de toekomst zoeken we meer specialisaties op het gebied van onderhoud”
Christiaan Stoker | ondernemer
header-image

Fotografie: Peter Arno Broer

We hoeven ons niet te vervelen

Het is Jan-Geerlof de Ruiter, directeur-eigenaar van de Stam Groep, duidelijk: verandering is noodzakelijk en wel op tal van aspecten binnen de bedrijfsvoering van een merkdealer.

Het begint allemaal met het herkennen en erkennen van trends. Vervolgens moet er op worden geacteerd”, stelt De Ruiter. Hij gelooft daarbij niet in extremen. “Het is nooit helemaal zwart of helemaal wit, er ontstaan hybride vormen. Een deel van de auto’s dat rondrijdt is elektrisch, een deel heeft wellicht nog een traditionele verbrandingsmotor en een deel rijdt op biobrandstoffen.” Wat dat betreft is De Ruiter blij met een partner als Renault. “Een sterk merk met een gamma dat volop in ontwikkeling is. Ook Renault introduceert binnenkort weer nieuwe elektrische en hybride modellen.” Daarbij opent de Stam Groep in Soest een ‘Alpine Centre’ van het geherintroduceerde merk Alpine. Een locatie die in het teken staat van de experience. De Ruiter stelt dat de klantervaring sowieso steeds belangrijker wordt. “Als mensen naar de showroom komen, dan is dat voor de beleving. Ze willen in de auto zitten, de geur ervan opsnuiven. En het liefst ook meteen een proefrit maken. Aan ons de taak om dat goed te regelen.

“Er zijn meer computerspecialisten nodig in het aftersales-medewerkersteam”
Jan-Geerlof de Ruiter | directeur-eigenaar

Clicks en bricks

“Wij zijn heel bewust met de toekomst bezig”, vervolgt De Ruiter. “Ook omdat we weten dat de aftersalesmarkt verandert. Een onderzoek van BOVAG maakt duidelijk dat dit deel van de markt in 2030 door de veranderende mobiliteit is gehalveerd.” Dat betekent nogal iets voor het businessmodel van de merkdealer, realiseert de directeur van de Stam Groep zich. “Zijn er straks nog wel acht locaties nodig? En de technologische veranderingen maken het ook noodzakelijk dat je bijvoorbeeld meer computerspecialisten nodig hebt in het aftersales-medewerkersteam. En wat te denken van het producten- en dienstenportfolio. Kortom, we hoeven ons niet te vervelen de komende jaren.”

header-image

Fotografie: Peter Arno Broer

The sky is the limit voor mij

Dat er een omslag nodig is, is Autoradam-directeur Rob van den Boogaard wel duidelijk. Maar hoe die precies vorm en inhoud krijgt bij zijn tankstations in Almere en Amsterdam, dat staat minder vast.

“Niemand weet nog welke kant het opgaat”, zegt Van den Boogaard resoluut. Natuurlijk, ook hij signaleert dat mobiliteit verandert en dat de elektrische auto zijn intrede doet. “De fossiele brandstoffen zullen definitief naar de achtergrond verdwijnen, dat is kristalhelder. Maar hoe snel dat gaat ...” Het is moeilijk keuzes maken.. “Je wilt niet te vroeg zijn en stappen zetten die de tijd te ver vooruit zijn. Maar te laat is ook niet goed, dan mis je de boot.” Van den Boogaard heeft bij zijn tankstations nu nog geen grootschalige laadpleinen of uitgebreide alternatieve brandstofvarianten, zoals waterstof en biobrandstoffen.

“Ik kijk nadrukkelijk naar mogelijkheden buiten de mobiliteitsretail om”
Rob van den Boogaard | Autoradam-directeur

Onzekerheid

Ondanks de onzekerheid ziet Van den Boogaard de huidige ontwikkelingen wel als een kans. “De enige vaste waarden die ik heb, dat zijn mijn locaties. Ik kijk daarbij nadrukkelijk ook naar mogelijkheden buiten de mobiliteitsretail om. Misschien heb ik straks wel helemaal geen tankstations meer, maar exploiteer ik op locatie A een bioscoop, op locatie B een broodjeszaak en op locatie C een supermarkt.” Voor de ondernemer staat namelijk wel vast dat er straks geen plek meer is voor de vierduizend tankstations die Nederland nu telt. “Wordt het elektrisch, dan zetten mensen toch ook grotendeels hun auto’s thuis aan de laadpaal. En waterstof? Ook daarvoor zijn geen duizenden stations noodzakelijk. En nee, overal een broodjeszaak is ook niet de oplossing voor mijn locaties. Ik kijk wat de behoefte is. En daarbij is de sky the limit.”

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring